• Xenia

Orimligt att betala för SVT och SR

Jag ser public service som mycket viktigt för information och kunskap. SVT kan inte jämföras med vilken kommersiell kanal som helst, som enbart satsar på underhållning.

Det är så viktigt att det bör gå på skatten. Precis som folkbibliotek, även om man inte öppnat en bok sen man slutat skolan.

• Xenia
    Anonym (Nja) skrev 2024-11-12 17:03:32 följande:

Enligt undersökningen röstade 52 procent av alla journalister som jobbar på Sveriges Television på Miljöpartiet. Hos Sveriges Radio uppgav 54 procent av journalisterna att de tycker att Miljöpartiet är det bästa partiet. Inom public service-sfären sympatiserar över 80 procent av journalisterna med de rödgröna partierna. 

Källa:

https://www.svt.se/opinion/svt-och-sr-dags-att-erkanna-era-partisympatier

Detta är 2013, men detta har troligen inte förändrats mycket sedan dess.

Och? Anser du att SVT och SR ska fråga ut alla arbetssökande om deras politiska hemvist innan de anställer?
  • Xenia

Det är därför bra att Granskningsnämnden finns. Jag tror ingen vill att deras program hamnar där och blir fällt.

• Xenia
    Anonym (Nja) skrev 2024-11-13 17:38:03 följande:
    Vill du själv avslöja din partitillhörighet? Rödgrön eller blåNej
    Nej, men journalisterna har tydligen gjort det i studien.

Oavsett vilket parti man röstar på så ska man sträva efter opartiskhet i jobbet.
  • Xenia

Jag skulle nog bli mer vaksam, men Granskningsnämnden finns ju fortfarande kvar att anmäla till.

Anser du att alla partier utom SD är rödgröna eller vad?

• Xenia

Frågan gällde om vi skulle ha public service eller inte. Ska vi bara ha det om SVT/SR alltid är opartiska? Att de inte lyckats med det anser ni bevisat genom att de fällts av Gransningsnämnden ibland.

Men det där om 100% opartiskhet i all evighet, blir ju ett orimligt krav. Så det tycker jag inte är att giltigt argument för att avskaffa public service.

Det finns ju redan en lång tråd om detta, verkar vara ett kontroversiellt ämne:
    www.familjeliv.se/forum/thread/76164281-anser-du-att-public-service-svt-sr-ur-ar-opartiska

• Xenia

Klart vi ska ha public service och betala för det, vare sig vi tittar på det eller inte. 

Ni som inte tittar på SVT, varifrån får ni era venska nyheter och dokumentärprogram? Anser ni att de är bättre och mer opartiska?

Alla civiliserade länder har public service.

Vi har SVT, Norge har NRK, Danmark har DR, Storbritannien har BBC, Kanada har CBC, Italien har RAI etc.

T o m USA har det, PBS.

Helt reklamfri public service finns bara i de nordiska länderna, Storbritannien, Frankrike, Spanien, Australien och Japan.

Jag tycker det är värt mycket att slippa se och höra reklamen.

Svar på tråden Orimligt att betala för SVT och SR