Oregistrerat barn
Ett barn som fötts utan att registreras någonstans, vad händer om det kommer fram?
Ett barn som fötts utan att registreras någonstans, vad händer om det kommer fram?
Hur gammalt är detta barn?
Vad ska dom göra den dagen barnet blir sjukt?
Inte söka vård? inte få mediciner?
Aldrig söka tandläkare?
Det är misshandel.
Givetvis kommer ju detta komma fram någon gång och då kommer föräldrarna
anmälas, barnet kommer ju att bli tonåring och till sluta förstå att förstå att föräldrarna förhindrat barnet hälso- och sjukvård.
Föräldrarna kommer givetvis anmälas både till socialtjänsten och polisen.
Hur känner/vet du om denna familj?
Obehagligt. T.om katter måste ju registreras. Ett barn utan personnummer finns inte. Den kan ej få grundläggande utbildning ens. Grov vanvård.
Om du känner till detta är det ta mig f-n din j-a skyldighet att göra en orosanmälan. Helt ok att göra det anonymt men inte det minsta ok att känna till och inte agera.
Om du vet var familjen finns tycker jag att du ska göra en orosanmälan. Min gissning är att soc då kommer att utreda om föräldrarna är lämpliga genom samtal och besök.
Om föräldrarna vägrar låta registrera barnet genom att försöka gömma det (och därmed förnekar det regelbunden tandvård, skola mm) förmodar jag att det kommer att omhändertas. Men om föräldrarna går med på att registrera barnet blir det nog en utredning av deras lämplighet och är de inte alltför knäppa får de fortsätta som de gör i övrigt, förutsett att barnet går i skolan mm. Att inte vaccinera sitt barn räknas inte som vanvård om barnet i övrigt är väl omhändertaget.
Verkar de totalknäppa, typ föder upp sin bebis på kålrot och gurkmeja? I så fall kontaktar du Soc omedelbart.
Varför bry sig om hemskola? Personen kommer ju ändå inte jobba som vuxen då hen saknar personnummer. Men det gör ju heller inget eftersom personen inte kommer ha ett bakkonto för att hantera sin inkomst.
Om detta nu är på riktigt bör du kontakta socialtjänsten med en gång, annars sviker du barnet.
Fattar inte varför man döljer detta? Är föräldrarna farliga på något sätt? Olämpliga? Eller vad har de att dölja?
Varför reagerar inte du?
Varför bry sig om hemskola? Personen kommer ju ändå inte jobba som vuxen då hen saknar personnummer. Men det gör ju heller inget eftersom personen inte kommer ha ett bakkonto för att hantera sin inkomst.
Om detta nu är på riktigt bör du kontakta socialtjänsten med en gång, annars sviker du barnet.
fy vad hemskt att detta ens förekommer, som i en hemsk film