• Anonym (Nja)

Orimligt att betala för SVT och SR

Jag anser att det är orimligt att dra en avgift direkt på lön som avser TV- och radioutbud. Det borde vara valbart i vårt samhälle.

Det hade varit mer rimligt att dra en skatt till ex hemförsäkring etc vilket alla borde ha, men som faktiskt inte alla har. Men TV? 

• Svar på tråden Orimligt att betala för SVT och SR
  • Anonym (tja)
    Anonym (Em) skrev 2024-11-09 12:42:23 följande:

Problemet var nog att folk fuskade. De nyttjade alltså public service utan att betala för sig. När jag växte upp var det en grej att man skulle säga att man inte ägde någon tv när de ringde

Det där är väl en sanning med modifikation. När tv-liscencen avskaffades var det mindre än 1% av svenska hushåll som inte betalade, och 6,3% uppgav att de inte hade tv.
  • Lånehajen
    Anonym (Em) skrev 2024-11-09 12:42:23 följande:

Problemet var nog att folk fuskade. De nyttjade alltså public service utan att betala för sig. När jag växte upp var det en grej att man skulle säga att man inte ägde någon tv när de ringde

Det är väl mycket bättre att ha det som idag. Kontrollanterna var ett jäkla påfund, när jag flyttade hemifrån jagade de mig med påringningar/hembesök och telefonsamtal både på kvällar och helger. Kändes som man gjort sig skyldig till något väldigt mycket grövre än att ha glömt bort att anmäla sitt tv-innehav.
  • klyban
    Anonym (Nja) skrev 2024-11-09 13:07:26 följande:
    Har du förslag på något annat i samhället som är lika orimligt? Det mesta är ju i övrigt rätt valbart och jag förstår såklart att det finns en mer grundläggande funktion i tex vård, skola, polis, brandkår mm.

Jag ifrågasätter inte om man utan barn betalar skatt till skola, dagis, fri sjukvård, tandvård och barnbidrag. Det fyller en funktion.

Nu handlar det om vilket TV-utbud man väljer att ha. Det borde vara upp till individen.

Det fyller även en funktion att ha opartiska nyheter, eller vägar och sånt fast man bara går.
    Och sen är ju det massor av fantastiska program på SVT/SR och även skräp(Som då givetvis andra gillar.)

Ja, du väljer när du ska kolla/lyssna på SVT/SR, och Public Service är inte ett ställe som allt är just för dig, utan även för andra.
    Vet du vad public service är?(För efter den punkten borde du förstå en hel del.)

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Nja)
    klyban skrev 2024-11-10 13:46:32 följande:

Det fyller även en funktion att ha opartiska nyheter, eller vägar och sånt fast man bara går.
    Och sen är ju det massor av fantastiska program på SVT/SR och även skräp(Som då givetvis andra gillar.)

Ja, du väljer när du ska kolla/lyssna på SVT/SR, och Public Service är inte ett ställe som allt är just för dig, utan även för andra.
    Vet du vad public service är?(För efter den punkten borde du förstå en hel del.)

Det jag menar är att välja att betala för en TV- och radiokanal är en sak som jag inte anser att myndigheter ska lägga sig i. Det är som du skriver en service(public service) och dessa val borde vara upp till var och en.
  • Anonym (M)
    Anonym (Nja) skrev 2024-11-09 13:07:26 följande:
    Har du förslag på något annat i samhället som är lika orimligt? Det mesta är ju i övrigt rätt valbart och jag förstår såklart att det finns en mer grundläggande funktion i tex vård, skola, polis, brandkår mm.

Jag ifrågasätter inte om man utan barn betalar skatt till skola, dagis, fri sjukvård, tandvård och barnbidrag. Det fyller en funktion.

Nu handlar det om vilket TV-utbud man väljer att ha. Det borde vara upp till individen.
    Det handlar om att ha kanaler som sänder ut viktig information. De flesta länder har statlig TV av den orsaken. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Nja) skrev 2024-11-10 15:58:28 följande:
    Det jag menar är att välja att betala för en TV- och radiokanal är en sak som jag inte anser att myndigheter ska lägga sig i. Det är som du skriver en service(public service) och dessa val borde vara upp till var och en.

Förstår du inte att det är statens uppgift att se till att alla får tillgång till viktig information? Det är det du betalar för. Du slipper titta. 

• Anonym (Nja)
    Anonym (M) skrev 2024-11-10 16:08:49 följande:
    Det handlar om att ha kanaler som sänder ut viktig information. De flesta länder har statlig TV av den orsaken. 
    Jo, men SVT och SR har skatteintäkter på nästan 10miljarder ihop. Det är sjukt mycket pengar och enligt mig orimligt.
  • Anonym (M)
    Anonym (Nja) skrev 2024-11-10 16:14:41 följande:
    Jo, men SVT och SR har skatteintäkter på nästan 10miljarder ihop. Det är sjukt mycket pengar och enligt mig orimligt.

Det är inte gratis att göra TV. 

De måste ju dessutom täcka upp smalare intressen som kommersiella kanaler inte gör. De har tex reportrar i hela världen som bevakar vad som händer. 

• Anonym (Nja)
    Anonym (M) skrev 2024-11-10 16:18:08 följande:

Det är inte gratis att göra TV. 

De måste ju dessutom täcka upp smalare intressen som kommersiella kanaler inte gör. De har tex reportrar i hela världen som bevakar vad som händer. 

Jo, men man hade kunnat skruva ner detta väsentligt. 10.000miljoner är rätt maxat.
  • Anonym (M)
    Anonym (Nja) skrev 2024-11-10 16:30:27 följande:
    Jo, men man hade kunnat skruva ner detta väsentligt. 10.000miljoner är rätt maxat.
    Ja du får väl engagera dig politiskt. 
Svar på tråden Orimligt att betala för SVT och SR