• Anonym (Nja)

Orimligt att betala för SVT och SR

Jag anser att det är orimligt att dra en avgift direkt på lön som avser TV- och radioutbud. Det borde vara valbart i vårt samhälle.

Det hade varit mer rimligt att dra en skatt till ex hemförsäkring etc vilket alla borde ha, men som faktiskt inte alla har. Men TV? 

• Svar på tråden Orimligt att betala för SVT och SR
  • Anonym (Nja)
    Anonym skrev 2024-11-11 20:50:45 följande:
    Nej, jag är inte ute efter att bevisa något för dig.
    Du är en person som aldrig ger sig, oavsett vad. Det har man bevittnat i åtskilliga trådar här i forumet. 

De eviga "diskussionerna" med EF kan ingen  ha missat.

Mig lyckas du inte dra in i en sån evighetstråd, det lovar jag.
    Jag konstaterar att SVT/SR definitivt inte är opartiska. Det räcker för mig, och vill du ha sista ordet så varsågod.

Jag är klar med dig, garanterat... så varsågod!
    Dom flesta som har haft någon typ av ordvöxling vet att det ger nada. 
  • klyban
    Anonym skrev 2024-11-11 20:50:45 följande:
    Nej, jag är inte ute efter att bevisa något för dig.
    Du är en person som aldrig ger sig, oavsett vad. Det har man bevittnat i åtskilliga trådar här i forumet. 

De eviga "diskussionerna" med EF kan ingen  ha missat.

Mig lyckas du inte dra in i en sån evighetstråd, det lovar jag.
    Jag konstaterar att SVT/SR definitivt inte är opartiska. Det räcker för mig, och vill du ha sista ordet så varsågod.

Jag är klar med dig, garanterat... så varsågod!

Vi bägge vet att du inte kan det ens, och det är många som försökt och misslyckats.

Och du har inte konstaterat något och pga sakligheten och faktan inte håller med dig.
    Försök och påvisa att SVT/SR inte är opartiska.(Men visst sker sällsynta missar där de faktiskt missar detta, men enskilda och få misstag gör dom inte partiska.)
    Så konstatera kan du inte, och helt enkelt för sakligheten och faktan saknas för det.
    Det enda du gör är tycker och tycka ger vi inget för och när sakligheten och fakta berättar ditt tyckande är fel.

Dock rätt intressant och se detta "Dom är visst partiska", och sen när vi kommer till punkten du ska påvisa detta, så kan du inte.
    Och då är svaret SVT/SR är opartiska.

Anonym (S) skrev 2024-11-11 20:58:23 följande:
    Jag har inga problem med att betala för SVT och SR och tar del av utbudet på olika sätt, men opartiska är de verkligen inte. Det kan upplevas så för de med samma åsikter, men inte för den som har ett annat synsätt. 

Visst är dom opartiska, det finns en tråd som tuggat nu i många många år, och ingen kan påvisa att SVT/SR inte skulle vara opartiska.

Och det har försökts många ggr, jag misstänker någon har sått tanken i ditt huvud och du har en åsikt du inte ens förstår dig på vad den grundar sig på i för saklighet och fakta.

Ingen blir heller lurad utav att det är SD som är rädd för granskning och kört detta igenom sina trollfabriker med anonyma trollkonton.
    Och ni sväljer det med hull och hår utan ens ifrågasätta det det allra minsta.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (S)

Det är väldigt enkelt att bevisa att SVT inte är opartiska eftersom INGEN person, organisation, tv-kanal, tidning eller vad du nu vill är opartiskt. Det är omöjligt. Alla människor har fördomar och förutfattade meningar. Självklart kommer vilket tv-kanal som helst färgas av samhället, politiken, åsikter, fördomar, känslor, händelser med mera. Det är inga robotar som jobbar på svt.

• Anonym (A)
    Anonym (D) skrev 2024-11-09 13:37:34 följande:

SVT och SR har ett helt annat uppdrag än kommersiella kanaler och är en bra jämnvikt mot media som är helt styrd av ekonomiska intressen. De har också uppdrag i totalförsvaret. Hur ska detta lösas på annat sätt?

Jag betalar gärna 1300kr/året för att SVT och sr, men det betyder inte att innehållet inte kan kritiseras. . 

Håller med
  • Tukt

Det är väl också så att den moderna människan är rätt van att få precis det den vill ha, eftersom utbudet av det mesta ökat så pass. Spelar ingen roll om det ska komma ett underbetalt matbud med indisk mat får favoritrestaurangen, kunna se precis de filmer en vill. Men också då att man vant sig vid att även nyheter och media ska vara gjorda precis som man vill. Gud nåde om ens en mening är fel. Då är allt värdelöst.
    .

• Anonym (H)

Tycker det är mer orimligt att betala för betalkanaler och dessutom behöva se reklamen. På till exempel Spotify betalar man ju för att slippa sånt. Och kanal 5 är värst av alla kanaler 10-12 minuters reklam. Har slutat kolla den, man hinner ändå glömma bort vad man kollade på mellan reklamen. 

• Anonym (H)

Och SR, hallå Samma låtar i evigheters evighet. Och är det ingen som undrar hur alla dåliga artister kan hålla sig kvar år efter år (särskilt svenska). Allt handlar om pengar och och skivbolagen styr det mesta. Vi blir matade med vad vi ska gilla för musik. Totalt hjärntvättade. 

• klyban
    Anonym (S) skrev 2024-11-11 22:17:30 följande:

Det är väldigt enkelt att bevisa att SVT inte är opartiska eftersom INGEN person, organisation, tv-kanal, tidning eller vad du nu vill är opartiskt. Det är omöjligt. Alla människor har fördomar och förutfattade meningar. Självklart kommer vilket tv-kanal som helst färgas av samhället, politiken, åsikter, fördomar, känslor, händelser med mera. Det är inga robotar som jobbar på svt.

Dock så är deras arbete att vara opartiska.
    Samma gäller mitt jobb, jag kan inte ha en fördom mot att en skruv ska vara där, utan jag får vackert göra mitt jobb.

Försök påvisa att det som sänds av SVT/SR inte skulle vara opartiskt.
    Många försökt, INGEN har lyckats.

Tukt skrev 2024-11-11 22:46:08 följande:

Det är väl också så att den moderna människan är rätt van att få precis det den vill ha, eftersom utbudet av det mesta ökat så pass. Spelar ingen roll om det ska komma ett underbetalt matbud med indisk mat får favoritrestaurangen, kunna se precis de filmer en vill. Men också då att man vant sig vid att även nyheter och media ska vara gjorda precis som man vill. Gud nåde om ens en mening är fel. Då är allt värdelöst.
    .

Det problemet som de har, det är viss politik tål inte granskning av deras politik.
    Och detta är anledningen de försöker säga att SVT/SR inte skulle vara opartiska.

Och tänk alla år innan nazisterna blev rumsrenare, och alla politiker som fastnade i deras granskning då, men det är först när SD kom som att det skulle bekämpa SVT/SR pga detta.

Och som du säger, om inte allt är tillrättalagt och allt vissa hör är att den politik de har är det enda de hör och att de har alltid rätt.
    Så blir de arga och aggressiva, och igen ser vi detta främst hos fansen från ett speciellt parti och SD igen.(Dock är dom inte ensamma om detta är värt att tillägga.)

Anonym (H) skrev 2024-11-12 00:24:29 följande:

Och SR, hallå Samma låtar i evigheters evighet. Och är det ingen som undrar hur alla dåliga artister kan hålla sig kvar år efter år (särskilt svenska). Allt handlar om pengar och och skivbolagen styr det mesta. Vi blir matade med vad vi ska gilla för musik. Totalt hjärntvättade. 

Reklamkanalerna är sju resor värre, och det var faktiskt anledningen jag slutade lyssna på dessa reklamkanaler och just för det var så tradigt att höra än mer samma samma.
    Och på SR får man faktiskt höra musik som man knappt får tillfälle ens höra en gång på reklamkanalerna.

Sporten brukar vara värst på detta område, de andra sakerna bra bättre.
    Men ett problem i all radio, och när en låt är populär, så kommer den spelas ofta, så är det bara.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (S)
    klyban skrev 2024-11-12 06:23:12 följande:

Dock så är deras arbete att vara opartiska.
    Samma gäller mitt jobb, jag kan inte ha en fördom mot att en skruv ska vara där, utan jag får vackert göra mitt jobb.

Försök påvisa att det som sänds av SVT/SR inte skulle vara opartiskt.
    Många försökt, INGEN har lyckats.

Tukt skrev 2024-11-11 22:46:08 följande:

.

Det problemet som de har, det är viss politik tål inte granskning av deras politik.
    Och detta är anledningen de försöker säga att SVT/SR inte skulle vara opartiska.

Och tänk alla år innan nazisterna blev rumsrenare, och alla politiker som fastnade i deras granskning då, men det är först när SD kom som att det skulle bekämpa SVT/SR pga detta.

Och som du säger, om inte allt är tillrättalagt och allt vissa hör är att den politik de har är det enda de hör och att de har alltid rätt.
    Så blir de arga och aggressiva, och igen ser vi detta främst hos fansen från ett speciellt parti och SD igen.(Dock är dom inte ensamma om detta är värt att tillägga.)

Reklamkanalerna är sju resor värre, och det var faktiskt anledningen jag slutade lyssna på dessa reklamkanaler och just för det var så tradigt att höra än mer samma samma.
    Och på SR får man faktiskt höra musik som man knappt får tillfälle ens höra en gång på reklamkanalerna.

Sporten brukar vara värst på detta område, de andra sakerna bra bättre.
    Men ett problem i all radio, och när en låt är populär, så kommer den spelas ofta, så är det bara.

Det spelar ingen roll om de vill vara opartiska, de ÄR inte det eftersom det är omöjligt. Det handlar inte om skruvar eller saker som antingen är på ett sätt eller annat utan om samhälle, politik, värderingar med mera och avseende det kan INGEN vara opartisk. Hur mycket du än önskar att det vore så. Det är säkert vanligt att man upplever att en källa är opartisk när man håller med om innehållet men har man andra åsikter blir upplevelsen en annan. 
  • Mentat
    klyban skrev 2024-11-11 16:30:38 följande:

Det finns en hel tråd där ingen än har lyckats påvisa att SVT/SR inte skulle vara opartiska.
    Så inser du inte ens förstår de är opartiska, och vad du baserar det på är en gåta och pga du aldrig berättade.(Här fungerar inte tyckande, utan endast saklighet och fakta.)

Och sen två, den lilla del som skulle kunna vara partiskt är enkel att undvika om du så vill.

Väldigt många har påvisat att public service har en tydlig slagsida åt vänster men den som får sin världsbild bekräftad av SR/SVT vill inte se, eller möjligen inte erkänna, det.
Svar på tråden Orimligt att betala för SVT och SR