• Anonym (Addy)

Oregistrerat barn

Ett barn som fötts utan att registreras någonstans, vad händer om det kommer fram?

• Svar på tråden Oregistrerat barn
  • Anonym (J)

Och hon undrar vad som händer om det kommer fram, då har man väl inte gjort något? 

• Anonym (Addy)

Jag fick höra det här IGÅRKVÄLL. Jag vet inte namnet på dem, som jag sa så är det enda jag isf kan uppge är namnet på den som berättade för mig.

• Anonym (f)
    Anonym (Addy) skrev 2024-11-03 21:14:11 följande:

Jag fick höra det här IGÅRKVÄLL. Jag vet inte namnet på dem, som jag sa så är det enda jag isf kan uppge är namnet på den som berättade för mig.

Fast du har väl fått några detaljer som gör att du kan peka ut dom, namn, ungefärlig bostad?
  • Anonym (Addy)
    Anonym (f) skrev 2024-11-03 21:16:48 följande:
    Fast du har väl fått några detaljer som gör att du kan peka ut dom, namn, ungefärlig bostad?
    Nej, bara att de bor "på landet", inte vilken del av landet.
  • Räkan77
    Anonym (Addy) skrev 2024-11-03 21:21:35 följande:
    Nej, bara att de bor "på landet", inte vilken del av landet.
    Ta ett till snack med den du pratade med igår och berätta hur viktigt det är att barnet blir registrerat. Att ni som känner till detta har en skyldighet mot barnet att agera.
  • Anonym (J)
    Anonym (Addy) skrev 2024-11-03 21:14:11 följande:

Det är väl jättebra om du bara kan säga det! 
  • Anonym (J)

Men jag fattar ändö inte varför man startar en tråd och undrar vad som händer om det kommer fram ? Om man inte vill skydda så att det inte händer 

Du borde väl istället ha startat en tråd om hur du får fram detta? 

• Anonym (Ulrik)
    Anonym (Eh...) skrev 2024-11-03 21:01:02 följande:
    Ja för det är ju i så fall det - att de föder upp barnet på kålrot och gurkmeja - som är problemet, inte att de vill isolera barnet och förvägra det ett fungerande och värdigt liv ...
    Du missade inlägget precis ovanför. Där skriver jag att TS bör anmäla. Sen var jag otydlig i det du citerade. Det jag menade var att om det finns oro för barnets liv och hälsa måste orosanmälan göras asap. Nu. Genast. Kan inte vänta några dagar. Om det är ett väl omhändertaget spädbarn som får den mat och närhet mm det behöver är orosanmälan fortfarande viktig, men det är inte lika akut. 
  • Anonym (Eh...)
    Anonym (Ulrik) skrev 2024-11-04 06:31:16 följande:
    Du missade inlägget precis ovanför. Där skriver jag att TS bör anmäla. Sen var jag otydlig i det du citerade. Det jag menade var att om det finns oro för barnets liv och hälsa måste orosanmälan göras asap. Nu. Genast. Kan inte vänta några dagar. Om det är ett väl omhändertaget spädbarn som får den mat och närhet mm det behöver är orosanmälan fortfarande viktig, men det är inte lika akut. 
    Ah - då är jag helt med dig. Jag ber om ursäkt för att jag missade att det var du som skrivit inlägget innan.
Svar på tråden Oregistrerat barn