• Anonym (Antiextremist)

Antisionism är inte antisemitism

Antisionism och antisemitism är två totalt olika begrepp som borde oftare diskuteras.

Antisionism innebär motstånd mot den politiska rörelsen sionismen. Det finns olika typer av sionism. Antisionism innebär kritik av Israels politik och är inte fientligt inställd mot judar som folk. Man kritiserar tex att Israel anekterar palestinska områden, fördriver palestinier från deras hem, dödar så extremt mycket oskyldiga civila, den olagliga ockupationen, olagliga bosättningar inom palestinska områden, rasism och demonisering av araber eller som senast när folkmord och mord på palestinska barn i Gaza hyllas osv. Jag förstår tex inte heller att sionisterna hänvisar till bibliska citat för att idag göra anspråk till ett område där det lever ett annat folk. Det krockar fullständigt med mina moderna demokratiska värderingar.

Antisemitism, däremot, är fientlighet, hat eller fördomar mot judar som etnisk eller religiös grupp.

Men endå är det väldigt många israelvänner och sionister som blandar ihop dessa begrepp och anklagar folk för antisemitism, när man egentligen kritiserar tex hemska krigsbrott som begås av Israel. Försöker man på det sättet skrämma en till tystnad? Är vår yttrandefrihet hotad?
  • Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2024-12-03 19:12:27 följande:

Bara under senaste dygnet - Israel släpper in 100 lastbilar, bara 11 kommer fram. 

Din källa är politiker från en högerextremistiskt regerering som anklagas just för att försöka svälta civila. Deras ord är inte att lita på. 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-12-03 19:37:33 följande:
    😄 Jag ska förklara tydligt och pedagogiskt så att fröken får möjlighet att lära sig hur man argumenterar sakligt.
    Nej tack. Den inledningen räckte för mig. 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-12-03 20:01:54 följande:
    De har redan bevis, det är ju redan självklart. 😄
    Medveten feltolkning. Detta betyder inte mer än att de kan/måste/vill undersöka detta. 
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2024-12-03 20:41:26 följande:
    Nej tack. Den inledningen räckte för mig. 
    😄 Att läsa bara inledningen är nog anledningen till att du inte förstår hur saker hänger ihop.

Du säger inte så mycket med dina kommentarer. Att bara förneka fakta utan att utveckla hur man resonerar är ett barnsligt sätt
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2024-12-03 20:42:49 följande:
    Medveten feltolkning. Detta betyder inte mer än att de kan/måste/vill undersöka detta. 
    Nej. Om det är någon som medvetet feltolkar så är det du fröken. 

?Kammaren ansåg att det finns rimliga skäl att tro att både individer avsiktligt och medvetet har berövat civilbefolkningen i Gaza föremål som är oumbärliga för deras överlevnad, inklusive mat, vatten och medicin och medicinska förnödenheter, såväl som bränsle och elektricitet?, skriver parlamentet.

Tre domare utfärdade i ett gemensamt beslut en arresteringsorder för Netanyahu och Israels tidigare försvarsminister Yoav Gallant, skriver AP.

• Mentat
    AndreaBD skrev 2024-12-03 19:04:28 följande:
    Och vi vet ju att Israel lämnade Gaza helt 2005, så vad är poängen med att ljuga och påstå annat? 
    Jag tror att du mycket väl vet vad poängen är. Den har illustrerats i otaliga inlägg.
  • Anonym (Antiextremist)
    Mentat skrev 2024-12-03 21:01:59 följande:
    Jag tror att du mycket väl vet vad poängen är. Den har illustrerats i otaliga inlägg.
    Min poäng är att palestinernas områden är ockuperade och att Israel inte har rätt att ockupera. Typ så här:

Let us not ignore the truth among ourselves...politically we are the aggressors and they defend themselves... The country is theirs, because they inhabit it, whereas we want to come here and settle down, and in their view we want to take away from them their country.
    David Ben-Gurion

Vad tycker du om hans citat?
  • nattuw
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-12-03 19:37:33 följande:
    😄 Jag ska förklara tydligt och pedagogiskt så att fröken får möjlighet att lära sig hur man argumenterar sakligt.
    Det vore sannerligen ett mindre mirakel om du lärt dig hur man argumenterar sakligt.
  • Anonym (Antiextremist)
    nattuw skrev 2024-12-04 07:48:54 följande:
    Det vore sannerligen ett mindre mirakel om du lärt dig hur man argumenterar sakligt.
    Jag når aldrig din nivå av expertis där man använder bara en och samma mening som ett svar på allt, " Det är antisemitism". 😄
Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism