Inlägg från: Anonym (N) |Visa alla inlägg
  • Anonym (N)

Dotterns pappa har gett henne av någon annans medicin, är det olagligt?

Jag fick precis reda på att dotterns pappa, som jag är separerad från, har gett henne av någon annans medicin. Det gäller sömnmedicin, och jag misstänker att det rör sig om melatonin. Om det är melatonin är det inte skadligt för henne i sig att ta det en gång, men jag vet ju inte vilken medicin det rör sig om och bara faktumet att han gett henne någon annans ordinerade medicin utan läkarkontakt och utan att överhuvudtaget meddela mig är förjävligt. Jag behöver inför när jag ska ta upp det här med honom veta om det är olagligt. Skulle jag kunna anmäla honom för det här? Vart? Polisen? Han har dessutom gjort samma sak tidigare, gett henne medicin utan att kolla med mig först, men då rörde det sig om receptfri åksjukemedicin så där gissar jag att jag inte kan göra något.

• Svar på tråden Dotterns pappa har gett henne av någon annans medicin, är det olagligt?
  • Anonym (N)
    Raggartjejen skrev 2024-11-04 22:25:51 följande:

Melatonin är kroppens eget ämne, finns även receptfritt. 

Jag vet. Det är inte det tråden handlar om, utan att han gett henne av någon annans ordinerade medicin, utan mitt samtycke.
  • Anonym (N)

Jag hade inte väntat mig att det skulle bli så många svar på det här. Jag har tyvärr inte tid att följa tråden och har inte hunnit läsa igenom alla inlägg, men jag har läst första sidan och kommer att svara på några av de inläggen. Därefter lämnar jag tråden.

Dottern har inget som helst behov av varken sömnmedicin eller åksjukemedicin. Hon har inga sömnproblem (så länge hennes basala sömnhygien sköts, som t.ex. att hon känner sig trygg vid läggdags och att hon inte tittar i mobilen i sängen innan hon ska sova). Hade hon haft ett behov av något av det ovan hade det självfallet inte varit ett problem, det utgick jag från att de som läste trådstarten skulle förstå. Pappan har barnet väldigt lite, det är jag som sköter i princip allt som rör henne och hon är bosatt hos mig (här finns mycket mer bakgrund, som dock inte kommer att skrivas om på internet). Därför tycker jag att det är ett mycket konstigt och olämpligt beteende att ge henne medicin hon inte behöver utan läkarkontakt och utan att överhuvudtaget meddela mig (jag fick vetskap om det på annan väg).

Jag vill alltså påminna om att detta gäller ett barn som inte har ordinerats någon medicin, inte har ett behov av medicin och där läkare aldrig kontaktats eller varit involverad. Jag vet inte heller säkert att det är melatonin han gett henne, det är bara en gissning från min sida, det kan ha varit vad som helst. Att melatonin är receptfritt eller bra för vissa barn som har sömnproblem (efter läkarkontakt, det rekommenderas att melatonin endast ges till barn under övervakning av läkare - källa: Läkemedelsverket) är irrelevant. Det har inte heller med frågeställningen att göra, som handlar om att det är någon annans medicin han har gett henne. Övrig info i trådstarten var bara för att förklara situationen och skrevs i hast.

Jag har heller ingen önskan om att anmäla pappan till varje pris eller "sätta dit honom". Det trådstarten handlar om är att jag inför att jag ska ta upp frågan med honom ville veta, av olika anledningar som jag inte tänker redogöra för här eftersom de påverkar flera personer runt mig, är om det är otillåtet att ge någon EN ANNAN persons RECEPTBELAGDA medicin och om detta skulle kunna anmälas om det ändå görs. Det verkar det alltså inte vara, men däremot är det mycket olämpligt, tack till er som svarat på frågan.

Svar på tråden Dotterns pappa har gett henne av någon annans medicin, är det olagligt?