Inlägg från: Anonym (S) |Visa alla inlägg
  • Anonym (S)

Orimligt att betala för SVT och SR

klyban skrev 2024-11-10 13:46:32 följande:

Det fyller även en funktion att ha opartiska nyheter, eller vägar och sånt fast man bara går.
    Och sen är ju det massor av fantastiska program på SVT/SR och även skräp(Som då givetvis andra gillar.)

Ja, du väljer när du ska kolla/lyssna på SVT/SR, och Public Service är inte ett ställe som allt är just för dig, utan även för andra.
    Vet du vad public service är?(För efter den punkten borde du förstå en hel del.)

Jag har inga problem med att betala för SVT och SR och tar del av utbudet på olika sätt, men opartiska är de verkligen inte. Det kan upplevas så för de med samma åsikter, men inte för den som har ett annat synsätt. 
  • Anonym (S)

Det är väldigt enkelt att bevisa att SVT inte är opartiska eftersom INGEN person, organisation, tv-kanal, tidning eller vad du nu vill är opartiskt. Det är omöjligt. Alla människor har fördomar och förutfattade meningar. Självklart kommer vilket tv-kanal som helst färgas av samhället, politiken, åsikter, fördomar, känslor, händelser med mera. Det är inga robotar som jobbar på svt.

• Anonym (S)
    klyban skrev 2024-11-12 06:23:12 följande:

Dock så är deras arbete att vara opartiska.
    Samma gäller mitt jobb, jag kan inte ha en fördom mot att en skruv ska vara där, utan jag får vackert göra mitt jobb.

Försök påvisa att det som sänds av SVT/SR inte skulle vara opartiskt.
    Många försökt, INGEN har lyckats.

Tukt skrev 2024-11-11 22:46:08 följande:

Det är väl också så att den moderna människan är rätt van att få precis det den vill ha, eftersom utbudet av det mesta ökat så pass. Spelar ingen roll om det ska komma ett underbetalt matbud med indisk mat får favoritrestaurangen, kunna se precis de filmer en vill. Men också då att man vant sig vid att även nyheter och media ska vara gjorda precis som man vill. Gud nåde om ens en mening är fel. Då är allt värdelöst.
    .

Det problemet som de har, det är viss politik tål inte granskning av deras politik.
    Och detta är anledningen de försöker säga att SVT/SR inte skulle vara opartiska.

Och tänk alla år innan nazisterna blev rumsrenare, och alla politiker som fastnade i deras granskning då, men det är först när SD kom som att det skulle bekämpa SVT/SR pga detta.

Och som du säger, om inte allt är tillrättalagt och allt vissa hör är att den politik de har är det enda de hör och att de har alltid rätt.
    Så blir de arga och aggressiva, och igen ser vi detta främst hos fansen från ett speciellt parti och SD igen.(Dock är dom inte ensamma om detta är värt att tillägga.)

Reklamkanalerna är sju resor värre, och det var faktiskt anledningen jag slutade lyssna på dessa reklamkanaler och just för det var så tradigt att höra än mer samma samma.
    Och på SR får man faktiskt höra musik som man knappt får tillfälle ens höra en gång på reklamkanalerna.

Sporten brukar vara värst på detta område, de andra sakerna bra bättre.
    Men ett problem i all radio, och när en låt är populär, så kommer den spelas ofta, så är det bara.

Det spelar ingen roll om de vill vara opartiska, de ÄR inte det eftersom det är omöjligt. Det handlar inte om skruvar eller saker som antingen är på ett sätt eller annat utan om samhälle, politik, värderingar med mera och avseende det kan INGEN vara opartisk. Hur mycket du än önskar att det vore så. Det är säkert vanligt att man upplever att en källa är opartisk när man håller med om innehållet men har man andra åsikter blir upplevelsen en annan. 
  • Anonym (S)
    klyban skrev 2024-11-12 17:08:37 följande:
    Påvisa det då att det SVT/SR inte är opartiskt, men det lyckas aldrig har vi lärt oss.
    Mentat skrev 2024-11-12 07:49:06 följande:
    Väldigt många har påvisat att public service har en tydlig slagsida åt vänster men den som får sin världsbild bekräftad av SR/SVT vill inte se, eller möjligen inte erkänna, det.

Och ändå flera år senare i den tråden så har ingen lyckas påvisa SVT/SR inte skulle vara opartiska, utan det är nivån anse utan saklig grund.

Och det flyger inte.

Dock är det som sänds som avgör, inte din fantasi om vad de har för politik på sin fritid.

Det finns många exempel.

Granskningsnämnden fäller tre program i SVT

Granskningsnämnden fäller tre inslag i SVT: Lokala nyheter Västmanland, Sverige idag och Rapport. 

Den 15 december 2023 sände Lokala nyheter Västmanland ett inslag om kommunala skattesatser där det sades att skattesatserna var rekordhöga på grund av att den nuvarande regeringen inte släpper till mer pengar till kommuner och regioner. Granskningsnämnden anser att det förenklade påståendet i inslaget var så ofullständig att det närmast framstod som en politisk ståndpunkt. Nämnden fäller därmed inslaget i fråga om opartiskhet och saklighet (23/04168).

https://via.tt.se/pressmeddelande/3466744/granskningsnamnden-faller-tre-program-i-svt?publisherId=3235838&lang=sv
  • Anonym (S)
    klyban skrev 2024-11-13 06:52:10 följande:

Du förstår att endast 3st gör inte SVT/SR inte skulle vara opartiska va?
    DU påvisar inte en opartiskt inte finns genom enstaka exempel, utan det påvisar du med systematiska exempel.

SVT/SR är det mest ÖVERDRIVNA opartiska median i Sverige, och en total motsats till skräp som avpixlat swenytt eller vad det skräpet heter idag.

De har blivit fällda ett flertal tillfällen på grund av att de har brustit avseende opartiskhet och de är därför inte opartiska. Precis på samma sätt som om att någon inte är en laglydig medborgare om de har blivit fällda för flera brott.
  • Anonym (S)
    Anonym (M) skrev 2024-11-13 12:53:23 följande:
    Med tanke på mängden TV de producerar så är det inte konstigt att det blir fel ibland. Det hade det ju blivit även om de som arbetar där röstat på högerpartierna. Även andra medier som är kraftigt vinklade åt höger får kritik och blir fällda. Samnytt t ex. 

Men jag förstår det som att du inte vill ha statlig TV alls, allt ska vara privatfinasierat eller?
    Inga medier är opartiska oavsett om de är statliga eller inte. Det blir alltid slagsida åt något håll, vilket ger sig till känna här och där. Inte alltid, men tillräckligt för att de ska bli fällda upprepade gånger.

Jag har inget emot SVT, jag kollar på olika program och lyssnar ibland på radio. Jag kan kolla på FOX News också. Jag har inga problem med att ta del av olika medier även om de inte bekräftar min egen världsbild, men jag ser det för vad det är oavsett. 
Svar på tråden Orimligt att betala för SVT och SR