Inlägg från: Anonym (M) |Visa alla inlägg
  • Anonym (M)

Orimligt att betala för SVT och SR

Anonym (Nja) skrev 2024-11-09 13:07:26 följande:
    Har du förslag på något annat i samhället som är lika orimligt? Det mesta är ju i övrigt rätt valbart och jag förstår såklart att det finns en mer grundläggande funktion i tex vård, skola, polis, brandkår mm.

Jag ifrågasätter inte om man utan barn betalar skatt till skola, dagis, fri sjukvård, tandvård och barnbidrag. Det fyller en funktion.

Nu handlar det om vilket TV-utbud man väljer att ha. Det borde vara upp till individen.
    Det handlar om att ha kanaler som sänder ut viktig information. De flesta länder har statlig TV av den orsaken. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Nja) skrev 2024-11-10 15:58:28 följande:
    Det jag menar är att välja att betala för en TV- och radiokanal är en sak som jag inte anser att myndigheter ska lägga sig i. Det är som du skriver en service(public service) och dessa val borde vara upp till var och en.

Förstår du inte att det är statens uppgift att se till att alla får tillgång till viktig information? Det är det du betalar för. Du slipper titta. 

• Anonym (M)
    Anonym (Nja) skrev 2024-11-10 16:14:41 följande:
    Jo, men SVT och SR har skatteintäkter på nästan 10miljarder ihop. Det är sjukt mycket pengar och enligt mig orimligt.

Det är inte gratis att göra TV. 

De måste ju dessutom täcka upp smalare intressen som kommersiella kanaler inte gör. De har tex reportrar i hela världen som bevakar vad som händer. 

• Anonym (M)
    Anonym (Nja) skrev 2024-11-10 16:30:27 följande:
    Jo, men man hade kunnat skruva ner detta väsentligt. 10.000miljoner är rätt maxat.
    Ja du får väl engagera dig politiskt. 
  • Anonym (M)
    Anonym (S) skrev 2024-11-13 11:59:15 följande:
    De har blivit fällda ett flertal tillfällen på grund av att de har brustit avseende opartiskhet och de är därför inte opartiska. Precis på samma sätt som om att någon inte är en laglydig medborgare om de har blivit fällda för flera brott.
    Med tanke på mängden TV de producerar så är det inte konstigt att det blir fel ibland. Det hade det ju blivit även om de som arbetar där röstat på högerpartierna. Även andra medier som är kraftigt vinklade åt höger får kritik och blir fällda. Samnytt t ex. 

Men jag förstår det som att du inte vill ha statlig TV alls, allt ska vara privatfinasierat eller?
Svar på tråden Orimligt att betala för SVT och SR