• Anonym (N)

Dotterns pappa har gett henne av någon annans medicin, är det olagligt?

Jag fick precis reda på att dotterns pappa, som jag är separerad från, har gett henne av någon annans medicin. Det gäller sömnmedicin, och jag misstänker att det rör sig om melatonin. Om det är melatonin är det inte skadligt för henne i sig att ta det en gång, men jag vet ju inte vilken medicin det rör sig om och bara faktumet att han gett henne någon annans ordinerade medicin utan läkarkontakt och utan att överhuvudtaget meddela mig är förjävligt. Jag behöver inför när jag ska ta upp det här med honom veta om det är olagligt. Skulle jag kunna anmäla honom för det här? Vart? Polisen? Han har dessutom gjort samma sak tidigare, gett henne medicin utan att kolla med mig först, men då rörde det sig om receptfri åksjukemedicin så där gissar jag att jag inte kan göra något.

• Svar på tråden Dotterns pappa har gett henne av någon annans medicin, är det olagligt?
  • Anonym (?)
    mammatill6 skrev 2024-11-05 10:39:39 följande:
    jo det gör de.
    Låter konstigt då jag alltid fått muntlig ordination på alvedon 500mg men recept på t ex antibiotika samtidigt
  • Anonym (P)
    Anonym (?) skrev 2024-11-05 10:43:41 följande:
    Låter konstigt då jag alltid fått muntlig ordination på alvedon 500mg men recept på t ex antibiotika samtidigt
    Vi är rätt många som tar Alvedon kontinuerligt. Vi får det på recept. Ett litet paket räcker inte särskilt länge i många fall.  
  • Anonym (?)
    Anonym (?) skrev 2024-11-05 10:40:56 följande:
    Om man är säker på att det är 100% samma som säljs receptfritt ja. 
    För att återgå till ts så känns det rimligt att båda föräldrarna bestämmer om man nu ska ta av receptbelagd medicin. Så det inte blir fel
  • mammatill6
    Anonym (?) skrev 2024-11-05 10:43:41 följande:
    Det är för att du kanske endast ska ta någon kort period.
  • Anonym (?)
    Anonym (P) skrev 2024-11-05 10:45:41 följande:
    Vi är rätt många som tar Alvedon kontinuerligt. Vi får det på recept. Ett litet paket räcker inte särskilt länge i många fall.  
    Okej. Konstigt att de aldrig gett mig det då trots frikort. Trodde det gällde högre styrkor
  • Anonym (?)
    mammatill6 skrev 2024-11-05 10:48:32 följande:
    Det är för att du kanske endast ska ta någon kort period.
    Borde ju inte spela nån roll om de kan skriva apotekets på recept
  • Raggartjejen
    Anonym (J) skrev 2024-11-05 07:29:08 följande:
    Alvedon är receptfritt och det kan du inte jämföra med
    Man kan få även Alvedon på recept  - burk med 100 tabletter.
  • mammatill6
    Anonym (?) skrev 2024-11-05 10:50:09 följande:
    Borde ju inte spela nån roll om de kan skriva apotekets på recept
    Ja fast det handlar ju om kostnader. Skriva ett recept på något du kan gå och köpa för 40:- för du är tillfälligt sjuk finns ju ingen anledning. Det får du betala själv. Men om man äter sex tabletter varje dag månad ut och månad in så får man det på recept.
  • Anonym (S)

Jag reagerar nog mer på din reaktion än vad som hände. Har pappan visat sig fatta beslut som påverkar barnet negativt sedan innan? Eller har du stort kontrollbehov? Har du pratat med pappan om detta och frågat vad han gett, hur ofta och varför? Är det medicin som kan köpas utan recept? Varför tar du upp att pappan gett barnet receptfri medicin mot åksjuka som exempel. Kan inte pappan fatta beslut som är bra? Varför vill du anmäla direkt? Har ni samarbetssvårigheter? Vad skulle göra att en anmälan blir bra för ditt barn? 

Ibland fattar pappan till min dotter beslut som jag inte skulle ta, men jag måste lita på att han gör det han tycker är bäst och så länge inte barnet påverkas negativt av hans beslut så känner jag mig ändå trygg. 

• Anonym (Tagga ner)

Melatonin är receptfritt, det är som att ge av någon annans Alvedon. Jag tycker du ska tagga ner du överdriver massor. 

Svar på tråden Dotterns pappa har gett henne av någon annans medicin, är det olagligt?