• Anonym (Antiextremist)

Antisionism är inte antisemitism

Antisionism och antisemitism är två totalt olika begrepp som borde oftare diskuteras.

Antisionism innebär motstånd mot den politiska rörelsen sionismen. Det finns olika typer av sionism. Antisionism innebär kritik av Israels politik och är inte fientligt inställd mot judar som folk. Man kritiserar tex att Israel anekterar palestinska områden, fördriver palestinier från deras hem, dödar så extremt mycket oskyldiga civila, den olagliga ockupationen, olagliga bosättningar inom palestinska områden, rasism och demonisering av araber eller som senast när folkmord och mord på palestinska barn i Gaza hyllas osv. Jag förstår tex inte heller att sionisterna hänvisar till bibliska citat för att idag göra anspråk till ett område där det lever ett annat folk. Det krockar fullständigt med mina moderna demokratiska värderingar.

Antisemitism, däremot, är fientlighet, hat eller fördomar mot judar som etnisk eller religiös grupp.

Men endå är det väldigt många israelvänner och sionister som blandar ihop dessa begrepp och anklagar folk för antisemitism, när man egentligen kritiserar tex hemska krigsbrott som begås av Israel. Försöker man på det sättet skrämma en till tystnad? Är vår yttrandefrihet hotad?
  • Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism
  • Anonym (Antiextremist)
    Mentat skrev 2025-01-07 19:15:36 följande:
    Nej, det var inte det som var skillnaden. Intrycket att svenska inte är ditt modersmål förstärks.
    🤣🤣🤣 Det är löjligt att ni inte ens inser hur komiskt det är. 
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2025-01-07 19:28:48 följande:
    Nej, jag skrev INTE så. Häng dig inte upp nu på något som du inte lyckas återge korrekt. 
    DJå då, du skrev:

Så, kan du förklara hur du tänker? Hur många judar fördrevs från tex Västbanken och Gaza? Ange källa tack.
  • Mentat
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-07 19:57:01 följande:
    🤣🤣🤣 Det är löjligt att ni inte ens inser hur komiskt det är. 
    Vi som kan svenska språket ser vem som offentligt skapar tragikomik. Jag släpper det, jag ville mest illustrera att du inte begrep den skillnad de med svenska som modersmål rimligen ser genast
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2025-01-07 19:37:47 följande:
    Bestrider du att:

- alla medborgare i Israel har samma rättigheter
    - olika rättigheter angående giftemål bara gäller om en av paret inte är medborgare
    - även andra länder avgör själva om de tar inte flyktingar och vilka (titta på Ungern, t.o.m. EU-stater!)
    -  Även andra länder har begränsningar när det gäller landköp (om man t.ex. inte är medborgare). T.ex. Thailand, och många andra. 
    - Att man kan förlora uppehållsrätt, om man inte är medborgare och inte bor kvar i många andra länder. T.ex. Tyskland
    - Militärdomstol finns bara i område C på västbanken.  
    Ja, du svamlar. Precis som jag skrev tidigare:

Israel har antagit ett flertal lagar som diskriminerar palestinska medborgare i Israel och palestinier som bor i de ockuperade palestinska områdena.

Att Israel gör sig skyldigt till apartheid har bland annat konstaterats av Amnesty International, B?Tselem, Yesh Din, Human Rights Watch, flera av FN-s särskilda rapportörer och folkrättsexperter. 

Här är några av de mest diskriminerande lagarna:

Mark och bostadsrätt
    Grundlagen: Israels land (1960) föreskriver att äganderätten till "Israels land" endast kan överföras mellan staten, Jewish National Fund (JNF) och utvecklingsmyndigheten. Men, JNF arrenderar endast mark som den äger till judar, vilket effektivt hindrar palestinska medborgare från att komma åt omkring 80 % av marken. Palestinier kan varken äga eller hyra 80% av marken Israel.

Lagen för antagningskommittén tillåter små städer att avslå ansökningar från palestinier och andra grupper som anses "olämpliga" för samhällets sociala struktur. I verkligheten är det nästan alla palestinier.

Medborgarskap och uppehållsrätt
    Återvändandelagen (1950) ger judar från var som helst i  världen rätt att immigrera till Israel och automatiskt få medborgarskap, samtidigt som den förnekar denna rätt till palestinska flyktingar som utvisades eller fördrevs 1948 men som i generationer innan levt i området.

Lagen om medborgarskap och inträde i Israel hindrar palestinier från ockuperade områden som är gifta med palestinska medborgare i Israel från att få uppehållstillstånd eller medborgarskapsstatus, vilket tvingar familjer att splittras.

Palestinier i östra Jerusalem kan få sitt uppehållstillstånd återkallat för att de inte har bevisat att Jerusalem är deras "livscentrum", vilket motsvarar tvångsöverföring, ett brott mot internationell rätt.

Judisk nationalstatslag
    Denna lag från 2018 befäster judisk överhöghet genom att slå fast att rätten till självbestämmande i Israel är "unik för det judiska folket" men inte för icke judar, trots att över 20% av befolkningen är icke judar. Dessutom främjar samma lag byggandet av OLAGLIGA bosättningar.

Lag om tvångsinlösen av mark: Underlättar konfiskering av palestinsk mark för israeliska bosättningar, vilket starkt begränsar palestiniers rätt att överhuvudtaget överklaga i domstol.

Militärdomstolar: Palestinier prövas inför militärdomstolar utan samma rättigheter som israeler. Israeler döms efter civila lagar.

Administrativ häktning: Tillåter fängsling utan rättegång, vilket drabbar nästan bara palestinier. Tusentals palestinska barn fängslas varje år.

Dessa diskriminerande lagar begränsar palestiniernas rättigheter på alla områden i livet, från medborgarskap till politiskt deltagande, mark och bostäder, utbildning, kultur och rättsprocess, och förankrar ett system av dominans och förtryck över det palestinska folket.

Lagar i Västbanken: Område A (18% av Västbanken) administreras civilt och militärt av den nybildade PA, men saknar reellt självbestämmande eftersom lagarna förutsätter Israels godkännande. Område B (22%) administreras civilt av PA men styrs av israeliska militärlagar. Område C (60%) är det enda sammanhängande landområdet och styrs fullt ut av Israel, civilt och militärt.
  • Anonym (Antiextremist)
    Mentat skrev 2025-01-07 20:05:39 följande:
    Vi som kan svenska språket ser vem som offentligt skapar tragikomik. Jag släpper det, jag ville mest illustrera att du inte begrep den skillnad de med svenska som modersmål rimligen ser genast
    Det är tragikomiskt att du menar att jag inte alls förstår vad hon skriver 🤣🤣 Så hon menade inte alls att det var "lika många judar" som palestinier som fördrevs utan hon menade "ungefär lika många". Kan du förklara närmare den stora missen jag gjorde? Vad är det jag inte förstod?
  • nihka
    AndreaBD skrev 2025-01-03 16:02:54 följande:
    Det jag diskuterade här var frågan om befolkningen i Gaza i stor utsträckning stödjer Hamas/terrorism eller om de faktiskt är emot det, men inte vågar göra något åt det. Hur kan man få det till att vara rasistiskt??? 

Då är jag rasistiskt mot mitt eget folk också! Jag undrar nämligen också ibland hur många tyskar verkligen var för Hitler. 

Historiska utvecklingar är ingen rasism. Och om majoriteten av ett folk har en viss åsikt eller inställning som vi inte alls tycker är bra, så är det ändå så. Även om vi inte pratar om det. T.ex. om Saudiarabien diskriminerar kvinnor så är det ingen rasism att säga så.
    Du har påstått att du vet. Rasism är när man tillskriver en hel grupp något utifrån grupptillhörighet. Varenda gång du uttalar dig i svepande (negativa) ordalag om hur "dom" är, tycker eller tänker ger du luft åt din rasistiska syn.

Rasism är alltså en typ av fördom riktad mot en grupp utifrån grupptillhörighet.

Du får inse nån gång hur dina sunkiga åsikter baserade på dina fördommar är skolboksexempel på rasism.

Du har förstås ingen aning om hur alla eller majoriteten av alla saudiaraber tycker och tänker. Du klumpar ihop och blandar ihop människorna med regimen.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    AndreaBD skrev 2025-01-03 16:14:36 följande:
    Jag förstår inte ens vad du skriver! Hårklyveri behöver jag inte slå upp, jag vet förstås vad det betyder. 

Och hur nyanserna kommer in där är obegripligt. Det är snarare du som tänker onyanserat. Men när det du säger inte stämmer in, så utökar du ju bara ämnet. Vi pratade till att börja med om den här detaljen (jo, jag vet att ämnet är mycket större, men man får ibland strukturera upp lite): Du påstår att bara palestinierna skulle behöva kompromissa. 

Och jag håller inte med. Och det finns ganska många detaljer där också. En sak som jag spontant kom att tänka på är att judarna inte längre har tillgång till sin allra heligaste plats - tempelberget. IDF står själva och avvisar alla som inte är muslimer från att komma dit. Vi var där för inte ens två år sedan och vi fick inte heller komma dit. Men det finns mycket mer, självklart. 
    Om du inte förstår vad jag skriver föreslår jag att du inte svarar tills du har lärt dig att läsa bättre.

Använd då inte ord på fel sätt. Du hittar ju ständigt på egna ord som inte finns och lägger in egna betydelser av ord.

Läs om, läs rätt. Det är ditt onyanserade tänk som får dig att översätta att palestinier har krävts på större kompromisser vid förslag på tvåstatslösningar till  att betyda att jag sagt att det bara är palestinier som skulle behöva kompromissa.

Större är alltså ett verb i komparativform. Däri finns en jämförelse. Större betyder mer. Tänk bort allt - inget.

Israeliska armén stormade al-Asquamoskén 2023 - en av deras regelbundna räder mot bedjande muslimer i moskén under Ramadan.

www.amnesty.org/en/latest/news/2023/04/israel-opt-second-night-of-horror-at-al-aqsa-mosque/
  • nihka
    nihka skrev 2025-01-03 16:40:39 följande:
    Nu fyra personer i tråden som förespråkar terrorism. Riktigt skrämmande! 
    Nu sju personer i tråden som förespråkar terrorism mot terrorism. Riktigt, riktigt skrämmande! 
  • nihka
    AndreaBD skrev 2025-01-03 16:44:00 följande:
    Jag gör inte det heller! Jag gav bara Anti-Extremisten alternativ, eftersom HAN var så emot min källa.

Och det beror självklart alltid på VAD det handlar om. Om Iran skriver något positivt om Israel, så tvivlar väl ingen på det? 
    Jag hör vad du säger. Du litar inte på kinesiska källor, men källan har ingen betydelse bara det som står är sant och sedan kan du använda kinesiska källor för att visa någon att de har fel.

Och står det något positivt om Israel skrivet av "Iran" så tvivlar i din värld ingen på det. Väldigt svårt att förställa dig att Iran innehåller en massa iranier (människor från Iran) som kanske har lite olika tankar om precis allt?

Inte alls förvirrat. Inte alls...
  • nihka
    AndreaBD skrev 2025-01-03 16:49:24 följande:
    Vad är det här för en sjuk fråga??? Varför skulle Israel göra något sånt?  Deras familjer får all stöd, precis som andra offer av terrorister. 
    Vad är det för sjuk inställning att en terrorattack som också skördade ett trettiotal arabiska israelers liv skulle vara en attack specifikt riktad mot judar? Och där civila palestinska muslimer skulle slaktas i stort antal som hämnd.
Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism