Dotterns pappa har gett henne av någon annans medicin, är det olagligt?
Anonym (N) skrev 2024-11-04 22:42:18 följande:
Jag vet. Det är inte det tråden handlar om, utan att han gett henne av någon annans ordinerade medicin, utan mitt samtycke.
Naturligtvis är det olagligt att olovligen ta saker från andra, och det inkluderar ju så klart även medicin, men det verkar ju inte vara det du vänder dig mot, eftersom det inte hade blivit mindre olagligt bara för att du godkänner stölden (såvida det inte var just dig det var utskrivet till, förstås). Att ge helt ofarlig, receptfri "medicin" till någon är naturligtvis
inte olagligt, oavsett om någon annan fått det på recept eller inte. Kontaktar
du barnets far varenda gång du behöver ge barnet alvedon? Eller varje gång du borstar barnets tänder med tandkräm? Det finns massor av saker man kan få på recept, utan att det innebär att användning av preparatet i fråga behöver bedömas av läkare. Jag håller med övriga i tråden om att detta enbart verkar handla om att du till varje pris vill sätta dit pappan för något. Kanske finns det en högst vettig anledning till detta - kanske är det så att pappan faktiskt är en fruktansvärt olämplig förälder - men i så fall är det ju bättre att angripa något av beteendena som gör honom olämplig i stället. This is not it.