Inlägg från: mammatill6 |Visa alla inlägg
  • mammatill6

Dotterns pappa har gett henne av någon annans medicin, är det olagligt?

Beror mycket på vad det är för medicin. Är det melatonin är det ju inget att bli upprörd över. Det går ju att köpa receptfritt och inte behöver  han din tillåtelse till det. Samma med åksjukemedicin. Hur vet du att det var någon annans och inte något han köpt om du inte vet vad det var för medicin?

• mammatill6
    Anonym (J) skrev 2024-11-05 07:29:08 följande:
    Alvedon är receptfritt och det kan du inte jämföra med
    Fast det är ju samma med alvedon. Finns receptfritt och man kan få det på recept. Så om mitt barn behöver en alvedon och jag har slut på de jag köper receptfritt men jag har tre burkar a 100 tabletter alvedon med mitt namn på. Så kan jag inte ge utav den som en nödlösning utan köpa exakt samma tablett receptfritt?
  • mammatill6
    Anonym (J) skrev 2024-11-05 08:38:55 följande:
    Ett recept är specifikt för den personen, ingen annan har ska ta av den.
    Men jösses, poängen var vad spelar det för roll om han har en melatonin ur en burk med ett namn på för att testa om det funkar eller om han går och köper exakt samma tablett receptfritt och ger? Effekten på barnet blir ju samma. Om hela familjen ligger sjuka och har fruktansvärd hosta, skickar du alla i familjen till läkaren för att få varsin flaska hostmedicin och sen hämtar ut 4 flaskor exakt samma medicin? För oss som är 8 i familjen skulle i alltså då hämta ut 8 flaskor hostmedicin istället för att hämta ut en och alla använder.
  • mammatill6
    Anonym (J) skrev 2024-11-05 09:40:39 följande:
    Då frågar man väl ändå vården om det är okej? annars ser det ut som att ett barn slukat en hel flaska på en dag, tex
    så du ringer vården varje gång du ska ge ett läkemedel som går att köpa receptfritt bara för att det går att även få på recept? Alvedon går att få på recept, ska man ringa vården varje gång? Och sluka en hel flaska på en dag, det skrev hon väl ändå inte att barnet gjort?
  • mammatill6
    Anonym (J) skrev 2024-11-05 09:41:26 följande:
    Mitt melatonin finns inte receptfritt. det finns olika.
    Nu skrev hon ju att det finns receptfritt så då utgår vi från att det var den styrkan som finns receptfritt.
  • mammatill6
    Anonym (?) skrev 2024-11-05 10:10:20 följande:
    Det finns olika typer av alvedon, även receptbelagda. Bara för att man känner till alvedon betyder det inte atf man kan ta det någon har på recept!!
    Men ge dig. Nu pratar jag om vanliga alvedon, samma som du köper på apoteket. Det finns olika styrkor och de du får utskrivna kan ha en annan styrka men jag pratar om vanlig alvedon med samma styrka som du köper över disk. Kan du förklara faran i att ta en alvedon jag har i burk som det står mitt namn på mot att jag tar en ur kartongen? 
  • mammatill6
    Anonym (?) skrev 2024-11-05 10:30:03 följande:
    Hur vanligt är det att få vanliga apoteks-alvedonen på recept? Den går ju att köpa ändå
    Ganska vanligt om man äter det regelbundet. Många har det på stående ordination.
  • mammatill6
    Anonym (?) skrev 2024-11-05 10:36:59 följande:
    Ja, just alvedon och styrkor har väl många rätt bra koll på ändå. Kanske kan vara undantaget från regeln att inte använda någons receptbelagda medicin, om man är 100% säker på rätt ordination. 
    Är ju inte svårare med melatonin. Har man 3 mg melatonin på recept eller köer 3 mg melatonin receptfritt så blir det ju samma. och nu skrev ju ts att det finns receptfritt.
  • mammatill6
    Anonym (?) skrev 2024-11-05 10:38:59 följande:
    Den vanliga ingår väl inte i högkostnadsskyddet
    jo det gör de.
  • mammatill6
    Anonym (?) skrev 2024-11-05 10:43:41 följande:
    Låter konstigt då jag alltid fått muntlig ordination på alvedon 500mg men recept på t ex antibiotika samtidigt
    Det är för att du kanske endast ska ta någon kort period.
  • mammatill6
    Anonym (?) skrev 2024-11-05 10:50:09 följande:
    Borde ju inte spela nån roll om de kan skriva apotekets på recept
    Ja fast det handlar ju om kostnader. Skriva ett recept på något du kan gå och köpa för 40:- för du är tillfälligt sjuk finns ju ingen anledning. Det får du betala själv. Men om man äter sex tabletter varje dag månad ut och månad in så får man det på recept.
  • mammatill6
    Anonym (?) skrev 2024-11-05 11:03:15 följande:
    Det har inte varit tillfällig smärta. Men lite ot utifrån ts hursomhelst då det inte var alvedon barnet fick
    Om du äter alvedon regelbundet så be att få det på recept. 
  • mammatill6
    Anonym (Hm) skrev 2024-11-05 11:43:13 följande:
    Har du det på recept så ingår det; om du inte har det på recept ingår det inte. Jag vet inte riktigt vad du menar med "muntlig ordination" som du skrev om nånstans - har du det på recept eller är det bara att en läkare har sagt att du kan ta det oftare än vad som står på paketet, utan att ha skrivit ut ett recept? Har du faktiskt recept på det så ska det ingå, så då får du nog uppmärksamma apotekspersonalen på det.
    fast långt ifrån allt man får på recept ingår i högkostnadsskyddet. finns många mediciner som det krävs recept på men som inte ingår i högkostnadsskyddet. Ett ex är just alvedon, en burk med 100 tabletter ingår men får du 50 tabletter utskrivet så ingår de inte.
  • mammatill6
    Anonym (Alvea) skrev 2024-11-05 19:21:07 följande:
    Stämmer inte alls! Även 50 st ingår. Hämtade ut senast igår faktiskt. Alvedon på recept ingår oavsett storlek på förpackningen.
    Ok, jag får betala.
  • mammatill6
    Anonym (Alvea) skrev 2024-11-05 19:21:07 följande:
    Stämmer inte alls! Även 50 st ingår. Hämtade ut senast igår faktiskt. Alvedon på recept ingår oavsett storlek på förpackningen.
    Men fick du alvedon eller ett bkllogare alternativ? Och du är säker att det räknades med i högkostnadsskyddet? För hämta ut kan man ju göra om man har recept, Men det räknas inte in i högkostnadsskyddet. Blev nyfiken så dubbelkollade o det ingår inte 
  • mammatill6
    Anonym (?) skrev 2024-11-06 09:53:24 följande:
    TS säger inte att hen tänkt neka utan att hen vill att de bestämmer tillsammans hur och när barnet ska få medicin. Tycker inte att det är orimligt utan positivtvom separerade föräldrar kan ha sån dialog.
    så en förälder ska inte kunna ta ett beslut om att ge en medicin till barnet utan att kolla med den andra om det är ok. Hon tar ju tom med upp att han gett en åksjuketablett utan att fråga.
  • mammatill6
    Anonym (Alvea) skrev 2024-11-06 14:00:31 följande:
    Ja, jag är säker. Jag är dessutom uppe i frikort och behöver inte b betala något. Hade det inte ingått hade jag ju fått betala. Väljer du att ta just Alvedon för att det står på receptet och inte tar det utbytesläkemedel som är samma substans som gäller just nu får du ju såklart betala. 
    Jag har inte begärt Alvedon utan just 50 tabletter är det inte många som gör. Så då blev det Alvedon.  och kollar man med TLV så ingår inte 50 tabletter Alvedon i högkostnadsskyddet alls. Så bara intressant att du fick just Alvedon 50 tabletter. Men det har ju inte med denna tråd att göra?.
Svar på tråden Dotterns pappa har gett henne av någon annans medicin, är det olagligt?