• Anonym (Whisky)

Är man beroende av alkohol om man måste ha det varje helg?

Jag har en kollega som varje helg efter jobbet köper ett par flaskor vin till helgen åt sig och maken. Hon är cirka 45 år och har gjort så sen vi jobbade ihop, typ 5 år minsr. Så säkert längre än så. 

För mig skulle det innebära ett beroende om jag gjorde det. 

Som att jag måste äta massa onyttigt på helgen, det är för mig ett beroende.

Att dricka alkohol varje helg kan ju inte vara bra för hälsan? Även om man inte blir stupfull varje gång.

Hur ser era alkoholvanor ut? Anser ni att ni är beroende eller kan ni skippa flera helger i rad?

• Svar på tråden Är man beroende av alkohol om man måste ha det varje helg?
  • FruTe

Nej man är inte beroende för att man dricker vin på helgen.

• Anonym (Ja det är man.)

Ja, det är man. För min del handlar jag  aldrig på systembolaget. Jag känner inte att jag måste ha det och har ingen längtan efter alkohol.

• Anonym (h)

Ja om man inte klarar av att vara utan alkohol en helg då har man problem. Men det vet man ju inte om man inte provat. Så att hon köper varje helg behöver inte betyda att hon inte skulle klara sig utan alkohol en helg. Men det kan vara så.

• Anonym (Vinälskare)

En trevlig vana om du frågar mig.

Vi dricker lite vin i stort sett varje helg, vilket bidrar till mysfaktorn.
    Det har vi gjort i många, många år och ingen av oss har några problem med alkoholen.
    Har man det så är det svårt att låta bli i veckorna.

Skulle jag vilja så skulle jag lätt kunna avstå någon helg, men jag vill inte.

• Anonym (Hmmm ...., ,)

Nej, med största sannolikhet inte.

• Anonym (Vic)

Nej, man är inte beroende för att man dricker alkohol på helgen. Man är beroende om man inte kan avstå att dricka alkohol. Igår var jag sugen på ett glas vin. Eftersom det bara var jag som skulle ta ett glas, kändes inte värt att öppna en flaska, så jag avstod helt enkelt. Det är skillnaden mellan ett beroende och ett icke-beroende. 

• Anonym (h)
    Anonym (Vinälskare) skrev 2024-11-12 15:34:23 följande:

En trevlig vana om du frågar mig.

Vi dricker lite vin i stort sett varje helg, vilket bidrar till mysfaktorn.
    Det har vi gjort i många, många år och ingen av oss har några problem med alkoholen.
    Har man det så är det svårt att låta bli i veckorna.

Skulle jag vilja så skulle jag lätt kunna avstå någon helg, men jag vill inte.

Nej att klara sig utan alkohol i veckorna är verkligen inget som säger något om att man inte har alkoholproblem. Och alkoholister kan vara utan i längre perioder än så. Inga konstigheter.
  • Anonym (Men snälla)

Här dricks det vin till maten varken helg, lite extra trevligt, men om jag av någon anledning inte skulle göra det så är det inte hela världen, att man köper vin varje helg innebär inte att man MÅSTE ha det varje helg, det är olika saker att vilja och måste, nej det betyder inte att hon är beroende 

• Anonym (Men snälla)

Varje helg ska det stå

• Anonym (h)

Min kompis bestämde sig för att ha en vit vecka. Torsdagen tog han en öl. Så i det fallet blir det ju lite tydligare än någon som man inte ens vet om den försökt vara utan.

Svar på tråden Är man beroende av alkohol om man måste ha det varje helg?