• Anonym (Whisky)

Är man beroende av alkohol om man måste ha det varje helg?

Jag har en kollega som varje helg efter jobbet köper ett par flaskor vin till helgen åt sig och maken. Hon är cirka 45 år och har gjort så sen vi jobbade ihop, typ 5 år minsr. Så säkert längre än så. 

För mig skulle det innebära ett beroende om jag gjorde det. 

Som att jag måste äta massa onyttigt på helgen, det är för mig ett beroende.

Att dricka alkohol varje helg kan ju inte vara bra för hälsan? Även om man inte blir stupfull varje gång.

Hur ser era alkoholvanor ut? Anser ni att ni är beroende eller kan ni skippa flera helger i rad?

• Svar på tråden Är man beroende av alkohol om man måste ha det varje helg?
  • Lynx123

Behöver inte betyda det...eller så gör det det. Så länge kollegan sköter sitt jobb och verkar någorlunda harmonisk behöver du inte oroa dig.

• Hjelm

Omöjligt att säga baserat på bara den informationen.

Att konsumera alkohol varje helg är inte något som i sig antyder beroendeproblematik.

Om hon bestämt sig för att INTE dricka, av vilken anledning som helst, men det slutar med att hon gör det ändå för att hon inte kan motstå - ja, då är det nog ett beroende man kan tala om.

• Anonym (Kim)

Svårt att veta men titta på en AUDIT. 10 srandardglas/veckan. Ett glas vin 1,5 dl. Sprit så klart andra mängder. Man räknar också alkohol i gram. 

Får du i dig 4-5 glas vid ett och samma tillfälle. Eller då 10 glas i veckan har du ett riskbruk. 

• Dr Nail

När man mognar inser man att man inte behöver dricka varje helg.

Man kan göra det varje dag.

• Anonym (råger)
    Anonym (Vit) skrev 2024-11-12 18:13:06 följande:
    Behöver man alkohol för att slappna av och varva ner så är man beroende. Det blir svårt att avstå när man använder det i medicinskt syfte och då är det verkligen ett riskbeteende. 

Till TS, jag tror din kollega har problem med alkohol. Kanske tar hon några glas i veckorna också vilket inte är ovanligt tyvärr.
    Om två flaskor vin på två personer en vecka är att ha alkoholproblem så har du precis alkoholiststämplat, 40 miljoner fransmän, lika många Italienare och Spanjorer. En del av deras kultur.

Inte fan är dom alkoholister, då skulle dom dö som flugor. Människor i dessa länder
    har samma medellivslängd och hälsa som svenskar.

Det är du som har en osund inställning till alkohol.
  • Anonym (Vit)
    Anonym (T) skrev 2024-11-12 18:41:20 följande:
    Varför tror du folk dricker alkohol? Jo, för att de vill uppnå vissa psykologiska effekter, t.ex avslappning. Med din definition blir alla som dricker alkohol i syfte att nå en sinnesförändring "beroende". Ett sådant synsätt är helt meningslöst. 
    Jaså, jag som trodde att folk tog ett glas vin för att de tycker det är gott? Det låter ju ofta så i alla fall. Men då är det ju ÄNNU värre, att man dricker något som man inte ens gillar för att få de medicinska effekten, verkligen ett beroende.
  • Anonym (Kan vara)

Det kan vara alkoholism ja. Alkoholism handlar inte enbart om intaget utan även om tankar och planerade kring alkohol. 

Exempelvis att du under en hel vecka är tjurig för att det inte är fredag så jag får dricka. Det handlar om att du verkligen planerar i detalj vad du ska köpa på Systembolaget. Du kollar upp bolagen i närheten om dom verkligen har inne det du söker för att säkerställa att detta finns, du beräknar hur mycket du behöver även ifall du ska dricka på söndagen då bolaget är slut då. 

Och nej detta räknas inte om du gör detta till ett enstaka tillfälle eller om du typ ska ha ett stort bröllop och räknar på hur många vinflaskor du behöver utan det är mer en besatthet inför hur mycket jag ska ha.

Det kan även handla om att man utvecklar och planerar olika strategier för sitt drickande. Att på fredag ska jag ut på AW med mina kollegor, men jag måste gå senast 20:30. Anledningen till detta är för att jag bara får dricka Max två glas vin i sällskap med kollegor, jag blir irriterad även hur långsamt mina kollegor dricker så sen måste jag få åka hem och dricka i min egna takt utan att ha massa moralister och långsam drickande som sällskap. 

Det kan även handla om att jag aldrig har framme ett glas på bordet hemma vid middagen. Jag ska dricka medan jag lagar mat, barnen ser inte när jag fyller på glaset, hur mycket jag dricker. Jag har en bag in box i ett skafferi som jag fyller på, men jag lagar mat när jag är ensam i köket. Och min bag in box känner inte min man till, han har en i kylen som han tror jag tar ifrån. När jag har tömt min bag in box så gömmer jag den i en plastpåse i tvättkorgen, innan jag kan diskret kasta den. 

Så alkoholism handlar som sagt mer om själva intaget, dagarna man dricker utan hur man blir när man dricker. En person som besatt tänker på alkohol i en vecka och på nästa tillfälle som den ska få dricka, den har problem, att planera och lägga upp strategier för drickandet räknas också till problem. Och så vidare? 

• mammatill6
    Anonym (Vinälskare) skrev 2024-11-12 15:49:31 följande:
    Du tror att du kan lära mig något om hur detta med alkohol och beroende fungerar ser jag. Det kan du inte så du kan lägga av på en gång.

Jag kan förklara om du vill?
    Uppväxt med grava alkoholister, pappa söp ihjäl sig. Första 5 åren drack han bara på helgerna. Började morgonen med öl och fortsatte sen hela helgen. eskalerade till att dricka en flaska vodka fredag kväll o en lördag kväll. fick släpa in honom utifrån, kunde inte stå på benen. Men mitt i veckorna skötte han arbetet och höll sig nykter. Var han alkoholist och beroende? Rungande ja på den frågan. När han blev av med jobbet började han dricka varje dag.
  • Anonym (Halvsvensk man)
    mammatill6 skrev 2024-11-13 10:11:44 följande:
    Uppväxt med grava alkoholister, pappa söp ihjäl sig. Första 5 åren drack han bara på helgerna. Började morgonen med öl och fortsatte sen hela helgen. eskalerade till att dricka en flaska vodka fredag kväll o en lördag kväll. fick släpa in honom utifrån, kunde inte stå på benen. Men mitt i veckorna skötte han arbetet och höll sig nykter. Var han alkoholist och beroende? Rungande ja på den frågan. När han blev av med jobbet började han dricka varje dag.
    Det rekommenderas att inlägget som man citerar har med det egna svaret att göra.
  • Mrs Moneybags
    mammatill6 skrev 2024-11-13 10:11:44 följande:
    Att börja dricka på lördagsmorgonen är inte samma sak som att ta några glas vin på lördagskvällen. 

Jag förstår att många har alkoholproblem, men det är fel att tolka TS kollega som alkoholist när hennes drickande är högst ordinärt och inte påverkar hennes arbetsliv eller övriga tillvaro.

Jag tror att många som har haft grava alkoholproblem i sin närhet kan vara rädda för att minsta droppe ska leda till ett beroende. Men så är det ju inte. De allra flesta har ett helt oproblematiskt förhållande till alkohol. Det beror ju helt och hållet på vilka världar man befinner sig i. 
Svar på tråden Är man beroende av alkohol om man måste ha det varje helg?