• Anonym (Whisky)

Är man beroende av alkohol om man måste ha det varje helg?

Jag har en kollega som varje helg efter jobbet köper ett par flaskor vin till helgen åt sig och maken. Hon är cirka 45 år och har gjort så sen vi jobbade ihop, typ 5 år minsr. Så säkert längre än så. 

För mig skulle det innebära ett beroende om jag gjorde det. 

Som att jag måste äta massa onyttigt på helgen, det är för mig ett beroende.

Att dricka alkohol varje helg kan ju inte vara bra för hälsan? Även om man inte blir stupfull varje gång.

Hur ser era alkoholvanor ut? Anser ni att ni är beroende eller kan ni skippa flera helger i rad?

• Svar på tråden Är man beroende av alkohol om man måste ha det varje helg?
  • Mrs Moneybags
    Ikaros12 skrev 2024-11-12 16:04:13 följande:

Vart gränsen går till beroende är väldigt svårt eftersom det oftast går så långsamt att utveckla. Det är sällan missbruk börjar med att man mår dåligt. Oftast börjar det i och med att man gillar alkoholen. Man mår bra av det. Om jag förstått det rätt så blir alkoholen viktigare än det sociala med tiden. Till slut så blir det viktigare att få ett glas vin/öl än att faktiskt umgås med vänner eller att titta på en sport.. Kroppen vill skydda sig och skapar resistens som blir starkare och starkare med tiden och till slut klarar kroppen inte det längre och då är man alkoholist. Vi har på så sätt x antal glas vin innan vi utvecklat missbruk. Det är därför pensionärer lätt hamnar i missbruk tyvärr. Inte för att de dricker mycket nu, utan för att de druckit hela livet. De har lagt en grund under hela livet som sedan utvecklat till alkoholism. Var de befinner sig är därför svårt att säga. Men om de fortsätter så så kommer de förmodligen utvecklat ett osunt drickande innan 70 års ålder. Kanske till och med alkoholism

Känner du många pensionärer som missbrukar alkohol? Jag känner inte en enda. 

Jag kan tänka mig att de pensionärer som redan är missbrukare dricker mer på ålderns höst pga mer tid och inget jobb att sköta samt lägre kroppsvikt. 

Är man missbrukare är man ofta missbrukare hela livet och gärna av olika saker. Från mat till alkohol, från alkohol till cigaretter, från cigaretter till godis, från godis till sex, från sex till mat osv. Jag har träffat en person som missbrukade allt det där samtidigt plus droger. Det finns vissa som har en missbrukspersonlighet, helt enkelt. Det är en sjukdom. 
  • Anonym (T)

Utifrån din beskrivning dricker kollegan mindre mängder alkohol än vad som anses vara ett riskbeteende.

Sedan överväger säkert de positiva effekterna av alkoholen de eventuella risker som är förenade med drickandet. Så är det för många av oss som dricker vin varje helg. Vinet gör måltiderna bättre och till något att se fram emot. Det gör det möjligt att släppa tankarna på jobb och annat och underlättar att varva ner. Och det gör det också enklare att umgås på ett kärleksfullt sätt med sin partner. 

Att avstå från allt detta pga. någon neurotisk rädsla för "alkoholism" är för många av oss inte ett realistiskt alternativ.

• Ikaros12
    Mrs Moneybags skrev 2024-11-12 16:15:50 följande:
    Känner du många pensionärer som missbrukar alkohol? Jag känner inte en enda. 

Jag kan tänka mig att de pensionärer som redan är missbrukare dricker mer på ålderns höst pga mer tid och inget jobb att sköta samt lägre kroppsvikt. 

Är man missbrukare är man ofta missbrukare hela livet och gärna av olika saker. Från mat till alkohol, från alkohol till cigaretter, från cigaretter till godis, från godis till sex, från sex till mat osv. Jag har träffat en person som missbrukade allt det där samtidigt plus droger. Det finns vissa som har en missbrukspersonlighet, helt enkelt. Det är en sjukdom. 
    Ja, tyvärr har känner jag äldre människor som inte längre klarar av alkohol på samma sätt som när de var 40. Sedan är det skillnad för mig på att missbruka och vara beroende. Man kan i min värld vara beroende av något utan att missbruka det. Men det kanske beror på hur man definierar orden. personligen är jag långt ifrån att vara missbrukare. Men när jag festade mycket mellan 20 och 30 år så var jag nog mer beroende av alkohol än vad jag förstod. Jag har däremot aldrig haft ett osunt drickande på något sätt. Däremot att jag gärna hällde upp ett glas vin när jag lagade mat, var nog inte bara för att det var gott? Jag vill kunna dricka lite när det passar hela livet, därför är jag försikti.
  • TvillingmammaVästgöte

Jag dricker vin varje helg, fredag och lördag kväll. Vin är gott och jag mår bra av det, ser inga problem med det. Försöker hålla nere konsumtionen pga kalorierna och dricker bara vin , inga söta likörer eller sprit. 

• Anonym (M)
    Anonym (h) skrev 2024-11-12 15:38:44 följande:
    Nej att klara sig utan alkohol i veckorna är verkligen inget som säger något om att man inte har alkoholproblem. Och alkoholister kan vara utan i längre perioder än så. Inga konstigheter.
    Har man allvarliga alkoholproblem så spiller det nästan alltid över på vardagarna. De flesta alkoholister kör antingen dagligen eller så är de periodare. Vilket innebär att de förvisso kan hålla upp vissa veckor men sen drar det igång igen.

Visst kan man ha mindre problem och riskbeteenden även om man bara dricker på helgerna. Så det är ingen garanti men poängen var nog att det ändå tyder på en viss självkontroll.
  • Anonym (Vit)
    Anonym (T) skrev 2024-11-12 16:18:48 följande:

Utifrån din beskrivning dricker kollegan mindre mängder alkohol än vad som anses vara ett riskbeteende.

Sedan överväger säkert de positiva effekterna av alkoholen de eventuella risker som är förenade med drickandet. Så är det för många av oss som dricker vin varje helg. Vinet gör måltiderna bättre och till något att se fram emot. Det gör det möjligt att släppa tankarna på jobb och annat och underlättar att varva ner. Och det gör det också enklare att umgås på ett kärleksfullt sätt med sin partner. 

Att avstå från allt detta pga. någon neurotisk rädsla för "alkoholism" är för många av oss inte ett realistiskt alternativ.

Behöver man alkohol för att slappna av och varva ner så är man beroende. Det blir svårt att avstå när man använder det i medicinskt syfte och då är det verkligen ett riskbeteende. 

Till TS, jag tror din kollega har problem med alkohol. Kanske tar hon några glas i veckorna också vilket inte är ovanligt tyvärr.
  • TvillingmammaVästgöte

Vad är det för risk om man bara dricker vin på helgerna? Två flaskor vin på två personer är inte en riskkonsumtion ens enligt svenska rekommendationer. Det blir sex glas per person och tio standardglas per vecka är OK, men Max fyra per dag.
    Ett standardglas är dock en sjättedels vinflaska, inte såna jötterödvinsglas som en del använder.

• Anonym (h)

Visst, man kan ha en viss kontroll även om man har alkoholproblem.

Men ingen som läser denna tråd ska inbilla sig att det är lugnt så länge man inte rör alkohol i veckorna. Så en sån sak ska man absolut inte hänga upp det på, om man har alkoholproblem eller inte. Det är hela bilden som avgör det och det finns för lite information i TS för att någon ska kunna svara varken det ena eller andra.

Anonym (M) skrev 2024-11-12 18:02:03 följande:
    Har man allvarliga alkoholproblem så spiller det nästan alltid över på vardagarna. De flesta alkoholister kör antingen dagligen eller så är de periodare. Vilket innebär att de förvisso kan hålla upp vissa veckor men sen drar det igång igen.

Visst kan man ha mindre problem och riskbeteenden även om man bara dricker på helgerna. Så det är ingen garanti men poängen var nog att det ändå tyder på en viss självkontroll.
  • Anonym (expert)

Jag har arbetat med detta under lång tid och är expert i ämnet, och jag tror inte att någon av er är det så jag tänkte berätta hur jag ser på det utifrån min professionella och vetenskapliga förståelse:

Beroende (både av alkohol och andra sorters beroenden) existerar på en sorts spektrum. I ena änden finns de personer med allra svårast problem, som fortsätter dricka trots att det kostat dem allt och trots att de kanske är hemlösa och är på väg att dö av skrumplever. I andra änden finns normalkonsumenter som dricker väldigt lite, som jag själv t.ex., som kanske dricker två glas vin per månad om ens det. Däremellan finns alla varianter av konsumtionsmönster, som t.ex. att dricka ett litet glas till maten varje dag, eller att dricka större mängder varje helg, eller att dricka stora mängder dagligen under någon period för att sedan hålla upp under lång tid. En patient jag träffade för många år sedan arbetade kunde dricka en flaska sprit om dagen, men han hade lärt sig att kontrollera det så pass så att han kunde klara sig med att göra detta några veckor per år då han tog semester, och han kunde därför fungera alldeles utmärkt på jobbet och på andra sätt.

Beroende så som det förstås professionellt och akademiskt har två huvudsakliga komponenter: kroppens tillvänjning och kontrollförlust. Kroppens tillvänjning handlar om att kroppen vänjer sig vid (i det här fallet) alkohol, så att man behöver dricka mer och mer för att få samma effekt, och så att man får kroppsliga tecken till abstinens när man slutar dricka. Kontrollförlust handlar om svårigheter att begränsa intaget, som t.ex. att man dricker mer eller mer ofta än vad man vill, att man misslyckas med att sluta dricka, att man fortsätter dricka trots negativa konsekvenser osv. Beroende handlar alltså inte särskilt mycket om hur mycket man dricker, för det finns personer som kan dricka ganska mycket utan att för den sakens skull vara beroende, och det finns personer som har ett beroende som inte dricker särskilt mycket (därför att de försöker och till viss del, men inte helt, lyckas låta bli att dricka). Skadligheten för kroppen har däremot inte så mycket med beroendet att göra utan främst med mängden alkohol man dricker.

Så alkoholens skadeverkningar och alkoholberoende hänger inte samman helt och hållet, och det är inte så lätt att veta om en person kan sägas vara beroende på basen av deras dryckesmönster. Någonting som försvårar bilden är att alkohol är en så integrerad del i vår kultur, och särskilt i vissa kretsar och familjer är det normaliserat att dricka ganska mycket. Det är därför svårt att utifrån veta om en person så att säga bara vill dricka mycket, eller om det finns ett element av kontrollförlust inblandat.

Jag, som har diagnostiserat alkoholberoende tusentals gånger (känns det som, jag har såklart inte räknat), tycker inte det går att säga så mycket om TS kollegas förhållande till alkohol. Visst, det blir väl en del alkohol för henne och alkoholen har säkert en ganska viktig plats i hennes liv, men är det ett beroende? Jag kan inte säga det, och för att veta det hade jag behövt ställa en massa frågor till henne. Men vad jag vet är dels att många som har alkoholproblem dricker betydligt mer än vad de säger, och att många förstår inte själva att de har ett (ofta lindrigt) beroende, dels att många människor dricker lite vin på både fredag och lördag för att de vill men inte för att de måste, och att de inte alls kan sägas ha något alkoholberoende.

Så eftersom jag, som är expert, inte kan yttra mig om kollegan med någon som helst grad av säkerhet, så kan ingen annan här göra det heller. Case closed.

• Anonym (T)
    Anonym (Vit) skrev 2024-11-12 18:13:06 följande:
    Behöver man alkohol för att slappna av och varva ner så är man beroende. Det blir svårt att avstå när man använder det i medicinskt syfte och då är det verkligen ett riskbeteende. 

Till TS, jag tror din kollega har problem med alkohol. Kanske tar hon några glas i veckorna också vilket inte är ovanligt tyvärr.
    Varför tror du folk dricker alkohol? Jo, för att de vill uppnå vissa psykologiska effekter, t.ex avslappning. Med din definition blir alla som dricker alkohol i syfte att nå en sinnesförändring "beroende". Ett sådant synsätt är helt meningslöst. 
Svar på tråden Är man beroende av alkohol om man måste ha det varje helg?