• Ikaros12

Är man beroende av alkohol om man måste ha det varje helg?

Vart gränsen går till beroende är väldigt svårt eftersom det oftast går så långsamt att utveckla. Det är sällan missbruk börjar med att man mår dåligt. Oftast börjar det i och med att man gillar alkoholen. Man mår bra av det. Om jag förstått det rätt så blir alkoholen viktigare än det sociala med tiden. Till slut så blir det viktigare att få ett glas vin/öl än att faktiskt umgås med vänner eller att titta på en sport.. Kroppen vill skydda sig och skapar resistens som blir starkare och starkare med tiden och till slut klarar kroppen inte det längre och då är man alkoholist. Vi har på så sätt x antal glas vin innan vi utvecklat missbruk. Det är därför pensionärer lätt hamnar i missbruk tyvärr. Inte för att de dricker mycket nu, utan för att de druckit hela livet. De har lagt en grund under hela livet som sedan utvecklat till alkoholism. Var de befinner sig är därför svårt att säga. Men om de fortsätter så så kommer de förmodligen utvecklat ett osunt drickande innan 70 års ålder. Kanske till och med alkoholism

• Ikaros12
    Ikaros12 skrev 2024-11-12 16:04:13 följande:

Vart gränsen går till beroende är väldigt svårt eftersom det oftast går så långsamt att utveckla. Det är sällan missbruk börjar med att man mår dåligt. Oftast börjar det i och med att man gillar alkoholen. Man mår bra av det. Om jag förstått det rätt så blir alkoholen viktigare än det sociala med tiden. Till slut så blir det viktigare att få ett glas vin/öl än att faktiskt umgås med vänner eller att titta på en sport.. Kroppen vill skydda sig och skapar resistens som blir starkare och starkare med tiden och till slut klarar kroppen inte det längre och då är man alkoholist. Vi har på så sätt x antal glas vin innan vi utvecklat missbruk. Det är därför pensionärer lätt hamnar i missbruk tyvärr. Inte för att de dricker mycket nu, utan för att de druckit hela livet. De har lagt en grund under hela livet som sedan utvecklat till alkoholism. Var de befinner sig är därför svårt att säga. Men om de fortsätter så så kommer de förmodligen utvecklat ett osunt drickande innan 70 års ålder. Kanske till och med alkoholism

Personligen tror jag att vi skapar beroende betydligt mycket fortare än vad vi märker själva. vi intalar oss att vi bara tar lite alkohol för att det är trevligt, avslappnande, gott o s v. Visst finns det sanning i det, men suget efter alkoholen finns där också. Så jag tror att det suger också är en typ av beroende som många förnekar tyvärr. Tror många skulle må bättre om de förstod mer hur alkoholen påverkar dem.
  • Ikaros12
    Ikaros12 skrev 2024-11-12 16:04:13 följande:

Personligen tror jag att vi skapar beroende betydligt mycket fortare än vad vi märker själva. vi intalar oss att vi bara tar lite alkohol för att det är trevligt, avslappnande, gott o s v. Visst finns det sanning i det, men suget efter alkoholen finns där också. Så jag tror att det suger också är en typ av beroende som många förnekar tyvärr. Tror många skulle må bättre om de förstod mer hur alkoholen påverkar dem.
  • Ikaros12
    Mrs Moneybags skrev 2024-11-12 16:15:50 följande:
    Känner du många pensionärer som missbrukar alkohol? Jag känner inte en enda. 

Jag kan tänka mig att de pensionärer som redan är missbrukare dricker mer på ålderns höst pga mer tid och inget jobb att sköta samt lägre kroppsvikt. 

Är man missbrukare är man ofta missbrukare hela livet och gärna av olika saker. Från mat till alkohol, från alkohol till cigaretter, från cigaretter till godis, från godis till sex, från sex till mat osv. Jag har träffat en person som missbrukade allt det där samtidigt plus droger. Det finns vissa som har en missbrukspersonlighet, helt enkelt. Det är en sjukdom. 
    Ja, tyvärr har känner jag äldre människor som inte längre klarar av alkohol på samma sätt som när de var 40. Sedan är det skillnad för mig på att missbruka och vara beroende. Man kan i min värld vara beroende av något utan att missbruka det. Men det kanske beror på hur man definierar orden. personligen är jag långt ifrån att vara missbrukare. Men när jag festade mycket mellan 20 och 30 år så var jag nog mer beroende av alkohol än vad jag förstod. Jag har däremot aldrig haft ett osunt drickande på något sätt. Däremot att jag gärna hällde upp ett glas vin när jag lagade mat, var nog inte bara för att det var gott? Jag vill kunna dricka lite när det passar hela livet, därför är jag försikti.
Svar på tråden Är man beroende av alkohol om man måste ha det varje helg?