• Anonym (Nja)

Orimligt att betala för SVT och SR

Jag anser att det är orimligt att dra en avgift direkt på lön som avser TV- och radioutbud. Det borde vara valbart i vårt samhälle.

Det hade varit mer rimligt att dra en skatt till ex hemförsäkring etc vilket alla borde ha, men som faktiskt inte alla har. Men TV? 

• Svar på tråden Orimligt att betala för SVT och SR
  • klyban
    Anonym (Nja) skrev 2024-11-10 15:58:28 följande:
    Det jag menar är att välja att betala för en TV- och radiokanal är en sak som jag inte anser att myndigheter ska lägga sig i. Det är som du skriver en service(public service) och dessa val borde vara upp till var och en.

De lägger sig inte i och de är opartiska och ditt argument går göra på en lyktstolpe, en väg, sjukvård och all infrastruktur man kan hitta i hela Sverige.

Ja, det är ditt val i vad du ska titta på, och allt innehåll är inte för dig och pga det är till för alla inte bara dig :whoco5:
    Hur kan du inte veta såna här saker?

Så ja, det finns en del saker som är skräp enligt på SVT/SR, och, för jag förstår att allt inte är för mig och du verkar inte fatta vad public service är alls.
    Och när du inte ens fattar att det är en panel av alla partier som ligger bakom SVT/SR.
    Inser du inte ens fattar var publik service är och när du inbillar dig allt ska vara för dig.

OCH VALET ÄR UPP TILL DIG, hur kan du ens ha missat detta?
    Och de har gigantiska arkiv så du kan välja det du ska titta på exakt när du vill.

Anonym (Nja) skrev 2024-11-10 16:14:41 följande:
    Jo, men SVT och SR har skatteintäkter på nästan 10miljarder ihop. Det är sjukt mycket pengar och enligt mig orimligt.

Inte speciellt, tror inte du riktigt greppar hur dyrt det är.

Men titta in vad andra kanaler lägger, så får du inse det är budget, men antar du kommer med skräpkanaler nu.
    Men det får ha en liknande hög kvalitet.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Anonym (Nja) skrev 2024-11-10 16:30:27 följande:
    Jo, men man hade kunnat skruva ner detta väsentligt. 10.000miljoner är rätt maxat.
    Bara OS kostade 12milj för Europa, inser du är för okunnig att diskutera detta och när du inte förstår att 10miljarder är väldigt lite för en så högkvalitativ kanal och radio som SVT/SR är.
    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym

Skulle ev betala frivilligt för SR, men inte för SVT som jag aldrig ser ett enda program från.
    Att påstå att dessa skulle vara opartiska är rent skrattretande!

Det är åt skogen att man tvingas betala för detta.

• klyban
    Anonym skrev 2024-11-11 16:18:25 följande:

Skulle ev betala frivilligt för SR, men inte för SVT som jag aldrig ser ett enda program från.
    Att påstå att dessa skulle vara opartiska är rent skrattretande!

Det är åt skogen att man tvingas betala för detta.

Det finns en hel tråd där ingen än har lyckats påvisa att SVT/SR inte skulle vara opartiska.
    Så inser du inte ens förstår de är opartiska, och vad du baserar det på är en gåta och pga du aldrig berättade.(Här fungerar inte tyckande, utan endast saklighet och fakta.)

Och sen två, den lilla del som skulle kunna vara partiskt är enkel att undvika om du så vill.

• Anonym
    klyban skrev 2024-11-11 16:30:38 följande:

Det finns en hel tråd där ingen än har lyckats påvisa att SVT/SR inte skulle vara opartiska.
    Så inser du inte ens förstår de är opartiska, och vad du baserar det på är en gåta och pga du aldrig berättade.(Här fungerar inte tyckande, utan endast saklighet och fakta.)

Och sen två, den lilla del som skulle kunna vara partiskt är enkel att undvika om du så vill.

Ja du, det märks så oerhört tydligt.
    Mycket förvånande att du, som ser dig själv som så allvetande och kunnig, inte har upptäckt det.
  • Anonym (.)

Nej, SVT och SR ska vara kvar och jag betalar gärna lite skatt för att få ett brett utbud av nyheter, kunskap och underhållning.
    SVT och SR har kvalitet. (I det stora hela).

• klyban
    Anonym skrev 2024-11-11 17:36:31 följande:
    Ja du, det märks så oerhört tydligt.
    Mycket förvånande att du, som ser dig själv som så allvetande och kunnig, inte har upptäckt det.

Bevisa det då, det finns en tråd som försökt med detta i många år och inte ens snuddat på att lyckas bevisa att SVT/SR inte skulle vara opartiska.

Lycka till, för det behöver du Solig

Anonym (.) skrev 2024-11-11 18:38:55 följande:

Nej, SVT och SR ska vara kvar och jag betalar gärna lite skatt för att få ett brett utbud av nyheter, kunskap och underhållning.
    SVT och SR har kvalitet. (I det stora hela).

Dom som vill ha bort SVT/SR, det handlar bara om en enda sak och att de inte vill veta av den opartiska granskningen av politiken.

De erkänner sällan detta, men det är alltid där man hamnar och "stackars oss att SD blir granskat och gjort fel.".
    Det är inte vårt fel att de har så många fascister, nazister, antisematister och när man granskat dom.
    Och granskningar har ju lett till vi vet att SD har anonyma trollkonton i en trollfabrik som betalas av partistödet.(Nu var det inte just SVT/SR som lyckades med den granskningen, dock såg vi vad SD tycker om granskningar, för det var rätt grova ord mot TV4.)

• Anonym
    klyban skrev 2024-11-11 20:04:32 följande:

Bevisa det då, det finns en tråd som försökt med detta i många år och inte ens snuddat på att lyckas bevisa att SVT/SR inte skulle vara opartiska.

Lycka till, för det behöver du Solig

Nej, jag är inte ute efter att bevisa något för dig.
    Du är en person som aldrig ger sig, oavsett vad. Det har man bevittnat i åtskilliga trådar här i forumet. 

De eviga "diskussionerna" med EF kan ingen  ha missat.

Mig lyckas du inte dra in i en sån evighetstråd, det lovar jag.
    Jag konstaterar att SVT/SR definitivt inte är opartiska. Det räcker för mig, och vill du ha sista ordet så varsågod.

Jag är klar med dig, garanterat... så varsågod!
  • Anonym (S)
    klyban skrev 2024-11-10 13:46:32 följande:

Det fyller även en funktion att ha opartiska nyheter, eller vägar och sånt fast man bara går.
    Och sen är ju det massor av fantastiska program på SVT/SR och även skräp(Som då givetvis andra gillar.)

Ja, du väljer när du ska kolla/lyssna på SVT/SR, och Public Service är inte ett ställe som allt är just för dig, utan även för andra.
    Vet du vad public service är?(För efter den punkten borde du förstå en hel del.)

Jag har inga problem med att betala för SVT och SR och tar del av utbudet på olika sätt, men opartiska är de verkligen inte. Det kan upplevas så för de med samma åsikter, men inte för den som har ett annat synsätt. 
Svar på tråden Orimligt att betala för SVT och SR