Inlägg från: Mrs Moneybags |Visa alla inlägg
  • Mrs Moneybags

Är man beroende av alkohol om man måste ha det varje helg?

Nej, man är inte nödvändigtvis beroende.

Men som någon sa, det vet hon ju inte förrän hon testar och sannolikt kommer hon inte testa eftersom hon inte ser behovet av det. Hon dricker i en lagom mängd som hon själv klarar av och inte mår dåligt av gissningsvis. 

Jag dricker kanske en dag i månaden eller två. Några glas vin. Det skulle jag inte vilja vara utan, men jag anser mig inte beroende. För mig är det mysfaktor och lite festlig känsla. Ungefär som en skål godis kan vara eller en god middag. Alltid i goda vänners lag...

• Mrs Moneybags
    Ikaros12 skrev 2024-11-12 16:04:13 följande:

Vart gränsen går till beroende är väldigt svårt eftersom det oftast går så långsamt att utveckla. Det är sällan missbruk börjar med att man mår dåligt. Oftast börjar det i och med att man gillar alkoholen. Man mår bra av det. Om jag förstått det rätt så blir alkoholen viktigare än det sociala med tiden. Till slut så blir det viktigare att få ett glas vin/öl än att faktiskt umgås med vänner eller att titta på en sport.. Kroppen vill skydda sig och skapar resistens som blir starkare och starkare med tiden och till slut klarar kroppen inte det längre och då är man alkoholist. Vi har på så sätt x antal glas vin innan vi utvecklat missbruk. Det är därför pensionärer lätt hamnar i missbruk tyvärr. Inte för att de dricker mycket nu, utan för att de druckit hela livet. De har lagt en grund under hela livet som sedan utvecklat till alkoholism. Var de befinner sig är därför svårt att säga. Men om de fortsätter så så kommer de förmodligen utvecklat ett osunt drickande innan 70 års ålder. Kanske till och med alkoholism

Känner du många pensionärer som missbrukar alkohol? Jag känner inte en enda. 

Jag kan tänka mig att de pensionärer som redan är missbrukare dricker mer på ålderns höst pga mer tid och inget jobb att sköta samt lägre kroppsvikt. 

Är man missbrukare är man ofta missbrukare hela livet och gärna av olika saker. Från mat till alkohol, från alkohol till cigaretter, från cigaretter till godis, från godis till sex, från sex till mat osv. Jag har träffat en person som missbrukade allt det där samtidigt plus droger. Det finns vissa som har en missbrukspersonlighet, helt enkelt. Det är en sjukdom. 
  • Mrs Moneybags
    mammatill6 skrev 2024-11-13 10:11:44 följande:
    Uppväxt med grava alkoholister, pappa söp ihjäl sig. Första 5 åren drack han bara på helgerna. Började morgonen med öl och fortsatte sen hela helgen. eskalerade till att dricka en flaska vodka fredag kväll o en lördag kväll. fick släpa in honom utifrån, kunde inte stå på benen. Men mitt i veckorna skötte han arbetet och höll sig nykter. Var han alkoholist och beroende? Rungande ja på den frågan. När han blev av med jobbet började han dricka varje dag.
    Att börja dricka på lördagsmorgonen är inte samma sak som att ta några glas vin på lördagskvällen. 

Jag förstår att många har alkoholproblem, men det är fel att tolka TS kollega som alkoholist när hennes drickande är högst ordinärt och inte påverkar hennes arbetsliv eller övriga tillvaro.

Jag tror att många som har haft grava alkoholproblem i sin närhet kan vara rädda för att minsta droppe ska leda till ett beroende. Men så är det ju inte. De allra flesta har ett helt oproblematiskt förhållande till alkohol. Det beror ju helt och hållet på vilka världar man befinner sig i. 
Svar på tråden Är man beroende av alkohol om man måste ha det varje helg?