Inlägg från: Anonym (Hm) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hm)

Dotterns pappa har gett henne av någon annans medicin, är det olagligt?

Anonym (N) skrev 2024-11-04 22:42:18 följande:
    Jag vet. Det är inte det tråden handlar om, utan att han gett henne av någon annans ordinerade medicin, utan mitt samtycke.
    Naturligtvis är det olagligt att olovligen ta saker från andra, och det inkluderar ju så klart även medicin, men det verkar ju inte vara det du vänder dig mot, eftersom det inte hade blivit mindre olagligt bara för att du godkänner stölden (såvida det inte var just dig det var utskrivet till, förstås). Att ge helt ofarlig, receptfri "medicin" till någon är naturligtvis inte olagligt, oavsett om någon annan fått det på recept eller inte. Kontaktar du barnets far varenda gång du behöver ge barnet alvedon? Eller varje gång du borstar barnets tänder med tandkräm? Det finns massor av saker man kan få på recept, utan att det innebär att användning av preparatet i fråga behöver bedömas av läkare. Jag håller med övriga i tråden om att detta enbart verkar handla om att du till varje pris vill sätta dit pappan för något. Kanske finns det en högst vettig anledning till detta - kanske är det så att pappan faktiskt är en fruktansvärt olämplig förälder - men i så fall är det ju bättre att angripa något av beteendena som gör honom olämplig i stället. This is not it.
  • Anonym (Hm)
    Anonym (J) skrev 2024-11-05 06:47:41 följande:

Receptbelagd medicin har skrivits ut till just dig. Den kan vara helt olämplig, till och med farlig, för någon annan.? 

Fast nu rörde det sig inte om receptbelagd medicin.
  • Anonym (Hm)
    Anonym (J) skrev 2024-11-05 07:29:08 följande:
    Alvedon är receptfritt och det kan du inte jämföra med
    Exakt. Precis som melatonin är receptfritt. Det var exakt det som var min poäng. Båda är receptfria och båda går att få på recept. Så jo - de är helt jämförbara.
    Anonym (J) skrev 2024-11-05 07:28:03 följande:
    Melatoninet var på recept. Då kan de skaffa egen receptfri. 

Fast att något skrivits ut på recept är inte samma sak som att det är receptbelagt. Kommentaren jag svarade på i det du citerade här gällde receptbelagd medicin. Melatonin är inte receptbelagt. Simple as that.
  • Anonym (Hm)
    Anonym (J) skrev 2024-11-05 07:30:16 följande:

Man ska ha sin egen medicin. Alternativt receptfritt.

Och återigen: melatonin är receptfritt.
  • Anonym (Hm)
    mammatill6 skrev 2024-11-05 08:40:31 följande:
    Fast det är ju samma med alvedon. Finns receptfritt och man kan få det på recept. Så om mitt barn behöver en alvedon och jag har slut på de jag köper receptfritt men jag har tre burkar a 100 tabletter alvedon med mitt namn på. Så kan jag inte ge utav den som en nödlösning utan köpa exakt samma tablett receptfritt?
    Exakt! Naturligtvis är det så du måste göra. Det förstår du väl? Det står ju ditt namn på burken! Då kan du ju inte ge den till nån annan! Det blir ju bara ofarligt om ditt (eller någon annans) namn inte står på burken. Att innehållet är exakt det samma spelar givetvis ingen roll - det är ju att ditt namn står på burken som är det avgörande! Så klart. 😂
  • Anonym (Hm)
    Anonym (J) skrev 2024-11-05 09:39:43 följande:
    Mitt melatonin kan man inte få receptfritt heller, för den delen. Läs på Läkemedelsverket sida som jag citerade ifrån ovan.
    Fair enough. Om det är så att det rörde sig om en betydligt starkare dos än vanligt, så att just det melatonon det rör sig om i ts fall faktiskt är receptbelagt  - inte bara på recept - så är jag helt med dig. Med tanke på att ts inte sagt ett ljud om att så är fallet, utan tvärtom sagt att hon vet att det är receptfritt, får vi väl ändå anta att det är melatonin i vanlig styrka det rör sig om. Och om det nu ändå skulle vara receptbelagd melatonin, så uppstår ju frågan på vilket sätt det hjälper att ts godkänner det. För det verkar ju vara det som är grejen för ts - att hon inte fick godkänna det - snarare än att det är olämpligt att ge medicin vars bruk måste bedömmas av en läkare till någon annan (speciellt ett barn).
  • Anonym (Hm)
    Anonym (?) skrev 2024-11-05 10:48:51 följande:
    Okej. Konstigt att de aldrig gett mig det då trots frikort. Trodde det gällde högre styrkor
    Har du det på recept så ingår det; om du inte har det på recept ingår det inte. Jag vet inte riktigt vad du menar med "muntlig ordination" som du skrev om nånstans - har du det på recept eller är det bara att en läkare har sagt att du kan ta det oftare än vad som står på paketet, utan att ha skrivit ut ett recept? Har du faktiskt recept på det så ska det ingå, så då får du nog uppmärksamma apotekspersonalen på det.
Svar på tråden Dotterns pappa har gett henne av någon annans medicin, är det olagligt?