• molly50

Otrohet kan man gå vidare?

undrandetjej123 skrev 2024-11-16 17:35:08 följande:
    Ja precis. Märker redan nu att mitt "kontrollbehov" har han inte mycket till övers för. Han tycker jag begär för mycket. Jag vill heller inte vara kontrollerande. Det känns inte bra och jag får dåligt samvete. Försöker hela tiden zooma ut och se det utifrån: är det här friskt? Kan jag begära det här? Osv osv. Överreagerar jag? Som det här med julfesten. 
    Jag tänker att eftersom han är den som har varit otrogen så är det han som måste jobba för att bygga upp din tillit för honom igen.
    Om han inte är beredd att göra det så undrar jag vad som finns kvar att bygga på för er?
  • molly50
    undrandetjej123 skrev 2024-11-16 18:21:05 följande:
    Exakt. Han var väldigt betryggande i början, gjorde ingenting jag inte var bekväm med. Hörde av sig. Han skaffade en app där jag kunde se vart han var osv. Nu verkar han vilja att det ska gå tillbaka till hur det var innan allt uppdagades. Jag är långtifrån där ännu. Så jag vet inte. Känns inte så bra. 
    Det är inte så lätt att bara gå tillbaka till hur det var innan efter ett sådant svek.
    Om han inte kan förstå det själv så kanske parterapi vore något för er?
    Att han får höra från en utomstående att sådant kan ta lång tid att reparera.
  • molly50
    Anonym (Mannen) skrev 2024-11-16 18:49:13 följande:
    Kontrollbehov är naturligt en stund efter otrohet. Men du måste tänka på att det inre är en lösning och kontrollbehov föder mer kontrollbehov. Du behöver sluta med alla kontrollbeteenden. Skriv ned en lista på alla saker du gör för att kontrollera honom sen börjar du sluta med dem.

Julfesten borde du gå på som en deli att komma över detta. 
    Det är klart att kontrollbehov inte är en lösning.
    Men som du själv skriver så är det naturligt att känna det en tid efter en otrohet.
    Och det är inte så "bara" att släppa.
    Och även han behöver hjälpa TS och kämpa för att bygga upp hennes tillit för honom igen.
    En sådan sak kan vara att skippa att gå på julfesten i år,då det är han som ska på julfest,inte TS.
    Men då visar han åtminstone TS att han lyssnar på henne och tar det han har gjort på allvar.
Svar på tråden Otrohet kan man gå vidare?