• undrandetjej123

Otrohet kan man gå vidare?

Hej! 

För ett halvår sedan fick jag redan på att min sambo varit otrogen mot mig två gånger. Jag hittade det helt och hållet själv av slump. Vi har fått i parterapi och jag har försökt att stanna kvar men det för väldigt ont. 

Till saken hör att han var otrogen på en julfest. Jag kopplar det helt och hållet till det när han nu har blivit inbjuden till en sådan. Jag vill inte och får panik. Jag tror han inte förstår vad jag menar. Är det dumt av mig att känna så? Kan inte hjälpa att jag kopplar det så. Eller är det han som är okänslig? Behöver verkligen höra från andra objektivt.

• Svar på tråden Otrohet kan man gå vidare?
  • Anonym (C)
    undrandetjej123 skrev 2024-11-16 16:44:42 följande:
    Nej jag tror inte heller det går att förlåta till fullo.
    Jag själv hade inte kunnat gjort det. Men folket som jobbar med det här om par i relationer säger att det går. (de säger även att det tar extremt lång tid.)
  • undrandetjej123
    Tyra myra skrev 2024-11-15 21:14:46 följande:

Om jag förstått det hela rätt, så gick det hela inte så långt som till samlag, eller har jag fel där?

Va det han som avstyrde detta eller?

Du kanske skulle fundera lite över hur du reagerar på detta?

På frågan om det är möjligt att komma över otrohet så måste jag be dig omformulera dig en aning.  Är det möjligt att ha en god fungerande relation efter otrohet, Visst kan man det.  Men att förlåta eller komma över är nog väldigt ovanligt.

Det hela beror på var i relationen man befinner sig. Om det händer i början av relationen så har man inte så mycket att förlora och därmed blir reinstatement för  att fortsätta relationen mindre än om man haft ett långt förhållande med hus barn och gemensam ekonomi.

Du har rätt att känna som du gör och det är bara du som kan avgöra om du kan fortsätta att satsa på förhållandet.  

Nej han hävdar att det inte gjorde det. Vilket jag tror på för det borde inte funnits nån möjlighet till det. Men samtidigt kan jag aldrig veta om det stämmer. Och blev det inte samlag just för att det inte gick? Om möjligheten hade funnits hade de gjort det då?

Ja, han säger att han avstyrde det. Jag känner väl att det gör väl det lite lättare men som sagt han kunde avstyrt allt från hela början och det gjorde han ju inte...

Nej du har rätt. Förlåta eller komma över kommer inte gå. Men ja man kan ha en god relation. Vilket väl är det vi har just nu. Sen kommer mina dippar som det här med julfest. 

Nej vi har varit tillsammans väldigt länge. Det gör det lite svårare. Vi har också haft en bra relation så det har väl inte varit själva orsaken vad jag förstått. 

Jag vet att jag är den som måste komma på hur jag vill göra. Det är svårt att svara på hur de kommer kännas i framtiden. Kommer det att blekna med tiden? Eller kommer det alltid kännas just så här? Jag vet inte. 
  • Meddelande borttaget
  • undrandetjej123
    Anonym (C) skrev 2024-11-16 16:57:44 följande:
    Jag själv hade inte kunnat gjort det. Men folket som jobbar med det här om par i relationer säger att det går. (de säger även att det tar extremt lång tid.)
    Ja jag går i terapi av andra orsaker och det här har ju då tagits upp. Han säger att det är fullt möjligt men att det kommer ta tid. Det liksom ligger lite i mina händer om jag tycker det är värt det. Eller är jag värd mer än så här? Svårt.
  • Anonym (C)
    Anonym (C) skrev 2024-11-16 16:57:44 följande:
    och när jag säger extremt lång tid så tänk mer 5-10 år där han ska möta upp dig hela tiden, samtidigt som du lär dig att börja lita på han igen så att du kan släppa ditt "kontrollbehov" (Kontrollbehov vilket i grunden bara är trauma, så din hjärna går på högvarv för den vill ej att du blir sårad eller blåst).
  • Anonym (C)
    undrandetjej123 skrev 2024-11-16 17:02:15 följande:
    Ja jag går i terapi av andra orsaker och det här har ju då tagits upp. Han säger att det är fullt möjligt men att det kommer ta tid. Det liksom ligger lite i mina händer om jag tycker det är värt det. Eller är jag värd mer än så här? Svårt.
    Ja, då säger han samma sak som jag hört. "Det kommer ta tid". Då menar jag upp mot 5 år innan det börjar bli någon lösning öht på det. Och ni har väl bara hunnit 2? Lång tid det kommer o ta.
  • undrandetjej123
    Anonym (C) skrev 2024-11-16 17:03:36 följande:
    och när jag säger extremt lång tid så tänk mer 5-10 år där han ska möta upp dig hela tiden, samtidigt som du lär dig att börja lita på han igen så att du kan släppa ditt "kontrollbehov" (Kontrollbehov vilket i grunden bara är trauma, så din hjärna går på högvarv för den vill ej att du blir sårad eller blåst).
    Ja precis. Märker redan nu att mitt "kontrollbehov" har han inte mycket till övers för. Han tycker jag begär för mycket. Jag vill heller inte vara kontrollerande. Det känns inte bra och jag får dåligt samvete. Försöker hela tiden zooma ut och se det utifrån: är det här friskt? Kan jag begära det här? Osv osv. Överreagerar jag? Som det här med julfesten. 
  • undrandetjej123
    FeministJavisst99 skrev 2024-11-16 17:02:09 följande:

Det kommer aldrig att blekna. Ledsen att behöva säga det.

Nej jag antar att det stämmer tyvärr.
  • molly50
    undrandetjej123 skrev 2024-11-16 17:35:08 följande:
    Ja precis. Märker redan nu att mitt "kontrollbehov" har han inte mycket till övers för. Han tycker jag begär för mycket. Jag vill heller inte vara kontrollerande. Det känns inte bra och jag får dåligt samvete. Försöker hela tiden zooma ut och se det utifrån: är det här friskt? Kan jag begära det här? Osv osv. Överreagerar jag? Som det här med julfesten. 
    Jag tänker att eftersom han är den som har varit otrogen så är det han som måste jobba för att bygga upp din tillit för honom igen.
    Om han inte är beredd att göra det så undrar jag vad som finns kvar att bygga på för er?
  • undrandetjej123
    molly50 skrev 2024-11-16 17:49:14 följande:
    Jag tänker att eftersom han är den som har varit otrogen så är det han som måste jobba för att bygga upp din tillit för honom igen.
    Om han inte är beredd att göra det så undrar jag vad som finns kvar att bygga på för er?
    Exakt. Han var väldigt betryggande i början, gjorde ingenting jag inte var bekväm med. Hörde av sig. Han skaffade en app där jag kunde se vart han var osv. Nu verkar han vilja att det ska gå tillbaka till hur det var innan allt uppdagades. Jag är långtifrån där ännu. Så jag vet inte. Känns inte så bra. 
Svar på tråden Otrohet kan man gå vidare?