Inlägg från: Anonym (J) |Visa alla inlägg
  • Anonym (J)

Dotterns pappa har gett henne av någon annans medicin, är det olagligt?

Såhär står det på Läkemedelsverket och det bör man gå efter: 

? Det är viktigt att medicin säljs på rätt sätt så att du alltid vet säkert att du får rätt läkemedel. Det gäller både mediciner du får på recept och utan.

Du ska aldrig sälja eller ge bort några läkemedel privat, varken dina egna gamla läkemedel eller andra mediciner. Den som köper kan skadas. 

Receptbelagd medicin har skrivits ut till just dig. Den kan vara helt olämplig, till och med farlig, för någon annan.? 

Däremot är det olagligt att ge bort narkotikaklassad medicin men det är ju inte detta. Det blir då narkotikabrott. 

Så nej inte olagligt men jäkligt olämpligt. Den som ger har ett ansvar. Och det är kanske inte så kul att stå för om något skulle hända.

• Anonym (J)
    felicityporter skrev 2024-11-04 23:16:45 följande:

Nej, det är inte olagligt. Melatonin är receptfritt men blir billigare av att få det på recept. Men det innebär inte att någon som ger samma preparat som de själva (eller någon annan) har på recept till en annan person som då slipper betala dyra pengar för detta till en illegal handling. Det är ekonomiskt, inte illegalt. Det ser onekligen ut som att du bara desperat letar efter en anledning till att anmäla ?hemska pappan? som du hatar så mycket och vill vinna över honom. Skäms!

Olämpligt. Barnet ska ha sin egen medicin 
  • Anonym (J)
    Anonym (Hm) skrev 2024-11-05 07:03:30 följande:
    Fast nu rörde det sig inte om receptbelagd medicin.
    Melatoninet var på recept. Då kan de skaffa egen receptfri. 
  • Anonym (J)

Det är oansvarigt och fel att ta någon annans läkemedel, och ännu värre ge ett barn det. 

• Anonym (J)
    Anonym (Hm) skrev 2024-11-05 07:02:01 följande:
    Naturligtvis är det olagligt att olovligen ta saker från andra, och det inkluderar ju så klart även medicin, men det verkar ju inte vara det du vänder dig mot, eftersom det inte hade blivit mindre olagligt bara för att du godkänner stölden (såvida det inte var just dig det var utskrivet till, förstås). Att ge helt ofarlig, receptfri "medicin" till någon är naturligtvis inte olagligt, oavsett om någon annan fått det på recept eller inte. Kontaktar du barnets far varenda gång du behöver ge barnet alvedon? Eller varje gång du borstar barnets tänder med tandkräm? Det finns massor av saker man kan få på recept, utan att det innebär att användning av preparatet i fråga behöver bedömas av läkare. Jag håller med övriga i tråden om att detta enbart verkar handla om att du till varje pris vill sätta dit pappan för något. Kanske finns det en högst vettig anledning till detta - kanske är det så att pappan faktiskt är en fruktansvärt olämplig förälder - men i så fall är det ju bättre att angripa något av beteendena som gör honom olämplig i stället. This is not it.
    Alvedon är receptfritt och det kan du inte jämföra med
  • Anonym (J)

Sedan är det såhär också. Jag arbetar själv på vårdcentral. 

Sköteskorna räknar hur många tabletter som gått åt sedan senaste receptet. Det kan bli så att personen som har receptet inte får ett nytt om det gått åt fler än vad som sak. Vårdpersonalen undrar vart de har tagit vägen. Och så vidare. 

Olämpligt. 

Man ska ha sin egen medicin. Alternativt receptfritt.

• Anonym (J)

Okej om det är två vuxna som ger varann läkemedel och den andre kan läsa om läkemedlet och fundera själv. Men det är ändå olämpligt. Men här gäller ett ett barn som inte kan ta ställning eller välja själv. Ett barn har ofta dessutom annorlunda dosering. Nej som sagt, olämpligt. 

• Anonym (J)
    mammatill6 skrev 2024-11-05 08:35:40 följande:

Beror mycket på vad det är för medicin. Är det melatonin är det ju inget att bli upprörd över. Det går ju att köpa receptfritt och inte behöver  han din tillåtelse till det. Samma med åksjukemedicin. Hur vet du att det var någon annans och inte något han köpt om du inte vet vad det var för medicin?

Namnet stod väl på burken förmodligen eller så sa väl personen det. Melatonin finns dessutom i olika styrkor på recept.
  • Anonym (J)
    mammatill6 skrev 2024-11-05 08:35:40 följande:

Beror mycket på vad det är för medicin. Är det melatonin är det ju inget att bli upprörd över. Det går ju att köpa receptfritt och inte behöver  han din tillåtelse till det. Samma med åksjukemedicin. Hur vet du att det var någon annans och inte något han köpt om du inte vet vad det var för medicin?

Ett recept är specifikt för den personen, ingen annan har ska ta av den.
  • Anonym (J)
    Anonym (Hm) skrev 2024-11-05 08:51:00 följande:
    Och återigen: melatonin är receptfritt.
    Japp! Men inte det barnet fick kanske.
  • Anonym (J)
    Anonym (Hm) skrev 2024-11-05 08:56:18 följande:
    Exakt! Naturligtvis är det så du måste göra. Det förstår du väl? Det står ju ditt namn på burken! Då kan du ju inte ge den till nån annan! Det blir ju bara ofarligt om ditt (eller någon annans) namn inte står på burken. Att innehållet är exakt det samma spelar givetvis ingen roll - det är ju att ditt namn står på burken som är det avgörande! Så klart. 😂
    Trams. 
  • Anonym (J)
    Anonym (Hm) skrev 2024-11-05 08:49:26 följande:
    Exakt. Precis som melatonin är receptfritt. Det var exakt det som var min poäng. Båda är receptfria och båda går att få på recept. Så jo - de är helt jämförbara.
    Anonym (J) skrev 2024-11-05 07:28:03 följande:

Fast att något skrivits ut på recept är inte samma sak som att det är receptbelagt. Kommentaren jag svarade på i det du citerade här gällde receptbelagd medicin. Melatonin är inte receptbelagt. Simple as that.
    Mitt melatonin är receptbelagt och jag ska inte ge det till någon annan.
  • Anonym (J)
    Anonym (Hm) skrev 2024-11-05 08:49:26 följande:
    Exakt. Precis som melatonin är receptfritt. Det var exakt det som var min poäng. Båda är receptfria och båda går att få på recept. Så jo - de är helt jämförbara.
    Anonym (J) skrev 2024-11-05 07:28:03 följande:

Fast att något skrivits ut på recept är inte samma sak som att det är receptbelagt. Kommentaren jag svarade på i det du citerade här gällde receptbelagd medicin. Melatonin är inte receptbelagt. Simple as that.
    Mitt melatonin kan man inte få receptfritt heller, för den delen. Läs på Läkemedelsverket sida som jag citerade ifrån ovan.
  • Anonym (J)
    mammatill6 skrev 2024-11-05 08:47:05 följande:
    Men jösses, poängen var vad spelar det för roll om han har en melatonin ur en burk med ett namn på för att testa om det funkar eller om han går och köper exakt samma tablett receptfritt och ger? Effekten på barnet blir ju samma. Om hela familjen ligger sjuka och har fruktansvärd hosta, skickar du alla i familjen till läkaren för att få varsin flaska hostmedicin och sen hämtar ut 4 flaskor exakt samma medicin? För oss som är 8 i familjen skulle i alltså då hämta ut 8 flaskor hostmedicin istället för att hämta ut en och alla använder.
    Då frågar man väl ändå vården om det är okej? annars ser det ut som att ett barn slukat en hel flaska på en dag, tex
  • Anonym (J)
    mammatill6 skrev 2024-11-05 08:40:31 följande:
    Fast det är ju samma med alvedon. Finns receptfritt och man kan få det på recept. Så om mitt barn behöver en alvedon och jag har slut på de jag köper receptfritt men jag har tre burkar a 100 tabletter alvedon med mitt namn på. Så kan jag inte ge utav den som en nödlösning utan köpa exakt samma tablett receptfritt?
    Mitt melatonin finns inte receptfritt. det finns olika.
Svar på tråden Dotterns pappa har gett henne av någon annans medicin, är det olagligt?