• Anonym (Nja)

Orimligt att betala för SVT och SR

Jag anser att det är orimligt att dra en avgift direkt på lön som avser TV- och radioutbud. Det borde vara valbart i vårt samhälle.

Det hade varit mer rimligt att dra en skatt till ex hemförsäkring etc vilket alla borde ha, men som faktiskt inte alla har. Men TV? 

• Svar på tråden Orimligt att betala för SVT och SR
  • Anonym (Njo)

Ok då vet vi att du tycker så.

• Tukt

Det är väl mycket i samhället man själv tycker är onödigt. Men nu är ju inte samhällen till för den enskilda individen, utan för alla.

• Anonym (Håller med, men...)

Jag håller med men inte ens partier som klagar SVT och pratar om att få bort det gör ju något öht åt svt när de sitter vid makten. Så SVT/SR verkar vara något orubbligt oavsett, lika lite som att vatten inte skall vara vått kan vi göra något åt SVT. Det är bara att känna sig rånad :( 

• Anonym (Em)

Problemet var nog att folk fuskade. De nyttjade alltså public service utan att betala för sig. När jag växte upp var det en grej att man skulle säga att man inte ägde någon tv när de ringde

• Anonym (Nja)
    Tukt skrev 2024-11-09 12:41:36 följande:

Det är väl mycket i samhället man själv tycker är onödigt. Men nu är ju inte samhällen till för den enskilda individen, utan för alla.

Har du förslag på något annat i samhället som är lika orimligt? Det mesta är ju i övrigt rätt valbart och jag förstår såklart att det finns en mer grundläggande funktion i tex vård, skola, polis, brandkår mm.

Jag ifrågasätter inte om man utan barn betalar skatt till skola, dagis, fri sjukvård, tandvård och barnbidrag. Det fyller en funktion.

Nu handlar det om vilket TV-utbud man väljer att ha. Det borde vara upp till individen.
  • Anonym (Em)
    Anonym (Nja) skrev 2024-11-09 13:07:26 följande:
    Har du förslag på något annat i samhället som är lika orimligt? Det mesta är ju i övrigt rätt valbart och jag förstår såklart att det finns en mer grundläggande funktion i tex vård, skola, polis, brandkår mm.

Jag ifrågasätter inte om man utan barn betalar skatt till skola, dagis, fri sjukvård, tandvård och barnbidrag. Det fyller en funktion.

Nu handlar det om vilket TV-utbud man väljer att ha. Det borde vara upp till individen.
    Är ju samma med bibliotek, kulturevenemang osv. Vi betalar mycket tillsammans även om individen inte nyttjar det alls
  • Xenia

Jag ser public service som mycket viktigt för information och kunskap. SVT kan inte jämföras med vilken kommersiell kanal som helst, som enbart satsar på underhållning.

Det är så viktigt att det bör gå på skatten. Precis som folkbibliotek, även om man inte öppnat en bok sen man slutat skolan.

• Tukt
    Anonym (Nja) skrev 2024-11-09 13:07:26 följande:

Det mesta är väl orimligt om en själv inte använder det.
  • Anonym (D)

SVT och SR har ett helt annat uppdrag än kommersiella kanaler och är en bra jämnvikt mot media som är helt styrd av ekonomiska intressen. De har också uppdrag i totalförsvaret. Hur ska detta lösas på annat sätt?

Jag betalar gärna 1300kr/året för att SVT och sr, men det betyder inte att innehållet inte kan kritiseras. . 

Svar på tråden Orimligt att betala för SVT och SR