• Anonym (Antiextremist)

Antisionism är inte antisemitism

Antisionism och antisemitism är två totalt olika begrepp som borde oftare diskuteras.

Antisionism innebär motstånd mot den politiska rörelsen sionismen. Det finns olika typer av sionism. Antisionism innebär kritik av Israels politik och är inte fientligt inställd mot judar som folk. Man kritiserar tex att Israel anekterar palestinska områden, fördriver palestinier från deras hem, dödar så extremt mycket oskyldiga civila, den olagliga ockupationen, olagliga bosättningar inom palestinska områden, rasism och demonisering av araber eller som senast när folkmord och mord på palestinska barn i Gaza hyllas osv. Jag förstår tex inte heller att sionisterna hänvisar till bibliska citat för att idag göra anspråk till ett område där det lever ett annat folk. Det krockar fullständigt med mina moderna demokratiska värderingar.

Antisemitism, däremot, är fientlighet, hat eller fördomar mot judar som etnisk eller religiös grupp.

Men endå är det väldigt många israelvänner och sionister som blandar ihop dessa begrepp och anklagar folk för antisemitism, när man egentligen kritiserar tex hemska krigsbrott som begås av Israel. Försöker man på det sättet skrämma en till tystnad? Är vår yttrandefrihet hotad?
  • Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-05 11:59:13 följande:
    Du borde läsa igen min kommentar, länken och texten under. Annars är det väldigt dumt att svara utan att först läsa vad det är du svarar på. Netanyahu har inte stoppats. Han river ner yttrandefrihet. Det är inte bara Al Jazira som förbjuds utan alla som skriver sanningen. Det är uppenbart att Israels politiker hjärntvättar sina medborgare.

Israel avsiktligt dödar journalister och tillåter inga utländska journalister i Gaza. Varför? Jo, för att dölja sanningen om israels krigsbrott. Israel fullständigt kväver yttrandefrihet och medierna. Alla som kritiserar Israels politik i Gaza anklagas för terrorism.

Detta utgör ett allvarligt hot mot pressfriheten i regionen.

www.reportrarutangranser.se/rsf-fordomer-regeringen-netanyahus-angrepp-pa-oberoende-media/

"? Benjamin Netanyahus regering riktar öppet in sig på mediernas oberoende och pluralism. Kommunikationsminister Shlomo Karhiutnyttjar det pågående kriget för att tysta röster som kritiserar den högerextrema koalitionen. Likuds parlamentariker ger förslag på nya medielagar som sedan godkänns av ministerkommittén, som domineras av samma parti. Dessa angrepp på media kommer att ha bestående, skadliga effekter på Israels medielandskap.
    Israel beskriver sig självt som ?den enda demokratin i Mellanöstern?, men den fria pressen undermineras, säger Anne Bocandé, redaktionell chef för RSF."

"I Israel har journalister som är kritiska till regeringen och kriget utsatts för påtryckningar och hot i över ett år. Minister Shlomo Karhi har kallat sina kritiker i Knesset för ?terrorister? och anklagat redaktionen på den liberala tidningen Haaretz för att ägna sig åt ?anti-israelisk propaganda?. I mars 2023, bara tre månader efter att Shlomo Karhi utnämnts till medlem av Benyamin Netanyahus kabinett presenterade han en omfattande plan för att omdana det israeliska medielandskapet, en plan han nu omsätter i handling.
    Det kanske är snarare du som inte läser? Dels så skrev jag om att Al Jazeera förbjuds av PALESTINSKA regeringen på västbanken. Om t.o.m. de förbjuder tidningen, så är man inte förvånat att Israel gör. 

Under ett krig kan man kan det ju ha anledningar att censurera lite, det kan hända. Och Haaretz är en extrem vänster tidning, inte liberal.

Men framför allt så sa jag också att jag räknar med att Netanyahu inte blir omvald, Det är fördelen med en demokrati. Nästa regering lär ju inte ha kvar sånt. 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-06 14:07:41 följande:
    Det du skrev stämmer inte alls. I brist på argument sprids lögner. 
    Jag ta bort allt som du bara har kopierat och klistrat in och som ändå inte passar. 

VAD skulle inte stämma av det som som "Fuckgoogle" skrev? Kan du förklara det? Det kan du nämligen inte. 

Jag kan hålla med om det hon skriv, nämligen:

- alla organisationer som du räknat upp är Israel-fientliga
    - det är samma lagar för alla israeliska medborgare.
    - även om man gifter sig med någon i Israel gäller inte samma lagar som om man själv är medboragare. Också normalt.
    - Israel får, precis som andra länder, bestämma vilka de tar in från andra länder
    - Många länder har begränsningar när det gäller landköp. 
    - Man kan förlora uppehållsrätt, om man inte är medborgare och inte bor kvar - som i många andra länder.
    - Militärdomstol finns bara i område C på västbanken. 

Något som inte stämmer?
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-06 14:12:35 följande:
    Ockupation, markstöld, olagliga bosättningar, folkmord och etnisk rensning. Finns det några i Israel som protesterar mot det? 
    Det var inte alls det jag diskuterade. 
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2025-01-06 15:53:51 följande:
    Det kanske är snarare du som inte läser? Dels så skrev jag om att Al Jazeera förbjuds av PALESTINSKA regeringen på västbanken. Om t.o.m. de förbjuder tidningen, så är man inte förvånat att Israel gör. 

Under ett krig kan man kan det ju ha anledningar att censurera lite, det kan hända. Och Haaretz är en extrem vänster tidning, inte liberal.

Men framför allt så sa jag också att jag räknar med att Netanyahu inte blir omvald, Det är fördelen med en demokrati. Nästa regering lär ju inte ha kvar sånt. 
    Ja, Israeliska politiker gör allt för att dölja sanningen. I Israel kan de inte mörda journalister som i Gaza men försöker med censur. Det är metoder som används av ledare som Putin och Erdogan

Det finns flera anledningar till censuren. Haaretz skiljer sig från andra israeliska tidningar främst genom sin politiska inriktning och rapporteringsstil:

Politisk Inriktning: Du har fel om Haretz som med allt annat. Haaretz är känd för sin vänsterliberala hållning och kritiska inställning till den israeliska regeringen, särskilt under konflikter som Gazakriget.

Andra tidningar i Israel tenderar att ha mycket mer konservativa högerorienterade perspektiv. De stödjer den högerextrema regeringen och hjälper till att hjärntvätta folk.

Rapportering: Haaretz publicerar ofta artiklar som kritiserar regeringens politik och lyfter fram frågor om palestiniers mänskliga rättigheter och demokrati. Det gillar inte den högerextrema regeringen.

Detta står i kontrast till andra medier som har en regeringsvänlig rapportering.

Internationell Publik: Haaretz översätter en stor del av sitt material till engelska, vilket gör det tillgängligt för en global publik och bidrar till dess internationella inflytande. Det är också något som stör den högerextrema regeringen. Sanningen får inte visas varken i Israel eller utomlands.

Israel blockerar utländska journalister från Gaza för att begränsa rapporteringen om konflikten och förhindra oberoende granskning av både krigets fasor och Hamas påståenden. Det är medveten taktik. Den israeliska militären tillåter endast inbäddade journalister, där IDF styr vad man får skriva om.
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2025-01-06 16:08:50 följande:
    Jag ta bort allt som du bara har kopierat och klistrat in och som ändå inte passar. 

VAD skulle inte stämma av det som som "Fuckgoogle" skrev? Kan du förklara det? Det kan du nämligen inte. 

Jag kan hålla med om det hon skriv, nämligen:

- alla organisationer som du räknat upp är Israel-fientliga
    - det är samma lagar för alla israeliska medborgare.
    - även om man gifter sig med någon i Israel gäller inte samma lagar som om man själv är medboragare. Också normalt.
    - Israel får, precis som andra länder, bestämma vilka de tar in från andra länder
    - Många länder har begränsningar när det gäller landköp. 
    - Man kan förlora uppehållsrätt, om man inte är medborgare och inte bor kvar - som i många andra länder.
    - Militärdomstol finns bara i område C på västbanken. 

Något som inte stämmer?
    Det var det jag gjorde fröken. Läste du inte? Jag gav förklaring som du inte förstår? 🤣 I brist på argument sprids lögner. Jag beskrev redan mycket tydligt de olika rättsystem och hur palestinier systematiskt diskrimineras genom lagarna. Jag vill bara lägga till att det beskrivs som apartheid på de ockuperade palestinska områdena eftersom Israel även där upprätthåller ett system av systematisk diskriminering och förtryck riktat mot palestinier. Detta inkluderar separata rättssystem för israeler och palestinier, begränsad rörelsefrihet genom murar och vägspärrar, tvångsförflyttningar, beslag av mark samt inskränkningar av grundläggande rättigheter som tillgång till vatten, utbildning och sjukvård. Internationella organisationer som Amnesty International och Human Rights Watch har dokumenterat dessa handlingar som uppfyller definitionen av apartheid enligt internationell rätt.

En ockupationsmakt har enligt internationell rätt flera skyldigheter gentemot civilbefolkningen i det ockuperade området, reglerade av Haagkonventionen och Fjärde Genèvekonventionen:
    Skydda liv och egendom: Ockupationsmakten ansvarar för befolkningens liv, hälsa, egendom och uppehälle.

Förhindra tvångsåtgärder: Tvångsförflyttning, plundring, tortyr och kollektiv bestraffning är förbjudna.

Tillhandahålla sjukvård och humanitär hjälp: Röda Korsets verksamhet och humanitära hjälpsändningar ska underlättas.

Respektera mänskliga rättigheter: Civila ska behandlas humant och skyddas mot våld och repressalier.

Israel bryter mot precis alla dessa skyldigheter.

I Israel och på Västbanken tillämpas två olika rättsystem för israeler och palestinier, vilket har skapat en situation med institutionaliserad diskriminering. Israeler ställs inför civila domstolar, medan palestinier ställs inför militärdomstolar för alla typer av brott, från trafikförseelser till stöld.

Detta dubbla rättssystem har lett till institutionaliserad diskriminering mellan de två befolkningsgrupperna som lever i samma område och begränsade civila rättigheter för den palestinska befolkningen. Det systemet strider mot internationell rätt. Situationen har beskrivits som "ett styre, två rättssystem".
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-06 14:22:56 följande:
    🤣🤣🤣🤣🤣

Hur är det ens möjligt att hitta på allting?

Det handlar inte om konspiration utan DOKUMENT FRÅN STATEN ISRAEL som varit hämligstämplade förr men inte nu längre. Där står det tydligt att man planerade och genomförde etnisk rensning av palestinier. Du tom sa tidigare att det verkar stämma. Men du har glömt igen? Det var länge sedan, typ ett par veckor 😉

Förhållanden på Västbanken är resultat av Israels politik, olaglig ockupation och olagliga bosättningar bla.

Gaza är palestiniernas. Ingen har rätt att ge der varken till Israel eller Egypten. Israel ockuperar Gaza och begår folkmord och etnisk rensning. 
    VAD skulle jag har sagt??? Jag säger A och du säger att jag har sagt hela resten av alfabetet också. Så brukar det ju vara. Jag KAN ha sagt att jag inte vet hur många som fördrevs eller om det var fler som fördrevs eller som gav sig av själva. Men jag sa säkert inte att man skulle ha planerad OCH genomförd en sån plan. 

Jaha, är det bara Israel som har ställt till på västbanken? När Jordanien har ockuperat västbanken först i nästan 20 år. Och när palestinierna aldrig ville komma överens om något. De kunde ju ha fått västbanken flera gånger! INNAN det fanns bosättningar där. 

Och Israel HAR lämnat Gaza åt sig själv 2005. Och om de inte hade skickat raketer på Israel med jämna mellanrum, så hade man inte behövt bygga vägg eller övervakningtorn.
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2025-01-06 16:09:48 följande:
    Det var inte alls det jag diskuterade. 
    Jo då. Vi diskuterar Israel och Netanyahus avtryck. 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-06 14:48:57 följande:
    Det var palestiniernas land. Det var deras hem. De palestinierna fördrevs av Israel. De har samma rätt (Enligt internationella lagar) att ÅTERVÄNDA HEM.  Det är inte invandring. 
    Okej, det finns ungefär lika många judar som fördrevs, även från västbanken och Gaza. Ska alla de få återvända också?
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2025-01-06 16:19:46 följande:
    VAD skulle jag har sagt??? Jag säger A och du säger att jag har sagt hela resten av alfabetet också. Så brukar det ju vara. Jag KAN ha sagt att jag inte vet hur många som fördrevs eller om det var fler som fördrevs eller som gav sig av själva. Men jag sa säkert inte att man skulle ha planerad OCH genomförd en sån plan. 

Jaha, är det bara Israel som har ställt till på västbanken? När Jordanien har ockuperat västbanken först i nästan 20 år. Och när palestinierna aldrig ville komma överens om något. De kunde ju ha fått västbanken flera gånger! INNAN det fanns bosättningar där. 

Och Israel HAR lämnat Gaza åt sig själv 2005. Och om de inte hade skickat raketer på Israel med jämna mellanrum, så hade man inte behövt bygga vägg eller övervakningtorn.
    Svammel igen. Jo, du skrev att de israeliska historiker och israeliska dokument visade att födrivningar gjordes.

Israel har olagligt ockuperat palestinska områden i decenier. Om någon annan gjort det tidigare betyder inte det att det var rätt. Israel inte bara ockuperar utan även anekterar OLAGLIGT palestinska områden. Det är värsta sorten av bosättarkolonisering eftersom man också fördriver och dödar ursprungsbefolkning.

Nej, Israel har aldrig lämnat Gaza utan har alltid ockuperat och kontrollerat det.
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-06 16:29:41 följande:
    Svammel igen. Jo, du skrev att de israeliska historiker och israeliska dokument visade att födrivningar gjordes.

Israel har olagligt ockuperat palestinska områden i decenier. Om någon annan gjort det tidigare betyder inte det att det var rätt. Israel inte bara ockuperar utan även anekterar OLAGLIGT palestinska områden. Det är värsta sorten av bosättarkolonisering eftersom man också fördriver och dödar ursprungsbefolkning.

Nej, Israel har aldrig lämnat Gaza utan har alltid ockuperat och kontrollerat det.
    Du verkar inte komma ihåg vad som skrevs. Jag har ju aldrig förnekat att en del palestinier fördrevs. Och jag säger fortfarande att en del också lämnande området frivilligt, för att det skulle återvända när man hade besegrat judarna. Hur många - det är det vi har diskuterat fram och tillbaka. 

Som sagt, det här problemet hade kanske varit löst, om palestinierna hade gått med om att ingå ett avtal om vad som är deras område. Och det var mer 1948 änn vad det är nu, men det beror ju också på att de har gjort anspråk på hela Israel istället. 

Och Gaza har INTE varit ockuperad sedan 2005.
Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism