• Anonym (N)

Dotterns pappa har gett henne av någon annans medicin, är det olagligt?

Jag fick precis reda på att dotterns pappa, som jag är separerad från, har gett henne av någon annans medicin. Det gäller sömnmedicin, och jag misstänker att det rör sig om melatonin. Om det är melatonin är det inte skadligt för henne i sig att ta det en gång, men jag vet ju inte vilken medicin det rör sig om och bara faktumet att han gett henne någon annans ordinerade medicin utan läkarkontakt och utan att överhuvudtaget meddela mig är förjävligt. Jag behöver inför när jag ska ta upp det här med honom veta om det är olagligt. Skulle jag kunna anmäla honom för det här? Vart? Polisen? Han har dessutom gjort samma sak tidigare, gett henne medicin utan att kolla med mig först, men då rörde det sig om receptfri åksjukemedicin så där gissar jag att jag inte kan göra något.

• Svar på tråden Dotterns pappa har gett henne av någon annans medicin, är det olagligt?
  • Anonym (fg)

Med tanke på att anledningen till att det skrivs ut brukar vara för att det blir betydligt billigare än att köpa receptfritt och man inte vill köpa online från utlandet så nej jag tror verkligen inte att du har något att komma med. Om det är någon av melatoninvarianterna.

Men han borde inte ge henne mediciner utan att meddela dig, lite beroende på ålder.

• Anonym (N)
    Raggartjejen skrev 2024-11-04 22:25:51 följande:

Melatonin är kroppens eget ämne, finns även receptfritt. 

Jag vet. Det är inte det tråden handlar om, utan att han gett henne av någon annans ordinerade medicin, utan mitt samtycke.
  • AndreaBD

Varför vill man anmäla sitt barns pappa till varje pris? Istället för att samarbeta, vilket barn skulle må bäst av. 

• Anonym (Inte olagligt)

Det är inte olagligt att ge bort läkemedel, vare sig receptbelagda eller receptfria (det som är olagligt är om läkemedlet i fråga är narkotikaklassat, eller om man säljer läkemedlet vidare). Det kanske inte är lämpligt att ge bort om man inte vet vad man gör, men olagligt är det inte.

Även om jag tycker att han inte borde ha gett ett barn melatonin utan att ha pratat med läkare, så tycker jag också att du verkar vara överdrivet kritisk. Jag förstår att du inte gillar honom och hans sätt att vara förälder, men det finns röda flaggor även i hur du uttrycker dig. Passa dig så att du inte låter ditt barn bli slagträ i din önskan om att sätta dit honom. Receptfri medicin som pappan väljer att ge ert barn på sina veckor anser jag att du inte ska lägga dig i och inte heller behöver meddelas varenda Alvedon eller åksjuketablett som dottern får hos sin pappa.

Receptbelagda läkemedel är en annan sak, båda vårdnadshavarna ska godkänna vård.

Hur gammal är dottern?

• felicityporter

Nej, det är inte olagligt. Melatonin är receptfritt men blir billigare av att få det på recept. Men det innebär inte att någon som ger samma preparat som de själva (eller någon annan) har på recept till en annan person som då slipper betala dyra pengar för detta till en illegal handling. Det är ekonomiskt, inte illegalt. Det ser onekligen ut som att du bara desperat letar efter en anledning till att anmäla ?hemska pappan? som du hatar så mycket och vill vinna över honom. Skäms!

• Dexter dot com

Det viktigaste här är väl ändå om barnet behövde något att sova på och om det fungerade? Förstår inte alls varför han ska behöva kolla med dig innan han tex ger åksjuketabletter om barnet hade behov av ta dom?

• Anonym (förälder till två)

Hur gammalt är barnet?

Om barnet har svårt att somna är melatonin jättebra att prova, vårt ena barn som har haft problem med att somna har det och det räddar ju hans dagar när han får
    sova ordentligt.
    Visst borde pappan ha pratat med dig om det håller jag med om men varför anmäla något som inte är farligt och finns receptfritt bara att någon nu fått det
    billigare på recept? 
    Han gjorde det ju för att hjälpa och underlätta för barnet att somna.
    Anmälan kommer inte att ge något bara skapa mer problem mellan er.
    Anmälan kommer ju att läggas ner när det gäller receptfria mediciner,
    man kan ju få alvedon, magpulver mm som är receptfria och på recept
    så att det blir billigare.
    Vårt barn har förutom melatonin också just dospåsar med fiberpulver
    för sin mage på recept så att det inte ska kosta eftersom han är ett barn.

• Anonym (J)

Såhär står det på Läkemedelsverket och det bör man gå efter: 

? Det är viktigt att medicin säljs på rätt sätt så att du alltid vet säkert att du får rätt läkemedel. Det gäller både mediciner du får på recept och utan.

Du ska aldrig sälja eller ge bort några läkemedel privat, varken dina egna gamla läkemedel eller andra mediciner. Den som köper kan skadas. 

Receptbelagd medicin har skrivits ut till just dig. Den kan vara helt olämplig, till och med farlig, för någon annan.? 

Däremot är det olagligt att ge bort narkotikaklassad medicin men det är ju inte detta. Det blir då narkotikabrott. 

Så nej inte olagligt men jäkligt olämpligt. Den som ger har ett ansvar. Och det är kanske inte så kul att stå för om något skulle hända.

• Anonym (J)
    felicityporter skrev 2024-11-04 23:16:45 följande:

Nej, det är inte olagligt. Melatonin är receptfritt men blir billigare av att få det på recept. Men det innebär inte att någon som ger samma preparat som de själva (eller någon annan) har på recept till en annan person som då slipper betala dyra pengar för detta till en illegal handling. Det är ekonomiskt, inte illegalt. Det ser onekligen ut som att du bara desperat letar efter en anledning till att anmäla ?hemska pappan? som du hatar så mycket och vill vinna över honom. Skäms!

Olämpligt. Barnet ska ha sin egen medicin 
Svar på tråden Dotterns pappa har gett henne av någon annans medicin, är det olagligt?