• Anonym (Addy)

Oregistrerat barn

Ett barn som fötts utan att registreras någonstans, vad händer om det kommer fram?

• Svar på tråden Oregistrerat barn
  • Anonym (Ulrik)
    Anonym (Eh...) skrev 2024-11-04 11:36:42 följande:
    Ah - då är jag helt med dig. Jag ber om ursäkt för att jag missade att det var du som skrivit inlägget innan.
    Ok! :) 
  • Anonym (Ui)

Jobbigt om barnet blir sjukt...

• EpicF
    Anonym (Flipp) skrev 2024-11-03 18:46:47 följande:

Varför bry sig om hemskola? Personen kommer ju ändå inte jobba som vuxen då hen saknar personnummer. Men det gör ju heller inget eftersom personen inte kommer ha ett bakkonto för att hantera sin inkomst. 

Om detta nu är på riktigt bör du kontakta socialtjänsten med en gång, annars sviker du barnet. 

Hört talas om svartjobb? Man kan jobba utan att uppge personnummer och man kan få lön utan att ha bankkonto. 

Bara ett påpekande. 

Däremot är jag inte för att det föds barn som inte registreras. 
  • EpicF
    Anonym (Addy) skrev 2024-11-03 20:33:24 följande:
    Va?
    Varför har du inte orosanmält? 
  • EpicF
    Anonym (Addy) skrev 2024-11-03 21:14:11 följande:

Jag fick höra det här IGÅRKVÄLL. Jag vet inte namnet på dem, som jag sa så är det enda jag isf kan uppge är namnet på den som berättade för mig.

Märkligt att inte den personen reagerar och anmält. 
  • Annpor

Fattar inte riktigt frågeställningen, menar man att någon väljer att undanhålla en nyfödd bebis alt inte har någon kunskap om att varje människa idag folkbokförs?

En folkbokföring, ett personnummer - en identitet? Känner väl lite att om man känner till att det finns ett sånt barn ska man agera. Varje människa har rätt till en identitet/personnummer med allt vad det innebär.

• EpicF
    Anonym (Addy) skrev 2024-11-03 21:14:11 följande:

Jag fick höra det här IGÅRKVÄLL. Jag vet inte namnet på dem, som jag sa så är det enda jag isf kan uppge är namnet på den som berättade för mig.

Och måndag har gått utan att du anmält och snart även tisdag.... så vad väntar du på? 

Berätta allt du vet för socialen. För barnets skull. 
  • Anonym (Ulrik)
    EpicF skrev 2024-11-05 12:35:55 följande:
    Knappast de som ts pratar om. 
    Det var det nog ingen som trodde heller. Däremot är  barnen i artikeln exempel på hur det kan gå om ingen hjälper barnet som den här tråden handlar om. 
  • Anonym (U)
    EpicF skrev 2024-11-05 12:35:55 följande:
    Knappast de som ts pratar om. 
    Då artikeln är från 2019 och de barnen redan omhändertagna så fattar alla det. 
  • EpicF
    Anonym (U) skrev 2024-11-05 13:37:24 följande:
    Då artikeln är från 2019 och de barnen redan omhändertagna så fattar alla det. 
    Ja, barnen omhändertogs redan sommaren 2018... 
  • blomman 2

Ja vad händer?
    Ja barnet blir helt utanför samhällets resurser, hjälp, stöd och kan utsättas för stor fara och när det uppdagas kommer barnet att omhändertas och föräldrarna dömas för brott.

Jag hoppas verkligen att det inte är du TS som är mamman eller pappan.

Är det en person du känner som har berättat detta för dig så går du och gör en orosanmälan DIREKT.

Av någon anledning känns det som det här med hemskola inte är hela sanningen för att röja undan en annan människas identitet och existens.

Om det är en person som behöver dölja en graviditet av någon orsak och att det inte får komma fram så finns det hjälp att få.

Hoppas att detta verkligen inte är sant utan en påhittad historia

Svar på tråden Oregistrerat barn