Inlägg från: Anonym (h) |Visa alla inlägg
  • Anonym (h)

Är man beroende av alkohol om man måste ha det varje helg?

Ja om man inte klarar av att vara utan alkohol en helg då har man problem. Men det vet man ju inte om man inte provat. Så att hon köper varje helg behöver inte betyda att hon inte skulle klara sig utan alkohol en helg. Men det kan vara så.

• Anonym (h)
    Anonym (Vinälskare) skrev 2024-11-12 15:34:23 följande:

En trevlig vana om du frågar mig.

Vi dricker lite vin i stort sett varje helg, vilket bidrar till mysfaktorn.
    Det har vi gjort i många, många år och ingen av oss har några problem med alkoholen.
    Har man det så är det svårt att låta bli i veckorna.

Skulle jag vilja så skulle jag lätt kunna avstå någon helg, men jag vill inte.

Nej att klara sig utan alkohol i veckorna är verkligen inget som säger något om att man inte har alkoholproblem. Och alkoholister kan vara utan i längre perioder än så. Inga konstigheter.
  • Anonym (h)

Min kompis bestämde sig för att ha en vit vecka. Torsdagen tog han en öl. Så i det fallet blir det ju lite tydligare än någon som man inte ens vet om den försökt vara utan.

• Anonym (h)
    Anonym (Vinälskare) skrev 2024-11-12 15:49:31 följande:
    Du tror att du kan lära mig något om hur detta med alkohol och beroende fungerar ser jag. Det kan du inte så du kan lägga av på en gång.

Jag kan förklara om du vill?

Att man håller sig ifrån alkohol i veckorna är inget bevis för att man inte har problem. Behöver inte betyda att man har det heller. Så det säger inte så mycket.

• Anonym (h)

Visst, man kan ha en viss kontroll även om man har alkoholproblem.

Men ingen som läser denna tråd ska inbilla sig att det är lugnt så länge man inte rör alkohol i veckorna. Så en sån sak ska man absolut inte hänga upp det på, om man har alkoholproblem eller inte. Det är hela bilden som avgör det och det finns för lite information i TS för att någon ska kunna svara varken det ena eller andra.

Anonym (M) skrev 2024-11-12 18:02:03 följande:
    Har man allvarliga alkoholproblem så spiller det nästan alltid över på vardagarna. De flesta alkoholister kör antingen dagligen eller så är de periodare. Vilket innebär att de förvisso kan hålla upp vissa veckor men sen drar det igång igen.

Visst kan man ha mindre problem och riskbeteenden även om man bara dricker på helgerna. Så det är ingen garanti men poängen var nog att det ändå tyder på en viss självkontroll.
  • Anonym (h)
    Anonym (M) skrev 2024-11-13 16:46:36 följande:
    Utifrån den info som finns (att personen köper ett par vinflaskor till helgen som 2 personer ska dela på) så finns det ingen särskild anledning att vara orolig. 
    Och det har jag inte sagt heller att det finns så vet inte varför du talar om det för mig eller vad det har att göra med vad jag skrev
Svar på tråden Är man beroende av alkohol om man måste ha det varje helg?