• Anonym (Antiextremist)

Antisionism är inte antisemitism

Antisionism och antisemitism är två totalt olika begrepp som borde oftare diskuteras.

Antisionism innebär motstånd mot den politiska rörelsen sionismen. Det finns olika typer av sionism. Antisionism innebär kritik av Israels politik och är inte fientligt inställd mot judar som folk. Man kritiserar tex att Israel anekterar palestinska områden, fördriver palestinier från deras hem, dödar så extremt mycket oskyldiga civila, den olagliga ockupationen, olagliga bosättningar inom palestinska områden, rasism och demonisering av araber eller som senast när folkmord och mord på palestinska barn i Gaza hyllas osv. Jag förstår tex inte heller att sionisterna hänvisar till bibliska citat för att idag göra anspråk till ett område där det lever ett annat folk. Det krockar fullständigt med mina moderna demokratiska värderingar.

Antisemitism, däremot, är fientlighet, hat eller fördomar mot judar som etnisk eller religiös grupp.

Men endå är det väldigt många israelvänner och sionister som blandar ihop dessa begrepp och anklagar folk för antisemitism, när man egentligen kritiserar tex hemska krigsbrott som begås av Israel. Försöker man på det sättet skrämma en till tystnad? Är vår yttrandefrihet hotad?
  • Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2024-12-03 11:02:11 följande:
    Det var INTE hälften av 500 lastbilar som innehöll mat. Bara 100 var HJÄLPSÄNDNINGAR. Om det skulle ha varit hälften som innehöll mat, så var det 50 lastbilar. 

Övriga 400 var inte hjälpsändningar utan t.ex. produkter som importerades eller exporterades. Handel med Israel och andra länder. 

Och idag är det nog mer än hälften som innehåller mat. 
    Du svamlar som vanligt.  I october kom in endast 37 lastbilar. 

"

An average of only 37 humanitarian trucks per day entered Gaza in October, and an average of 69 per day during the first week of November. This is well below the average of 500 per day which entered Gaza before 7 October 2023. 

?The Israeli military is relentlessly starving and bombing people ? and is now moving forward with the annexation of northern Gaza ? in grave violation of international law,? said Hanady Muhiar, Palestine/Israel Country Representative for the American Friends Service Committee (AFSC). ?We need to end impunity, an arms embargo on Israel, and to bring the genocide to an end to prevent even more deaths.?

afsc.org/newsroom/humanitarian-organizations-report-aid-gaza-has-fallen-all-time-low

• AndreaBD
    nihka skrev 2024-12-02 19:28:29 följande:
    Tack för att du talar om att när det står OMNI högst upp så klarar du inte av att  bilda dig en uppfattning om vad det är för tidning.

"Och som vanligt ingen källa, så att man inte kan bilda sig en uppfattning vad det är för tidning som skriver så. "
    Whatever. Sånt händer när man försöker skriva något snabbt, trots att man egentligen inte har tid. Så är det.... 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-12-03 11:03:20 följande:
    Du får läsa igen. Hamas polis skyddade humanitär hjälp men dessa atackeras av Israel. 

Folk svälter pga Israel blockerar humanitär hjälp till civila. Israel har under hela kriget atackerat humanitära konvojer och även folk som försöker ta emot hjälpen. Varför sa du aldrig att det var fel?
    Jag "får läsa igen" bara för att jag inte har kommenterat ALLT? Jag har kommenterat det som jag tyckte var intressant. 

Vad sa jag aldrig att det var fel? Jag ger inget på Lazarinis påståenden. Han är ledaren av UNWRA och vill inte förstås inte att organisationen försvinner. Och han har samarbetat med Hamas hela tiden, inte först nu. Man kan säga att han inte hade något annat val. Men då hade man fått avsluta projektet UNWRA. Nu klagar han över att det inte finns HAMAS kvar??? 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-12-03 10:57:27 följande:
    Begränsad rörelsefrihet: Ockupationen begränsar palestiniernas möjligheter att röra sig fritt, vilket försvårar handel, arbete och ekonomisk aktivitet.
    Och vi vet ju att Israel lämnade Gaza helt 2005, så vad är poängen med att ljuga och påstå annat? 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-12-03 11:10:20 följande:
    Du svamlar som vanligt.  I october kom in endast 37 lastbilar. 

"

An average of only 37 humanitarian trucks per day entered Gaza in October, and an average of 69 per day during the first week of November. This is well below the average of 500 per day which entered Gaza before 7 October 2023. 

?The Israeli military is relentlessly starving and bombing people ? and is now moving forward with the annexation of northern Gaza ? in grave violation of international law,? said Hanady Muhiar, Palestine/Israel Country Representative for the American Friends Service Committee (AFSC). ?We need to end impunity, an arms embargo on Israel, and to bring the genocide to an end to prevent even more deaths.?

afsc.org/newsroom/humanitarian-organizations-report-aid-gaza-has-fallen-all-time-low

Och jag pratade inte om Oktober, jag pratade om att det INTE kom in 500 lastbilar om dagen med hjälpsändningar tidigare. Bara 100 var hjälpsändningar. 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-12-03 11:05:05 följande:
    Nej, sådant förrkommer inte alls i alla krig att man medvetet försöker svälta civila. ICJ har sagt sitt. Israeliska ledare ska arresteras.
    Och de kommer inte att hitta någora belägg för det. Det är ju redan självklart. 
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2024-12-03 19:02:28 följande:
    Jag "får läsa igen" bara för att jag inte har kommenterat ALLT? Jag har kommenterat det som jag tyckte var intressant. 

Vad sa jag aldrig att det var fel? Jag ger inget på Lazarinis påståenden. Han är ledaren av UNWRA och vill inte förstås inte att organisationen försvinner. Och han har samarbetat med Hamas hela tiden, inte först nu. Man kan säga att han inte hade något annat val. Men då hade man fått avsluta projektet UNWRA. Nu klagar han över att det inte finns HAMAS kvar??? 
    😄 Jag ska förklara tydligt och pedagogiskt så att fröken får möjlighet att lära sig hur man argumenterar sakligt.

Israel har inte presenterat trovärdiga bevis för sina påståenden om att UNRWA:s personal skulle ha kopplingar till terroristgrupper, enligt en oberoende granskning ledd av Frankrikes tidigare utrikesminister Catherine Colonna.

Huvudpunkter i granskningen
    Granskningen fann inga konkreta bevis som stödjer Israels anklagelser om att UNRWA-anställda skulle vara medlemmar i terroristorganisationer.

Israel hade inte uttryckt oro över UNRWA:s anställningsprocess sedan 2011 fram till januari 2024.

De nordiska forskningsgrupper som stödde Colonnas granskning noterade att Israel inte hade tillhandahållit några bevis eller svarat på UNRWA:s förfrågningar om stödjande bevis.

Konsekvenser av anklagelserna
    18 givarländer, inklusive USA, suspenderade sin finansiering till UNRWA efter Israels anklagelser.

Finansieringsstoppen har haft allvarliga konsekvenser, särskilt i Gaza där svält nu hotar miljontals människor.

UNRWA:s talesperson Juliette Touma betonade att organisationen endast har tillräcklig finansiering för att fortsätta sitt arbete fram till juni.

UNRWA:s roll och betydelse
    Colonna-rapporten beskrev UNRWA:s arbete som "oumbärligt" för att tillhandahålla livräddande humanitärt bistånd och grundläggande samhällstjänster till palestinska flyktingar.

Granskningen fann att UNRWA har robusta mekanismer på plats för att upprätthålla neutralitet, troligen mer omfattande än andra FN-organisationer.

Rapporten identifierade dock vissa problem, som otillräckliga utredningar av påstådda neutralitetsbrott och problematiskt innehåll i vissa läroböcker.

Sammanfattningsvis visar den oberoende granskningen att Israel inte har presenterat övertygande bevis för sina anklagelser mot UNRWA, samtidigt som organisationens viktiga humanitära roll i regionen betonas. Israel har producerat så mycket lögner att det är fullständigt omöjligt att lita på de flesta politiker och medier därifrån.

www.npr.org/2024/04/23/1246613547/unrwa-israel-hamas-gaza-war

www.msf.org/israeli-proposal-designate-unrwa-terrorist-organisation-outrageous
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2024-12-03 19:04:28 följande:
    Och vi vet ju att Israel lämnade Gaza helt 2005, så vad är poängen med att ljuga och påstå annat? 
    😄 Jag tycker fröken att du borde läsa mer om tex ICJ-yttrande där man konstaterar att ockupation av Gaza är olaglig. 

Inte ens Israeliska politiker förnekar ockupation av Gaza. Pinsamt.
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2024-12-03 19:07:37 följande:
    Och de kommer inte att hitta någora belägg för det. Det är ju redan självklart. 
    De har redan bevis, det är ju redan självklart. 😄

Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism