• Anonym (Antiextremist)

Antisionism är inte antisemitism

Antisionism och antisemitism är två totalt olika begrepp som borde oftare diskuteras.

Antisionism innebär motstånd mot den politiska rörelsen sionismen. Det finns olika typer av sionism. Antisionism innebär kritik av Israels politik och är inte fientligt inställd mot judar som folk. Man kritiserar tex att Israel anekterar palestinska områden, fördriver palestinier från deras hem, dödar så extremt mycket oskyldiga civila, den olagliga ockupationen, olagliga bosättningar inom palestinska områden, rasism och demonisering av araber eller som senast när folkmord och mord på palestinska barn i Gaza hyllas osv. Jag förstår tex inte heller att sionisterna hänvisar till bibliska citat för att idag göra anspråk till ett område där det lever ett annat folk. Det krockar fullständigt med mina moderna demokratiska värderingar.

Antisemitism, däremot, är fientlighet, hat eller fördomar mot judar som etnisk eller religiös grupp.

Men endå är det väldigt många israelvänner och sionister som blandar ihop dessa begrepp och anklagar folk för antisemitism, när man egentligen kritiserar tex hemska krigsbrott som begås av Israel. Försöker man på det sättet skrämma en till tystnad? Är vår yttrandefrihet hotad?
  • Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism
  • Mentat
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-03 14:06:16 följande:
    [....]
    Jag noterar att den som avfärdar allt som går mot hans egen agenda såsom "sionistiska lögner" etc, glatt hämtar sina uppgifter från en site som bl.a. har en artikel som heter "Sionismen måste dö!"

Jaja, den är säkert opartisk och pålitlig. Eller något.
  • Anonym (Antiextremist)
    Mentat skrev 2025-01-03 15:15:03 följande:
    Jag noterar att den som avfärdar allt som går mot hans egen agenda såsom "sionistiska lögner" etc, glatt hämtar sina uppgifter från en site som bl.a. har en artikel som heter "Sionismen måste dö!"

Jaja, den är säkert opartisk och pålitlig. Eller något.
    Det är inte värre än att säga "Islamism måste dö" eller "Kommunism måste dö". Antisionism innebär motstånd mot den politiska rörelsen/ideologin sionismen.  Antisionism innebär tex kritik av Israels sionistiska politik och är inte fientligt inställd mot judar som folk. Man kritiserar tex att Israel olagligt anekterar palestinska områden, fördriver palestinier från deras hem, dödar så extremt många oskyldiga civila, man kritiserar den olagliga ockupationen, olagliga bosättningar inom palestinska områden, rasism och demonisering av araber eller som nu när folkmord och mord på palestinska barn i Gaza hyllas av soonister osv. Antisionism är man är mot att sionisterna hänvisar till bibliska citat för att idag göra anspråk till ett område där det lever ett annat folk. Vem som helst förstår att sionism krockar fullständigt med moderna demokratiska värderingar och det är legitimt att vara mot det. 
  • AndreaBD
    nihka skrev 2025-01-02 20:16:40 följande:
    Rasism är när man tillskriver en hel grupp något utifrån grupptillhörighet. Varenda gång du uttalar dig i svepande (negativa) ordalag om hur "dom" är, tycker eller tänker ger du luft åt din rasistiska syn.
    Det jag diskuterade här var frågan om befolkningen i Gaza i stor utsträckning stödjer Hamas/terrorism eller om de faktiskt är emot det, men inte vågar göra något åt det. Hur kan man få det till att vara rasistiskt??? 

Då är jag rasistiskt mot mitt eget folk också! Jag undrar nämligen också ibland hur många tyskar verkligen var för Hitler. 

Historiska utvecklingar är ingen rasism. Och om majoriteten av ett folk har en viss åsikt eller inställning som vi inte alls tycker är bra, så är det ändå så. Även om vi inte pratar om det. T.ex. om Saudiarabien diskriminerar kvinnor så är det ingen rasism att säga så.
  • AndreaBD
    nihka skrev 2025-01-03 11:48:28 följande:
    Slå upp hårklyveri och notera att det inte betyder vad du för dagen anser att ett ord ska betyda.

Försök att lägga till nyanser i ditt tänk. Det finns en rad stopp på vägen mellan uppgörelser som gör ont och inga inskränkningar.
    Jag förstår inte ens vad du skriver! Hårklyveri behöver jag inte slå upp, jag vet förstås vad det betyder. 

Och hur nyanserna kommer in där är obegripligt. Det är snarare du som tänker onyanserat. Men när det du säger inte stämmer in, så utökar du ju bara ämnet. Vi pratade till att börja med om den här detaljen (jo, jag vet att ämnet är mycket större, men man får ibland strukturera upp lite): Du påstår att bara palestinierna skulle behöva kompromissa. 

Och jag håller inte med. Och det finns ganska många detaljer där också. En sak som jag spontant kom att tänka på är att judarna inte längre har tillgång till sin allra heligaste plats - tempelberget. IDF står själva och avvisar alla som inte är muslimer från att komma dit. Vi var där för inte ens två år sedan och vi fick inte heller komma dit. Men det finns mycket mer, självklart. 
  • AndreaBD
    nihka skrev 2025-01-03 13:48:19 följande:
    *Suck* Rasism är när man tillskriver en hel grupp något utifrån grupptillhörighet. Varenda gång du uttalar dig i svepande (negativa) ordalag om hur "dom" är, tycker eller tänker ger du luft åt din rasistiska syn.

Rasism är alltså en typ av fördom riktad mot en grupp utifrån grupptillhörighet.
    Precis. Och man kan ju då lätt se att det här är något helt annat. 

1. Jag har inte sagt något om alla araber eller ens alla palestinier, utan om palestinierna i Gaza. Och vi har också tidigare pratat om att en studie (gjort av palestinierna själva) har visat att 70 % av Gazabor stödjer Hamas. Då är det inte bara en uppskattning av hur många som stödjer en grupp, utan en studie gjort på en högskola.

Då skulle det vara rasism om jag säger hur många som väljer vilket parti - i vilket land som helst. Meddela SVT att de inte får meddela valresultat! 

2. Vi pratar här inte "svepande om de", utan vi har först pratat konkret om palestinierna på Gaza, palestinierna på Västbanken, eller om Hamas, eller om alla Gazabor som stödjer Hamas, och SEDAN, nästa gång, skriver man kanske "de". Detta "de" syftar på något, och man får gå tillbaka och se vad det syftar på. 
    Som jag sa förut - du vet inte vad vi pratat om tidigare och bara utgår ifrån att det inte finns något speciellt sammanhang. Men detta är ditt misstag och ditt problem.

3. Precis, rasism är en slags fördom. Det är ju inte det som jag har sagt. Vi pratade om hur många Gazabor stödjer Hamas. Det finns ju ett konkret svar, en sanning där. Vi vet att en majoritet röstade för dem 2006. Sedan kan vi fundera över hur stor andel som stödjer dem nu. Hur kan det vara rasism? Är det en fördom att ett okänd antal palestinier stödjer Hamas? 
  • Meddelande borttaget
  • nihka
    nihka skrev 2025-01-03 13:31:51 följande:
    En tumme ner på detta inlägg betyder att minst en person här i tråden tycker att vi ska använda oss av terroristmetoder för att bekämpa terrorism.

Det är bra att det kommer fram just hur extremistiska människor det finns här.
    Nu fyra personer i tråden som förespråkar terrorism. Riktigt skrämmande! 
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Meddelande borttaget
  • AndreaBD
    nihka skrev 2025-01-03 11:53:19 följande:
    Det var till mig du sa att du inte litade på kinesiska källor Ytterligare en av dina till antalet oändliga motsägelser.
    Jag gör inte det heller! Jag gav bara Anti-Extremisten alternativ, eftersom HAN var så emot min källa.

Och det beror självklart alltid på VAD det handlar om. Om Iran skriver något positivt om Israel, så tvivlar väl ingen på det? 
  • AndreaBD
    nihka skrev 2025-01-03 12:16:11 följande:
    Det fanns även ett trettiotal arabiska israelier bland offren från 7 oktober. Ska Israel hämnas deras död genom att mörda deras släktingar?
    Vad är det här för en sjuk fråga??? Varför skulle Israel göra något sånt?  Deras familjer får all stöd, precis som andra offer av terrorister. 
Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism