Inlägg från: Anonym (Nja) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Nja)

Orimligt att betala för SVT och SR

Jag anser att det är orimligt att dra en avgift direkt på lön som avser TV- och radioutbud. Det borde vara valbart i vårt samhälle.

Det hade varit mer rimligt att dra en skatt till ex hemförsäkring etc vilket alla borde ha, men som faktiskt inte alla har. Men TV? 

• Svar på tråden Orimligt att betala för SVT och SR
  • Anonym (Nja)
    Tukt skrev 2024-11-09 12:41:36 följande:

Det är väl mycket i samhället man själv tycker är onödigt. Men nu är ju inte samhällen till för den enskilda individen, utan för alla.

Har du förslag på något annat i samhället som är lika orimligt? Det mesta är ju i övrigt rätt valbart och jag förstår såklart att det finns en mer grundläggande funktion i tex vård, skola, polis, brandkår mm.

Jag ifrågasätter inte om man utan barn betalar skatt till skola, dagis, fri sjukvård, tandvård och barnbidrag. Det fyller en funktion.

Nu handlar det om vilket TV-utbud man väljer att ha. Det borde vara upp till individen.
  • Anonym (Nja)
    klyban skrev 2024-11-10 13:46:32 följande:

Det fyller även en funktion att ha opartiska nyheter, eller vägar och sånt fast man bara går.
    Och sen är ju det massor av fantastiska program på SVT/SR och även skräp(Som då givetvis andra gillar.)

Ja, du väljer när du ska kolla/lyssna på SVT/SR, och Public Service är inte ett ställe som allt är just för dig, utan även för andra.
    Vet du vad public service är?(För efter den punkten borde du förstå en hel del.)

Det jag menar är att välja att betala för en TV- och radiokanal är en sak som jag inte anser att myndigheter ska lägga sig i. Det är som du skriver en service(public service) och dessa val borde vara upp till var och en.
  • Anonym (Nja)
    Anonym (M) skrev 2024-11-10 16:08:49 följande:
    Det handlar om att ha kanaler som sänder ut viktig information. De flesta länder har statlig TV av den orsaken. 
    Jo, men SVT och SR har skatteintäkter på nästan 10miljarder ihop. Det är sjukt mycket pengar och enligt mig orimligt.
  • Anonym (Nja)
    Anonym (M) skrev 2024-11-10 16:18:08 följande:

Det är inte gratis att göra TV. 

De måste ju dessutom täcka upp smalare intressen som kommersiella kanaler inte gör. De har tex reportrar i hela världen som bevakar vad som händer. 

Jo, men man hade kunnat skruva ner detta väsentligt. 10.000miljoner är rätt maxat.
  • Anonym (Nja)
    Anonym skrev 2024-11-11 20:50:45 följande:
    Nej, jag är inte ute efter att bevisa något för dig.
    Du är en person som aldrig ger sig, oavsett vad. Det har man bevittnat i åtskilliga trådar här i forumet. 

De eviga "diskussionerna" med EF kan ingen  ha missat.

Mig lyckas du inte dra in i en sån evighetstråd, det lovar jag.
    Jag konstaterar att SVT/SR definitivt inte är opartiska. Det räcker för mig, och vill du ha sista ordet så varsågod.

Jag är klar med dig, garanterat... så varsågod!
    Dom flesta som har haft någon typ av ordvöxling vet att det ger nada. 
  • Anonym (Nja)

Enligt undersökningen röstade 52 procent av alla journalister som jobbar på Sveriges Television på Miljöpartiet. Hos Sveriges Radio uppgav 54 procent av journalisterna att de tycker att Miljöpartiet är det bästa partiet. Inom public service-sfären sympatiserar över 80 procent av journalisterna med de rödgröna partierna. 

Källa:

https://www.svt.se/opinion/svt-och-sr-dags-att-erkanna-era-partisympatier

Detta är 2013, men detta har troligen inte förändrats mycket sedan dess.

• Anonym (Nja)
    Xenia skrev 2024-11-13 14:37:36 följande:
    Och? Anser du att SVT och SR ska fråga ut alla arbetssökande om deras politiska hemvist innan de anställer?
    Nej, men oberoendet i SVT och SR hade varit mer trovärdigt om de politiska partitillhörigheterna var något mer nyanserade och representationen av olika partier varit jämnare.
  • Anonym (Nja)
    Xenia skrev 2024-11-13 17:03:00 följande:

Det är därför bra att Granskningsnämnden finns. Jag tror ingen vill att deras program hamnar där och blir fällt.

Vill du själv avslöja din partitillhörighet? Rödgrön eller blå?
  • Anonym (Nja)
    Xenia skrev 2024-11-13 18:08:44 följande:
    Nej, men journalisterna har tydligen gjort det i studien.

Oavsett vilket parti man röstar på så ska man sträva efter opartiskhet i jobbet.
    Det känns troligen ok för dig eftersom du själv anser att rödgrönt är rätt val politiskt.

Skulle du lita på SVTs och SRs opartiska uppdrag om 52% av personalstyrkan röstade på SD?
  • Anonym (Nja)
    Xenia skrev 2024-11-13 18:31:39 följande:

Jag skulle nog bli mer vaksam, men Granskningsnämnden finns ju fortfarande kvar att anmäla till.

Anser du att alla partier utom SD är rödgröna eller vad?

Nä, jag anser att alla partier på vänstra halvan är rödgröna och alla på högra halvan är blå.
  • Anonym (Nja)
    Xenia skrev 2024-11-13 18:49:21 följande:

Frågan gällde om vi skulle ha public service eller inte. Ska vi bara ha det om SVT/SR alltid är opartiska? Att de inte lyckats med det anser ni bevisat genom att de fällts av Gransningsnämnden ibland.

Men det där om 100% opartiskhet i all evighet, blir ju ett orimligt krav. Så det tycker jag inte är att giltigt argument för att avskaffa public service.

Det finns ju redan en lång tråd om detta, verkar vara ett kontroversiellt ämne:
    www.familjeliv.se/forum/thread/76164281-anser-du-att-public-service-svt-sr-ur-ar-opartiska

Du gör det väldigt enkelt för dig när du delar in trådens skribenter i vi och ni. Jag har inte sagt ett dyft om att det skulle vara bevisat att SVT och SR är opartiska pga att dom fällts i granskningsnämnden.
  • Anonym (Nja)
    Anonym (S) skrev 2024-11-13 22:34:35 följande:
    Inga medier är opartiska oavsett om de är statliga eller inte. Det blir alltid slagsida åt något håll, vilket ger sig till känna här och där. Inte alltid, men tillräckligt för att de ska bli fällda upprepade gånger.

Jag har inget emot SVT, jag kollar på olika program och lyssnar ibland på radio. Jag kan kolla på FOX News också. Jag har inga problem med att ta del av olika medier även om de inte bekräftar min egen världsbild, men jag ser det för vad det är oavsett. 
    Nu snöade vi in på politisk slagsida, men oavsett om SVT och SR bekräftar min världsbild så anser jag att det borde vara valbart som det ex var tidigare.
Svar på tråden Orimligt att betala för SVT och SR