• Anonym (Whisky)

Är man beroende av alkohol om man måste ha det varje helg?

Jag har en kollega som varje helg efter jobbet köper ett par flaskor vin till helgen åt sig och maken. Hon är cirka 45 år och har gjort så sen vi jobbade ihop, typ 5 år minsr. Så säkert längre än så. 

För mig skulle det innebära ett beroende om jag gjorde det. 

Som att jag måste äta massa onyttigt på helgen, det är för mig ett beroende.

Att dricka alkohol varje helg kan ju inte vara bra för hälsan? Även om man inte blir stupfull varje gång.

Hur ser era alkoholvanor ut? Anser ni att ni är beroende eller kan ni skippa flera helger i rad?

• Svar på tråden Är man beroende av alkohol om man måste ha det varje helg?
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Öl) skrev 2024-11-13 21:13:47 följande:
    Skulle du säga samma sak om TS kollega var en man och tvungen att ta ett par öl varje helg?
    Det är ju inget konstigt att ta ett par öl varje helg?
  • TvillingmammaVästgöte
    Core skrev 2024-11-13 18:22:03 följande:

Beroende, missbruk, alkoholproblem. Det är så svårdefinierade begrepp, egentligen. Farsan drack definitivt inte varje helg, och var ofta nykter ett halvår i stöten. Men när han drack vart det fylla, tredagars, strul, ja han fuckade upp saker. Medans det fanns  andra föräldrar som drack varje fredag och lördag, vin till tacosen, öl till grillningen etc. Men de gick och lade sig, levde vanliga liv, inga större bekymmer i det stora hela.

så även om det var oftare och större kvantiteter hos dom, vart anser ni problemet var störst? Vem egentligen hade problem?

Vi har druckit vin på helgen regelbundet under mina barns uppväxt. Der har jag inte upplevt som något problem och inte mina barn heller. De har inte sett alkohol som något konstigt, skrämmande eller ens spännande och intressant. För mina barn har alkohol inneburit vin som mamma och pappa druckit tillsammans med andra vuxna på middagen på lördag kväll. De har haft ett väldigt lågt intresse för alkohol under upppväxten och dricker nu som unga vuxna mindre än vad vi föräldrar gör. Vin är för dem ganska trist och ointressant. 
  • TvillingmammaVästgöte
    felix le chat skrev 2024-11-13 10:45:55 följande:

Det vimlar av alkohol fobiker i sverige.
    Dom allra festa har ett oproblematisk förhållade till alkohol.

Vi kan ju se oss runt i vår omvärld.

Danska, Fransmän, Spanjorer dricker mer än 40 % mer alkohol än
    genomsnitts svensken.  Är det problematiskt ?

Har dom lägre förväntad livslängd i Danmark / Spanien ?
    Har dom högre ohälsotal i Danmark / Spanien ?

Nej och nej.

Danmark har faktiskt lite lägre livslängd än Sverige. Danmark är ännu rikare än Sverige men har betydligt kortare livslängd. Så deras mer ohälsosamma livsföring verkar påverka hälsan.

Det gäller dock inte Spanien. Spanien, Italien och Frankrike har lång livslängd, särskilt för kvinnor.

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Kan vara) skrev 2024-11-13 10:08:51 följande:

Det kan vara alkoholism ja. Alkoholism handlar inte enbart om intaget utan även om tankar och planerade kring alkohol. 

Exempelvis att du under en hel vecka är tjurig för att det inte är fredag så jag får dricka. Det handlar om att du verkligen planerar i detalj vad du ska köpa på Systembolaget. Du kollar upp bolagen i närheten om dom verkligen har inne det du söker för att säkerställa att detta finns, du beräknar hur mycket du behöver även ifall du ska dricka på söndagen då bolaget är slut då. 

Och nej detta räknas inte om du gör detta till ett enstaka tillfälle eller om du typ ska ha ett stort bröllop och räknar på hur många vinflaskor du behöver utan det är mer en besatthet inför hur mycket jag ska ha.

Det kan även handla om att man utvecklar och planerar olika strategier för sitt drickande. Att på fredag ska jag ut på AW med mina kollegor, men jag måste gå senast 20:30. Anledningen till detta är för att jag bara får dricka Max två glas vin i sällskap med kollegor, jag blir irriterad även hur långsamt mina kollegor dricker så sen måste jag få åka hem och dricka i min egna takt utan att ha massa moralister och långsam drickande som sällskap. 

Det kan även handla om att jag aldrig har framme ett glas på bordet hemma vid middagen. Jag ska dricka medan jag lagar mat, barnen ser inte när jag fyller på glaset, hur mycket jag dricker. Jag har en bag in box i ett skafferi som jag fyller på, men jag lagar mat när jag är ensam i köket. Och min bag in box känner inte min man till, han har en i kylen som han tror jag tar ifrån. När jag har tömt min bag in box så gömmer jag den i en plastpåse i tvättkorgen, innan jag kan diskret kasta den. 

Så alkoholism handlar som sagt mer om själva intaget, dagarna man dricker utan hur man blir när man dricker. En person som besatt tänker på alkohol i en vecka och på nästa tillfälle som den ska få dricka, den har problem, att planera och lägga upp strategier för drickandet räknas också till problem. Och så vidare? 

Bra förklarat, låter vettigt.

Jag måste erkänna att för mig blir en helg utan vin lite tråkig. Jag förknippar helg med vin till maten på lördag kväll, ibland fredag. Jag dricker i princip aldrig på söndagar om det inte skulle vara något jättespeciellt, något firande. 

Jag försöker gå ner i vikt och då undviker jag alkohol och tycker att helgen blir lite tristare. Jag får ju inte kompensera med kaka eller glass eller läsk heller så nom blir det trist. 

• Anonym (G)

Nej. Två flaskor tillsammans med sin partner är inget att gapa över. 

Moralist. 

• Anonym (Svensk)

Jag tänker att en flaska vin till helgen ska man kunna unna sig! Utgår ifrån att man delar lika på flaskorna! Dricka ett par glas fredag o lördag eller hur man väljer! NÅGOT måste människan liksom få unna sig i denna förbuds- och pekpinnetid😳

• Anonym (Stolt svensk)
    felix le chat skrev 2024-11-13 10:45:55 följande:

Det vimlar av alkohol fobiker i sverige.
    Dom allra festa har ett oproblematisk förhållade till alkohol.

Vi kan ju se oss runt i vår omvärld.

Danska, Fransmän, Spanjorer dricker mer än 40 % mer alkohol än
    genomsnitts svensken.  Är det problematiskt ?

Har dom lägre förväntad livslängd i Danmark / Spanien ?
    Har dom högre ohälsotal i Danmark / Spanien ?

Nej och nej.

Danskarna är ju ökända för att dö tidigt.

Röker, super och sitter i soffan och degar.
  • Anonym (Stolt svensk)
    Anonym (Whisky) skrev 2024-11-12 15:27:23 följande:
    Är man beroende av alkohol om man måste ha det varje helg?

Jag har en kollega som varje helg efter jobbet köper ett par flaskor vin till helgen åt sig och maken. Hon är cirka 45 år och har gjort så sen vi jobbade ihop, typ 5 år minsr. Så säkert längre än så. 

För mig skulle det innebära ett beroende om jag gjorde det. 

Som att jag måste äta massa onyttigt på helgen, det är för mig ett beroende.

Att dricka alkohol varje helg kan ju inte vara bra för hälsan? Även om man inte blir stupfull varje gång.

Hur ser era alkoholvanor ut? Anser ni att ni är beroende eller kan ni skippa flera helger i rad?

Beror på om de måste ha det. 
  • Anonym (h)
    Anonym (M) skrev 2024-11-13 16:46:36 följande:
    Utifrån den info som finns (att personen köper ett par vinflaskor till helgen som 2 personer ska dela på) så finns det ingen särskild anledning att vara orolig. 
    Och det har jag inte sagt heller att det finns så vet inte varför du talar om det för mig eller vad det har att göra med vad jag skrev
  • Anonym (Alexandra)
    Core skrev 2024-11-13 18:22:03 följande:

Beroende, missbruk, alkoholproblem. Det är så svårdefinierade begrepp, egentligen. Farsan drack definitivt inte varje helg, och var ofta nykter ett halvår i stöten. Men när han drack vart det fylla, tredagars, strul, ja han fuckade upp saker. Medans det fanns  andra föräldrar som drack varje fredag och lördag, vin till tacosen, öl till grillningen etc. Men de gick och lade sig, levde vanliga liv, inga större bekymmer i det stora hela.

så även om det var oftare och större kvantiteter hos dom, vart anser ni problemet var störst? Vem egentligen hade problem?

Kan man inte hantera alkoholen, utan dricker för mycket "fuckar upp" etc när man väl dricker har man ju problem och bör undvika alkohol. Självklart är det problemet störst, oavsett om det bara hände en gång i halvåret. 

Någon som dricker nåt glas vin varje helg, utan att deras liv i övrigt, eller förhållande med vänner, familj, jobb etc påverkas negativt av det, har de ju (generellt sett) inte ett alkoholproblem. 
  • Goneril
    Anonym (råger) skrev 2024-11-13 16:14:13 följande:
    Hej Expert.

Om vi har 7-8 länder i europa som har 40-50 % högre alkoholkonsumtion än sverige UTAN att det påverkar " expected life expectancy "  dvs vi lever i snitt lika länge
    så har du och andra en gigantiskt pedagogiskt problem med att förklara varför
    folk som driver mycket mer än oss inte dör i förtid ?

Titta tex på skrumplever. 
    Svenska män avlider av skrumplever i 5.9 fall per 100.000 personer
    Grekiska män avlider av skrumplever i 6.2 fall per 100 000 personer
    försumbar skillnad.

detta trots att grekerna dricker mycket mer än svenskar

Påståendet att 16 % av svenskarna har ett riskdrickande är något man skrattar åt
    ute i Europa.

Jämför tex med luftföroreningar. Boende i storstäder exponeras för långt högre
    halter av föroreningar som orsakar förtidig död. jmf med boende på landsbygden

87 % av svenskarna bor i städer.

Skulle du hålla med om att 87 % av svenskara har ett " riskboende " ?

Dom vet ju om att dom förkortar deras liv ändå bor dom kvar ? Med barn !
    Tänk på barnen ! 

Enligt socialstyrelsen dog 1800 svenskar förra året pga någon alkoholrelaterad diagnos.
    Svenska miljöinstitutet beräknar att 6700 svenskar dör en för tidig död pga
    luftföroreningar.

Nej alkoholrekommendationer är i allt för hög halt baserat på pekpinnar och
    moralpredikningar. Typiskt svensk.
    Moralpredikningar och ett behov att känna sig lite bättre än andra utmärker dessa glädjedödare. Ibland säger de till och med att de påpekar saker och ting för att "de bryr sig om andra". Hyckleri, säger jag. Jag har levt i vinproducerande länder där vin ses som en naturlig dryck till mat, även om jag inte var riktigt förtjust i fransmännens vardagsvana att späda med vatten.                                                                                                               Ingen säger ju att gå till överdrift är nyttigt, Systembolaget har definierat riskbruk till 10 standardglas per vecka och överskrider man 4 glas vid ett och samma tillfälle är det också riskbruk. Personligen är det rätt mycket, tycker jag, men 2-3 glas på fredagen och samma sak på lördagen är det vanliga. Det kan bli ett glas på söndagen också om det finns kvar efter helgen. Nog 17 vill jag ha ett glas passande vin till middagen, noga utvalt och rätt kylt. Vår stekta fjärsing med kantareller och fräst spenat häromveckan krävde en Chardonnay ...Synd om er som inte tar dessa njutningar och smaksensationer tillvara. Alla som har en skaplig vinkällare gratuleras av livsnjutaren.
  • Anonym (S)

Om det inte är ett problem så är det inget problem. Skit i det och ägna dig åt ditt eget liv. 

• Anonym (expert)
    Hej Expert.

Om vi har 7-8 länder i europa som har 40-50 % högre alkoholkonsumtion än sverige UTAN att det påverkar " expected life expectancy "  dvs vi lever i snitt lika länge

försumbar skillnad.

Påståendet att 16 % av svenskarna har ett riskdrickande är något man skrattar åt
    ute i Europa.

Tänk på barnen ! 

Enligt socialstyrelsen dog 1800 svenskar förra året pga någon alkoholrelaterad diagnos.
    luftföroreningar.

Jag hade missat detta!

Anledningen till att den förväntade livslängden inte skiljer sig nämnvärt mellan länder är ju att alkohol bara står för en liten del av alla dödsfall, och att det finns många andra saker som skiljer länderna åt. Siffran 1800, om den stämmer, representerar ju bara rena alkoholdiagnoser men man måste ju också räkna med att alkohol ökar risken för flera sorters cancer och annat som kan leda till dödsfall men som inte klassas som en alkoholrelaterad diagnos, sen tillkommer ju också olyckor, våld och annat.

Hur som helst har du ju en poäng i detta med luftföroreningarna, förutsatt att siffrorna stämmer (du ger ju inga källhänvisningar) - det sätter ju riskerna med en måttlig alkoholkonsumtion i någon sorts sammanhang. Min avsikt är inte att vara alarmistisk eller moraliserande, utan bara att informera. Kunskapsläget är sådant att det mesta tyder på att även en ringa konsumtion medför risker, även om de inte är så stora, och ju mer man dricker, desto högre risker. Jag tror själv att de nya gränsvärdena är så pass snäva att de riskerar att förlora all trovärdighet och att de därför gör mer skada än nytta i jämförelse med de gamla.
  • Anonym (expert)
    Goneril skrev 2024-11-14 14:41:33 följande:
    Moralpredikningar och ett behov att känna sig lite bättre än andra utmärker dessa glädjedödare. Ibland säger de till och med att de påpekar saker och ting för att "de bryr sig om andra". Hyckleri, säger jag. Jag har levt i vinproducerande länder där vin ses som en naturlig dryck till mat, även om jag inte var riktigt förtjust i fransmännens vardagsvana att späda med vatten.                                                                                                               Ingen säger ju att gå till överdrift är nyttigt, Systembolaget har definierat riskbruk till 10 standardglas per vecka och överskrider man 4 glas vid ett och samma tillfälle är det också riskbruk. Personligen är det rätt mycket, tycker jag, men 2-3 glas på fredagen och samma sak på lördagen är det vanliga. Det kan bli ett glas på söndagen också om det finns kvar efter helgen. Nog 17 vill jag ha ett glas passande vin till middagen, noga utvalt och rätt kylt. Vår stekta fjärsing med kantareller och fräst spenat häromveckan krävde en Chardonnay ...Synd om er som inte tar dessa njutningar och smaksensationer tillvara. Alla som har en skaplig vinkällare gratuleras av livsnjutaren.
    Jag måste säga att jag avundas din förmåga att veta med säkerhet vad andra tänker och känner.
  • Anonym (Halvsvensk man)
    Tant Förmehr skrev 2024-11-14 14:41:33 följande:
    Moralpredikningar och ett behov att känna sig lite bättre än andra
    Århundradets parodi har levererats!
  • Anonym (Stolt svensk)
    Hej Expert.

försumbar skillnad.

ute i Europa.

Tänk på barnen ! 

luftföroreningar.

Inte så märkligt egentligen då mat och dryckeskultur är sammankopplat.

Man lever längre på vällagad mat och rödvin än Billys pizza, chips och cola.
Svar på tråden Är man beroende av alkohol om man måste ha det varje helg?