Inlägg från: Anonym (?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (?)

Dotterns pappa har gett henne av någon annans medicin, är det olagligt?

Gick han efter ordinationen på receptet så låter det olämpligt även om det är melatonin. Receptet är ju personligt. 

Skulle det vara en narkotikaklassad sömnmedicin så är det direkt olagligt 

• Anonym (?)
    mammatill6 skrev 2024-11-05 10:06:16 följande:
    så du ringer vården varje gång du ska ge ett läkemedel som går att köpa receptfritt bara för att det går att även få på recept? Alvedon går att få på recept, ska man ringa vården varje gång? Och sluka en hel flaska på en dag, det skrev hon väl ändå inte att barnet gjort?
    Det finns olika typer av alvedon, även receptbelagda. Bara för att man känner till alvedon betyder det inte atf man kan ta det någon har på recept!!
  • Anonym (?)
    mammatill6 skrev 2024-11-05 10:17:54 följande:
    Men ge dig. Nu pratar jag om vanliga alvedon, samma som du köper på apoteket. Det finns olika styrkor och de du får utskrivna kan ha en annan styrka men jag pratar om vanlig alvedon med samma styrka som du köper över disk. Kan du förklara faran i att ta en alvedon jag har i burk som det står mitt namn på mot att jag tar en ur kartongen? 
    Hur vanligt är det att få vanliga apoteks-alvedonen på recept? Den går ju att köpa ändå
  • Anonym (?)
    Anonym (M) skrev 2024-11-05 10:23:31 följande:
    Har man väldigt liten kunskap om läkemedel så är det klokt att bara använda det som rekommenderats eller skrivits ut av apoteks- eller vårdpersonal. 

Men vi som förstår vad 500 mg paracetamol betyder kan använda vårt eget huvud när vi bestämmer vad vi ger till våra barn. 
    Ja, just alvedon och styrkor har väl många rätt bra koll på ändå. Kanske kan vara undantaget från regeln att inte använda någons receptbelagda medicin, om man är 100% säker på rätt ordination. 
  • Anonym (?)
    Räkan77 skrev 2024-11-05 10:35:24 följande:
    Väldigt vanligt för de som behöver medicinera regelbundet med paracetamol pga sjukdomstillstånd. Då går det nämligen in i högkostnadsskyddet.
    Den vanliga ingår väl inte i högkostnadsskyddet
  • Anonym (?)
    mammatill6 skrev 2024-11-05 10:38:50 följande:
    Är ju inte svårare med melatonin. Har man 3 mg melatonin på recept eller köer 3 mg melatonin receptfritt så blir det ju samma. och nu skrev ju ts att det finns receptfritt.
    Om man är säker på att det är 100% samma som säljs receptfritt ja. 
  • Anonym (?)
    mammatill6 skrev 2024-11-05 10:39:39 följande:
    jo det gör de.
    Låter konstigt då jag alltid fått muntlig ordination på alvedon 500mg men recept på t ex antibiotika samtidigt
  • Anonym (?)
    Anonym (?) skrev 2024-11-05 10:40:56 följande:
    Om man är säker på att det är 100% samma som säljs receptfritt ja. 
    För att återgå till ts så känns det rimligt att båda föräldrarna bestämmer om man nu ska ta av receptbelagd medicin. Så det inte blir fel
  • Anonym (?)
    Anonym (P) skrev 2024-11-05 10:45:41 följande:
    Vi är rätt många som tar Alvedon kontinuerligt. Vi får det på recept. Ett litet paket räcker inte särskilt länge i många fall.  
    Okej. Konstigt att de aldrig gett mig det då trots frikort. Trodde det gällde högre styrkor
  • Anonym (?)
    mammatill6 skrev 2024-11-05 10:48:32 följande:
    Det är för att du kanske endast ska ta någon kort period.
    Borde ju inte spela nån roll om de kan skriva apotekets på recept
  • Anonym (?)
    mammatill6 skrev 2024-11-05 10:57:34 följande:
    Ja fast det handlar ju om kostnader. Skriva ett recept på något du kan gå och köpa för 40:- för du är tillfälligt sjuk finns ju ingen anledning. Det får du betala själv. Men om man äter sex tabletter varje dag månad ut och månad in så får man det på recept.
    Det har inte varit tillfällig smärta. Men lite ot utifrån ts hursomhelst då det inte var alvedon barnet fick
  • Anonym (?)
    Anonym (Hm) skrev 2024-11-05 11:43:13 följande:
    Har du det på recept så ingår det; om du inte har det på recept ingår det inte. Jag vet inte riktigt vad du menar med "muntlig ordination" som du skrev om nånstans - har du det på recept eller är det bara att en läkare har sagt att du kan ta det oftare än vad som står på paketet, utan att ha skrivit ut ett recept? Har du faktiskt recept på det så ska det ingå, så då får du nog uppmärksamma apotekspersonalen på det.
    Allt man kan få på recept ingår inte i högkostnadsskyddet.

Läkaren har bara sagt att jag ska ta alvedon enligr anvisningar på paketet
  • Anonym (?)
    Anonym (hej) skrev 2024-11-05 22:17:22 följande:

Nu tycker jag att ni kan släppa recept-tjafset så kanske TS kan svara på VARFÖR hon vill neka sitt barn åksjukemedicin och melatonin bara för att hon är lack på barnets pappa!!!

TS säger inte att hen tänkt neka utan att hen vill att de bestämmer tillsammans hur och när barnet ska få medicin. Tycker inte att det är orimligt utan positivtvom separerade föräldrar kan ha sån dialog.
  • Anonym (?)
    mammatill6 skrev 2024-11-06 10:01:21 följande:
    så en förälder ska inte kunna ta ett beslut om att ge en medicin till barnet utan att kolla med den andra om det är ok. Hon tar ju tom med upp att han gett en åksjuketablett utan att fråga.

Kunna och kunna. Har man bra kommunikation kan det ta några sekunder att checka av med andra förälder. Alternativt meddela i efterhand vilka mediciner som getts så man behandlar sjukdomstillstånd lika på båda veckorna.

• Anonym (?)
    felicityporter skrev 2024-11-06 10:02:26 följande:
    Så man ska alltså ringa den andra föräldern och argumentera varje gång man tycker att barnet borde få en Alvedon? Hör du inte hur det låter?
    Det är din tolkning att det skulle leda till argumentation. Jag och barnets pappa tycker att det är självklart att prata om sådana saker
Svar på tråden Dotterns pappa har gett henne av någon annans medicin, är det olagligt?