• Anonym (Addy)

Oregistrerat barn

Ett barn som fötts utan att registreras någonstans, vad händer om det kommer fram?

• Svar på tråden Oregistrerat barn
  • Anonym (S)
    Anonym (Addy) skrev 2024-11-03 13:16:23 följande:

Barnet är inte mitt, då hade jag knappast skrivit här.

Ring socialen det där är inte bra alls. Dessutom har barn skolplikt och vissa andra rättigheter som nu fråntas barnet. 
  • Anonym (Socialtjänsten)
    Anonym (S) skrev 2024-11-03 13:30:24 följande:
    Ring socialen det där är inte bra alls. Dessutom har barn skolplikt och vissa andra rättigheter som nu fråntas barnet. 
    Som har rätt till sjukvård också. Just nu saknar ju barnen personnummer. Riktigt allvarligt 
  • Anonym (S)
    Anonym (Socialtjänsten) skrev 2024-11-03 14:23:39 följande:
    Som har rätt till sjukvård också. Just nu saknar ju barnen personnummer. Riktigt allvarligt 
    Precis. Barnet har rätt till det och tandvård. Även att skaffa kompisar och vara del i samhället. 
  • Spucks
    Anonym (Addy) skrev 2024-11-03 12:43:31 följande:
    För att inte samhället ska lägga sig i barnets uppfostran, kunna hemskola osv.
    Det finns väl bättre sätt att göra det. Tex. flytta till ett land där man får hemskola.
  • Anonym (J)

Vi säger så. Du vet att du inte är anonym på nätet va? Även om du är anonym här så går det att spåra vem du är
  • Anonym (J)
    Anonym (Socialtjänsten) skrev 2024-11-03 13:17:52 följande:
    Då får du kontakta soc 
    Håller med! Gör en anonym orosanmälan om du inte vill säga till dem direkt, du kan göra det på nätet.
  • Anonym (Addy)
    Anonym (J) skrev 2024-11-03 15:44:45 följande:

Vi säger så. Du vet att du inte är anonym på nätet va? Även om du är anonym här så går det att spåra vem du är
    Spåra på, barnet är fortfarande inte mitt. Jag har tre barn i skolålder och de har i allra högsta grad personnummer. Jag kan ändå inte berätta mer än vem som berättade om familjen i fråga, det är hens vänner.
  • Anonym (Addy)
    Spucks skrev 2024-11-03 15:44:38 följande:
    Det finns väl bättre sätt att göra det. Tex. flytta till ett land där man får hemskola.
    Man kan tycka det.
  • mammatill6
    så barnet ska inte ha rätt till förskola, skola, tandvård, läkare fritidsaktiviteter??? Hur gör man om barnet blir sjuk?
Svar på tråden Oregistrerat barn