• undrandetjej123

Otrohet kan man gå vidare?

Hej! 

För ett halvår sedan fick jag redan på att min sambo varit otrogen mot mig två gånger. Jag hittade det helt och hållet själv av slump. Vi har fått i parterapi och jag har försökt att stanna kvar men det för väldigt ont. 

Till saken hör att han var otrogen på en julfest. Jag kopplar det helt och hållet till det när han nu har blivit inbjuden till en sådan. Jag vill inte och får panik. Jag tror han inte förstår vad jag menar. Är det dumt av mig att känna så? Kan inte hjälpa att jag kopplar det så. Eller är det han som är okänslig? Behöver verkligen höra från andra objektivt.

• Svar på tråden Otrohet kan man gå vidare?
  • ClumsySmurf
    undrandetjej123 skrev 2024-11-14 17:33:56 följande:
    Han påstår att han blev typ övertalad, att det här vad vad han ville och att han hade visat att han ville det. Han säger att han blev väldigt chockad och osäker då på fyllan om han hade visat dessa signaler. Han säger också att han har svårt att säga nej och göra nån ledsen då. Hon var enligt honom väldigt påträngande. Vill dock säga att det inte var ett "ligg" men att hon även försökte övertala honom till det. Då jag läste konversationen de hade haft så verkade det inte vara några känslor utan bara ångest. Gång nummer två gjorde hon samma sak igen trots att de sagt att det var ett otroligt misstag. Kanske hela den här storyn inte stämmer. Jag vet liksom inte vad jag ska tro. Utgår nästan från att den inte stämmer.

Håller med om att två gånger skaver definitivt mer för mig. 

Jag vet helt ärligt inte varför jag stannar. Han var väldigt ångerfull och ledsen då och jag gick med på det. 

Jag antar att det stämmer att oron alltid kommer att finnas där... Jag hoppas ju att att det bleknar med tiden.
    fyllan
    påträngande
    svårt att säga nej och göra nån ledsen

Han kanske tycker det låter fint att lägga ansvaret på någon annan och skylla på alkohol men de utsäkterna är ju för honom

som partner är det ett rött flagg för att någon är opålitlig.

• Anonym (Mannen)
    Liventill skrev 2024-11-14 17:52:41 följande:
    Hahaha, exakt min tanke också! 

Till ts: hitta styrkan och lämna, du kommer aldrig bli lycklig tillsammans med honom. Det ni hade tidigare har ni inte längre och kommer aldrig att ha igen.
    Det där är väldigt olika. Vissa kan förlåta. Andra kan inte. Jag förlät mitt ex när hon var otrogen. Vi arbetade på vår relation som blev mycket bättre. Tänkte inte ens på hennes otrohet efter det. 
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (C) skrev 2024-11-16 17:03:36 följande:
    och när jag säger extremt lång tid så tänk mer 5-10 år där han ska möta upp dig hela tiden, samtidigt som du lär dig att börja lita på han igen så att du kan släppa ditt "kontrollbehov" (Kontrollbehov vilket i grunden bara är trauma, så din hjärna går på högvarv för den vill ej att du blir sårad eller blåst).
    Det ska inte ta så lång tid. Men det handlar också om att den som varit otrogen känner skuld från första början och är beredd att arbeta på att offra sin integritet och frihet en stund. För mig tog det bara en månad eller två med mitt ex som direkt visade ånger och gjorde precis som jag ville.

Min nuvarande sambo var inte fysiskt otrogen men känslomässigt hon tyckte inte hon gjorde fel alls och blev bara bättre på att dölja saker. Det var drygt 2 år sedan. Jag känner fortfarande inte att jag litar helt på henne.
  • Anonym (Mannen)
    FeministJavisst99 skrev 2024-11-16 17:02:09 följande:

Det kommer aldrig att blekna. Ledsen att behöva säga det.

Det är olika. När mitt ex var otrogen tog det max 2 månader innan jag inte brydde mig. Det handlar dels om att ens partner ska visa ånger från dag 1 och dels att man själv måste vara känslomässigt mogen att kunna förlåta och gå vidare. 
  • Anonym (Mannen)
    undrandetjej123 skrev 2024-11-16 17:35:08 följande:
    Ja precis. Märker redan nu att mitt "kontrollbehov" har han inte mycket till övers för. Han tycker jag begär för mycket. Jag vill heller inte vara kontrollerande. Det känns inte bra och jag får dåligt samvete. Försöker hela tiden zooma ut och se det utifrån: är det här friskt? Kan jag begära det här? Osv osv. Överreagerar jag? Som det här med julfesten. 
    Kontrollbehov är naturligt en stund efter otrohet. Men du måste tänka på att det inre är en lösning och kontrollbehov föder mer kontrollbehov. Du behöver sluta med alla kontrollbeteenden. Skriv ned en lista på alla saker du gör för att kontrollera honom sen börjar du sluta med dem.

Julfesten borde du gå på som en deli att komma över detta. 
  • ClumsySmurf
    undrandetjej123 skrev 2024-11-14 18:44:20 följande:
    Exakt så! Det faller väldigt hårt på att det hände två gånger. Jag kan inte köpa det heller.

Hans förklaring på det är att det hade gått väldigt lång tid sedan första gången och att de hade setts och inte ens pratat med varandra till att hon återigen betedde sig på det här sättet. Och han trodde att de båda var överens att de inte skulle bli så igen. 

Han skyller mycket på henne ja, nån typ av fokusförflyttning. Men jag är inte dum som inte förstår det.  Och oavsett så gör han ju ett val även om han nu inte var "drivande." Jag är däremot väldigt undrandes över varför han går på så hårt att det är så här det var. Han låter så övertygande att jag typ köper det och sen inte köper det. Då är jag verkligen ihop med en psykopat som kan ljuga så övertygande. 
    "Han skyller mycket på henne ja, nån typ av fokusförflyttning"

locus of control

"Han låter så övertygande att jag typ köper det och sen inte köper det."

Man brukar säga att kärleken är blind av en anledning, han kanske inte behöver låta så överygande

Den otrogne 'behöver' tro bla för att rättfärdiga och lindra sitt samvete, och slippa konsekvenser.
    Den bedragne behöver 'behöver' också tro men det är inte alltid det går

en av ledningarna till att många diskussioner om otrohet på forumet spårar ur:
    Are Cheaters Hypocrites?
    https://www.psychologytoday.com/gb/blog/between-the-sheets/201903/are-cheaters-hypocrites
    What Is Locus of Control?

Locus of control refers to the degree to which an individual feels a sense of agency in regard to his or her life. Someone with an internal locus of control will believe that the things that happen to them are greatly influenced by their own abilities, actions, or mistakes. A person with an external locus of control will tend to feel that other forces-such as random chance, environmental factors, or the actions of others-are more responsible for the events that occur in the individual's life.

www.psychologytoday.com/intl/basics/locus-of-control
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Mannen)
    FeministJavisst99 skrev 2024-11-16 21:15:01 följande:
    Du är en cuck och förmodligen inser att du inte kan få någon annan än din otrogna tjej, ergo att du väljer att "förlåta" när den riktiga anledningen är att du är livrädd för att vara ensam och troligtvis aldrig hitta någon annan.
    Men suck. Nej så var det verkligen inte. Hon älskade mig men jag var bortrest mycket i jobbet. Så hon fick inget uppskattning. Hon var väldigt ångerfull och kompenserade allt mer olika sexlekar. 
  • Anonym (C)
    undrandetjej123 skrev 2024-11-16 17:35:08 följande:
    Ja precis. Märker redan nu att mitt "kontrollbehov" har han inte mycket till övers för. Han tycker jag begär för mycket. Jag vill heller inte vara kontrollerande. Det känns inte bra och jag får dåligt samvete. Försöker hela tiden zooma ut och se det utifrån: är det här friskt? Kan jag begära det här? Osv osv. Överreagerar jag? Som det här med julfesten. 
    Håller han på sådär så kanske du kommer behöva överväga att lämna honom sen i slutändan. Skiter fullständigt i vad han känner eller inte känner då det är han som varit otrogen och därför en tid kommer behöva extrem toffla...
    Det går inte att göra brott och sen slippa ta ett straff.. Det betyder att han får skippa alkohol och utekväll med "pojkarna" ett tag tills du sen sakta kan släppa på  tyglarna för att du sedan vågar lita..

Det skulle han tänkt på innan han gjorde det sämsta man kan göra i ett förhållande till någon annan. 

Jättetråkigt för han att han "inte har mycket till övers för".. Don't really care about his thoughts.. Han ska visa att han vill vara vänlig nog att reparera relationen tillsammans med dig annars kan han glida. 

Du var ju inte "kontrollerande" innan detta hände, då hade ni säkert det jättefint! Utan det är sånt som sker när tilliten blivit sårad. Kanske skulle sett till att inte bolla in dig i nått trauma. 
  • Anonym (C)
    undrandetjej123 skrev 2024-11-16 18:21:05 följande:
    Exakt. Han var väldigt betryggande i början, gjorde ingenting jag inte var bekväm med. Hörde av sig. Han skaffade en app där jag kunde se vart han var osv. Nu verkar han vilja att det ska gå tillbaka till hur det var innan allt uppdagades. Jag är långtifrån där ännu. Så jag vet inte. Känns inte så bra. 
    Du inser att detta inte låter så jäkla bra va? Han är inte i nån position att nu försöka ställa krav. Han ska hunda. 
  • molly50
    undrandetjej123 skrev 2024-11-16 18:21:05 följande:
    Exakt. Han var väldigt betryggande i början, gjorde ingenting jag inte var bekväm med. Hörde av sig. Han skaffade en app där jag kunde se vart han var osv. Nu verkar han vilja att det ska gå tillbaka till hur det var innan allt uppdagades. Jag är långtifrån där ännu. Så jag vet inte. Känns inte så bra. 
    Det är inte så lätt att bara gå tillbaka till hur det var innan efter ett sådant svek.
    Om han inte kan förstå det själv så kanske parterapi vore något för er?
    Att han får höra från en utomstående att sådant kan ta lång tid att reparera.
  • molly50
    Anonym (Mannen) skrev 2024-11-16 18:49:13 följande:
    Kontrollbehov är naturligt en stund efter otrohet. Men du måste tänka på att det inre är en lösning och kontrollbehov föder mer kontrollbehov. Du behöver sluta med alla kontrollbeteenden. Skriv ned en lista på alla saker du gör för att kontrollera honom sen börjar du sluta med dem.

Julfesten borde du gå på som en deli att komma över detta. 
    Det är klart att kontrollbehov inte är en lösning.
    Men som du själv skriver så är det naturligt att känna det en tid efter en otrohet.
    Och det är inte så "bara" att släppa.
    Och även han behöver hjälpa TS och kämpa för att bygga upp hennes tillit för honom igen.
    En sådan sak kan vara att skippa att gå på julfesten i år,då det är han som ska på julfest,inte TS.
    Men då visar han åtminstone TS att han lyssnar på henne och tar det han har gjort på allvar.
  • Tyra myra
    undrandetjej123 skrev 2024-11-16 16:59:08 följande:
    Nej han hävdar att det inte gjorde det. Vilket jag tror på för det borde inte funnits nån möjlighet till det. Men samtidigt kan jag aldrig veta om det stämmer. Och blev det inte samlag just för att det inte gick? Om möjligheten hade funnits hade de gjort det då?

Ja, han säger att han avstyrde det. Jag känner väl att det gör väl det lite lättare men som sagt han kunde avstyrt allt från hela början och det gjorde han ju inte...

Nej du har rätt. Förlåta eller komma över kommer inte gå. Men ja man kan ha en god relation. Vilket väl är det vi har just nu. Sen kommer mina dippar som det här med julfest. 

Nej vi har varit tillsammans väldigt länge. Det gör det lite svårare. Vi har också haft en bra relation så det har väl inte varit själva orsaken vad jag förstått. 

Jag vet att jag är den som måste komma på hur jag vill göra. Det är svårt att svara på hur de kommer kännas i framtiden. Kommer det att blekna med tiden? Eller kommer det alltid kännas just så här? Jag vet inte. 
    Hur känner du det idag?  Det är omöjligt att sia om hur du kommer att känna i framtiden. Du kanske skulle fråga dig själv vad du vill känna? Hur du vill att framtiden ska se ut? 

När det gäller kontrollbehovet, som du själv skriver att du inte vill ha så är det svårt att styra sina känslor men man kan välja att inte agera utifrån dem. Frågan du kanske borde ställa dig är om du hur du ser på att känna behovet att kontrollera. Är det något du är beredd på att känna framöver. Du kan jobba på att inte agera kontrollerande men känslan av behovet att kontrollera finns nog kvar rätt så länge. 

Alla är vi individer och det är bara du som kan avgöra om ert förhållande är värt att fortsätta satsas på.  Den där berömda vågskålen, där man väger för och mot att fortsätta kan bara du fylla.

Svar på tråden Otrohet kan man gå vidare?