• Anonym (N)

Dotterns pappa har gett henne av någon annans medicin, är det olagligt?

Jag fick precis reda på att dotterns pappa, som jag är separerad från, har gett henne av någon annans medicin. Det gäller sömnmedicin, och jag misstänker att det rör sig om melatonin. Om det är melatonin är det inte skadligt för henne i sig att ta det en gång, men jag vet ju inte vilken medicin det rör sig om och bara faktumet att han gett henne någon annans ordinerade medicin utan läkarkontakt och utan att överhuvudtaget meddela mig är förjävligt. Jag behöver inför när jag ska ta upp det här med honom veta om det är olagligt. Skulle jag kunna anmäla honom för det här? Vart? Polisen? Han har dessutom gjort samma sak tidigare, gett henne medicin utan att kolla med mig först, men då rörde det sig om receptfri åksjukemedicin så där gissar jag att jag inte kan göra något.

• Svar på tråden Dotterns pappa har gett henne av någon annans medicin, är det olagligt?
  • Anonym (J)
    Anonym (Hm) skrev 2024-11-05 08:49:26 följande:
    Exakt. Precis som melatonin är receptfritt. Det var exakt det som var min poäng. Båda är receptfria och båda går att få på recept. Så jo - de är helt jämförbara.
    Anonym (J) skrev 2024-11-05 07:28:03 följande:
    Melatoninet var på recept. Då kan de skaffa egen receptfri. 

Fast att något skrivits ut på recept är inte samma sak som att det är receptbelagt. Kommentaren jag svarade på i det du citerade här gällde receptbelagd medicin. Melatonin är inte receptbelagt. Simple as that.
    Mitt melatonin kan man inte få receptfritt heller, för den delen. Läs på Läkemedelsverket sida som jag citerade ifrån ovan.
  • Anonym (J)
    mammatill6 skrev 2024-11-05 08:47:05 följande:
    Men jösses, poängen var vad spelar det för roll om han har en melatonin ur en burk med ett namn på för att testa om det funkar eller om han går och köper exakt samma tablett receptfritt och ger? Effekten på barnet blir ju samma. Om hela familjen ligger sjuka och har fruktansvärd hosta, skickar du alla i familjen till läkaren för att få varsin flaska hostmedicin och sen hämtar ut 4 flaskor exakt samma medicin? För oss som är 8 i familjen skulle i alltså då hämta ut 8 flaskor hostmedicin istället för att hämta ut en och alla använder.
    Då frågar man väl ändå vården om det är okej? annars ser det ut som att ett barn slukat en hel flaska på en dag, tex
  • Anonym (J)
    mammatill6 skrev 2024-11-05 08:40:31 följande:
    Fast det är ju samma med alvedon. Finns receptfritt och man kan få det på recept. Så om mitt barn behöver en alvedon och jag har slut på de jag köper receptfritt men jag har tre burkar a 100 tabletter alvedon med mitt namn på. Så kan jag inte ge utav den som en nödlösning utan köpa exakt samma tablett receptfritt?
    Mitt melatonin finns inte receptfritt. det finns olika.
  • Anonym (Ingrid)

Jag tänker att ni behöver jobba på ert samarbete. Om ni hade ett gott samarbete skulle han kanske ha textat dig när dottern kände sig sjuk eller inte kunde sova eller vad det nu var och sagt att han tänker ge henne melatonin för att se hur det funkar. 

Men ni verkar ha en mer aggressiv kontakt och då förstår jag att han drar sig för att informera. 

• Anonym (Ingrid)

Åksjuketabletter kan du självklart inte anmäla honom för. 

Det måste väl ändå vara så att man får fatta rimliga beslut på egen hand när man har hand om barnet? 

• Anonym (?)

Gick han efter ordinationen på receptet så låter det olämpligt även om det är melatonin. Receptet är ju personligt. 

Skulle det vara en narkotikaklassad sömnmedicin så är det direkt olagligt 

• Anonym (Hm)
    Anonym (J) skrev 2024-11-05 09:39:43 följande:
    Mitt melatonin kan man inte få receptfritt heller, för den delen. Läs på Läkemedelsverket sida som jag citerade ifrån ovan.
    Fair enough. Om det är så att det rörde sig om en betydligt starkare dos än vanligt, så att just det melatonon det rör sig om i ts fall faktiskt är receptbelagt  - inte bara på recept - så är jag helt med dig. Med tanke på att ts inte sagt ett ljud om att så är fallet, utan tvärtom sagt att hon vet att det är receptfritt, får vi väl ändå anta att det är melatonin i vanlig styrka det rör sig om. Och om det nu ändå skulle vara receptbelagd melatonin, så uppstår ju frågan på vilket sätt det hjälper att ts godkänner det. För det verkar ju vara det som är grejen för ts - att hon inte fick godkänna det - snarare än att det är olämpligt att ge medicin vars bruk måste bedömmas av en läkare till någon annan (speciellt ett barn).
  • mammatill6
    Anonym (J) skrev 2024-11-05 09:40:39 följande:
    Då frågar man väl ändå vården om det är okej? annars ser det ut som att ett barn slukat en hel flaska på en dag, tex
    så du ringer vården varje gång du ska ge ett läkemedel som går att köpa receptfritt bara för att det går att även få på recept? Alvedon går att få på recept, ska man ringa vården varje gång? Och sluka en hel flaska på en dag, det skrev hon väl ändå inte att barnet gjort?
  • mammatill6
    Anonym (J) skrev 2024-11-05 09:41:26 följande:
    Mitt melatonin finns inte receptfritt. det finns olika.
    Nu skrev hon ju att det finns receptfritt så då utgår vi från att det var den styrkan som finns receptfritt.
  • Anonym (?)
    mammatill6 skrev 2024-11-05 10:06:16 följande:
    så du ringer vården varje gång du ska ge ett läkemedel som går att köpa receptfritt bara för att det går att även få på recept? Alvedon går att få på recept, ska man ringa vården varje gång? Och sluka en hel flaska på en dag, det skrev hon väl ändå inte att barnet gjort?
    Det finns olika typer av alvedon, även receptbelagda. Bara för att man känner till alvedon betyder det inte atf man kan ta det någon har på recept!!
Svar på tråden Dotterns pappa har gett henne av någon annans medicin, är det olagligt?