• Anonym (N)

Dotterns pappa har gett henne av någon annans medicin, är det olagligt?

Jag fick precis reda på att dotterns pappa, som jag är separerad från, har gett henne av någon annans medicin. Det gäller sömnmedicin, och jag misstänker att det rör sig om melatonin. Om det är melatonin är det inte skadligt för henne i sig att ta det en gång, men jag vet ju inte vilken medicin det rör sig om och bara faktumet att han gett henne någon annans ordinerade medicin utan läkarkontakt och utan att överhuvudtaget meddela mig är förjävligt. Jag behöver inför när jag ska ta upp det här med honom veta om det är olagligt. Skulle jag kunna anmäla honom för det här? Vart? Polisen? Han har dessutom gjort samma sak tidigare, gett henne medicin utan att kolla med mig först, men då rörde det sig om receptfri åksjukemedicin så där gissar jag att jag inte kan göra något.

• Svar på tråden Dotterns pappa har gett henne av någon annans medicin, är det olagligt?
  • Anonym (?)
    mammatill6 skrev 2024-11-05 10:57:34 följande:
    Ja fast det handlar ju om kostnader. Skriva ett recept på något du kan gå och köpa för 40:- för du är tillfälligt sjuk finns ju ingen anledning. Det får du betala själv. Men om man äter sex tabletter varje dag månad ut och månad in så får man det på recept.
    Det har inte varit tillfällig smärta. Men lite ot utifrån ts hursomhelst då det inte var alvedon barnet fick
  • mammatill6
    Anonym (?) skrev 2024-11-05 11:03:15 följande:
    Det har inte varit tillfällig smärta. Men lite ot utifrån ts hursomhelst då det inte var alvedon barnet fick
    Om du äter alvedon regelbundet så be att få det på recept. 
  • Anonym
    Anonym (Tagga ner) skrev 2024-11-05 11:02:50 följande:

Melatonin är receptfritt, det är som att ge av någon annans Alvedon. Jag tycker du ska tagga ner du överdriver massor. 

Läs tråden, kanske?
  • Anonym (Hm)
    Anonym (?) skrev 2024-11-05 10:48:51 följande:
    Okej. Konstigt att de aldrig gett mig det då trots frikort. Trodde det gällde högre styrkor
    Har du det på recept så ingår det; om du inte har det på recept ingår det inte. Jag vet inte riktigt vad du menar med "muntlig ordination" som du skrev om nånstans - har du det på recept eller är det bara att en läkare har sagt att du kan ta det oftare än vad som står på paketet, utan att ha skrivit ut ett recept? Har du faktiskt recept på det så ska det ingå, så då får du nog uppmärksamma apotekspersonalen på det.
  • Anonym (?)
    Anonym (Hm) skrev 2024-11-05 11:43:13 följande:
    Har du det på recept så ingår det; om du inte har det på recept ingår det inte. Jag vet inte riktigt vad du menar med "muntlig ordination" som du skrev om nånstans - har du det på recept eller är det bara att en läkare har sagt att du kan ta det oftare än vad som står på paketet, utan att ha skrivit ut ett recept? Har du faktiskt recept på det så ska det ingå, så då får du nog uppmärksamma apotekspersonalen på det.
    Allt man kan få på recept ingår inte i högkostnadsskyddet.

Läkaren har bara sagt att jag ska ta alvedon enligr anvisningar på paketet
  • mammatill6
    Anonym (Hm) skrev 2024-11-05 11:43:13 följande:
    fast långt ifrån allt man får på recept ingår i högkostnadsskyddet. finns många mediciner som det krävs recept på men som inte ingår i högkostnadsskyddet. Ett ex är just alvedon, en burk med 100 tabletter ingår men får du 50 tabletter utskrivet så ingår de inte.
  • Anonym (Tagga ner)
    Anonym (?) skrev 2024-11-05 10:10:20 följande:
    Det finns olika typer av alvedon, även receptbelagda. Bara för att man känner till alvedon betyder det inte atf man kan ta det någon har på recept!!
    Nej, det finns inte olika typer av Alvedon. Det finns i olika styrkor. 
    Anonym (J) skrev 2024-11-05 09:39:43 följande:
    Mitt melatonin kan man inte få receptfritt heller, för den delen. Läs på Läkemedelsverket sida som jag citerade ifrån ovan.
    Tar du circadin? Det kan man beställa lagligt från ett annat EU land. Det andra melatoninet är exakt samma som det receptfria på Apoteket. 
  • Anonym (Tagga ner)
    Anonym skrev 2024-11-05 11:08:51 följande:
    Läs tråden, kanske?
    Jag tänker inte läsa nästan 100 inlägg. Är det något viktigt kan ts lägga till det i trådstarten. 
  • Anonym (Killa Min Fot)

Grundpriset är att inte använda ngns annans medicin, men är det precis exakt samma köpt av apotek i Sverige så har det egentligen ingen betydelse.

ME N behöver hon detta lm så ska hon naturligtvis ha ett eget recept.

• EpicF
    Anonym (Hm) skrev 2024-11-05 07:03:30 följande:
    Fast nu rörde det sig inte om receptbelagd medicin.
    Det vet inte ts. Även om det är melatonin kan det vara på receot och tillhöra en annan person. 
Svar på tråden Dotterns pappa har gett henne av någon annans medicin, är det olagligt?