• Anonym (otacksam syster)

Födelsedagsbarnet vände i dörren

I helgen som var fyllde min syster 25. Jag och några väninnor bestämde oss för att överraska henne. Jag lånde morsans nycklar, vi bjöd in ett gäng vänner, fixade mat och dryck och tårta, dekorationer i halloweentema, musik, hela slanten. Vi berättade ingenting för henne eller hennes sambo, eller mamma för den delen varför vi behövde nycklarna, och de flesta gästerna var inbjudna dagen före eller samma dag, för att verkligen kunna överraska och ingen kunde hinta något i förväg. Alla tyckte att det skulle bli jättkul, en del var klädda till maskerad.

Så hon kom hem till dukat bord och presenter och glada vänner, och så blev hon skitförbannad och vände i dörren! Bokstavligen. Hon stannade på dörrtröskeln, frågade "vad fan är det här?", och sen vände hon och gick! Hur jävla otacksam får man bli? Här fixar vi för hennes fördelsedag och hon bara tjurar och går? Så vi hade fest utan henne och lämnade disk och städ åt tjurskallen. 

Hon vägrar prata med mig nu och har tagit tillbaka nyckeln från morsan, som nu är sur på mig också för att jag har förstört deras relation på något sätt? Jag fattar inte varför de är sura på MIG när det var HON som förstörde kvällen, och de vägrar förklara. Kan ni förklara? Blir man knäpp när man är gravid eller något?

• Svar på tråden Födelsedagsbarnet vände i dörren
  • Anonym (Jag tror ...)
    Anonym (Betta) skrev 2024-11-03 12:56:34 följande:
    Det blir ju bara spekulationer när du tror du vet hur andra tänker

man kan inte utgå ifrån att alla tänker så långt och att TS betedde sig illa efter den oönskade reaktionen betyder inte att hon hade onda avsikter från början
    Nä, alla tänker inte så långt, men jag vågar påstå att de allra, allra flesta inte skulle reagera som ts gjorde när misstaget redan var ett faktum om deras avsikter från början var goda. De allra, allra flesta som menade det som nåt fint skulle inte bli sura, festa loss i personens hem, och sen lämna disk och städ med förklaringen att mottagaren bara var otacksam. Så ja, det är spekulationer, men ganska välgrundade sådana.
  • Anonym (Jag tror ...)
    klyban skrev 2024-11-03 17:10:24 följande:

Skulle också vänt i dörren, vill inte veta av såna där överraskningar.

Prata om hemfridsbrott sure, men också lite patetiskt här, och frågan om ens polis och åklagare skulle ta i det ens.

Och inbrott, hur tänker man där och vad stjäls säger man?

Inbrott innebär inte att man stjäl något; man kan göra inbrott utan att stjäla något eller ens röra något i huset/lägenheten man brutit sig in i. Det enda som möjligtvis skulle göra att just ts beteende inte kan klassas som inbrott är att ts hade nyckel. Å andra sidan var det inte ts som systern hade gett nyckeln till, så det är ju ett gränsfall.
  • klyban
    Anonym (Jag tror ...) skrev 2024-11-03 17:52:58 följande:
    Inbrott innebär inte att man stjäl något; man kan göra inbrott utan att stjäla något eller ens röra något i huset/lägenheten man brutit sig in i. Det enda som möjligtvis skulle göra att just ts beteende inte kan klassas som inbrott är att ts hade nyckel. Å andra sidan var det inte ts som systern hade gett nyckeln till, så det är ju ett gränsfall.

Hemfridsbrott och om det inte varit bostad hade det man kallat det för olaga inträng,
    Inte inbrott där som jag förstår det innefattar att man måste stjäla också för bli inbrott.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Jag tror ...)
    klyban skrev 2024-11-03 19:13:57 följande:

Hemfridsbrott och om det inte varit bostad hade det man kallat det för olaga inträng,
    Inte inbrott där som jag förstår det innefattar att man måste stjäla också för bli inbrott.

Det har du alldeles rätt i - my bad. Slutresultatet är ju dock det samma: att någon olovligen tagit sig in någonstans, vilket torde vara det som de som nämnt inbrott i tråden menar. Men absolut - du har helt rätt när det gäller den exakta termen för det.
  • klyban
    Anonym (Jag tror ...) skrev 2024-11-03 19:56:12 följande:
    Det har du alldeles rätt i - my bad. Slutresultatet är ju dock det samma: att någon olovligen tagit sig in någonstans, vilket torde vara det som de som nämnt inbrott i tråden menar. Men absolut - du har helt rätt när det gäller den exakta termen för det.

För mig är det stor skillnad mellan hemfridsbrott och inbrott i detta läget med "överraskningen".

I andra fall kan hemfridsbrott vara oerhört jobbigt att bli utsatt för, och pga det är någon som tvingar sig kvar i ditt hem och att det kan i sin tur vara en mycket obehaglig människa.

I detta fallet är ju det inte obehagliga människor som så, men förstår att hon vände i dörren för jag ogillar såna här överraskningar svårt och ska de göras så gör dom på annat ställe än hemmet.
    För förstår känslan hon får när hon kliver in i sitt hem och kanske längtar efter lugnt och bara chilla, och sen har du en massa som ropar överraskning eller vad man nu ropar.
    Det kan bli en rätt svår chock, där andra skrattar och bli glada istället.

Dock ska man inte kalla det för inbrott, för det är det inte.
    Kalla för vad det kan vara istället och hemfridsbrott, för det är rätt allvarligt brott också, dock oftast mindre allvarligt än inbrott.(Dock tror jag inte polis och åklagare kommer se just denna som ett allvarligt brott, och kanske till och med be den anklagade att lägga ned anmälan.(Givetvis bara en gissning.))

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (k)
    Anonym (k) skrev 2024-10-31 16:02:07 följande:
    Är du gravid eller?

Eller en omogen tonåring som lämnar disk och städ till födelsedagspersonen som tydligt inte vill bli överraskad på detta sätt. Alla uppskattar inte sånt här med noll framförhållning och att flera personer går in oväntat i ens privata zon.

Men hej tråd som lär bli jättelång utan någon orsak...
    Värst vad bra jag var på att gissa och ni som alltid fortsätterTungan ute
  • klyban
    Anonym (k) skrev 2024-11-03 22:51:28 följande:
    Värst vad bra jag var på att gissa och ni som alltid fortsätterTungan ute
    Detta är inte långt eller ens nära, och någon säger mig tråden kommer stendö snart.
    Anonym (k) skrev 2024-10-31 16:02:07 följande:
    Är du gravid eller?

Eller en omogen tonåring som lämnar disk och städ till födelsedagspersonen som tydligt inte vill bli överraskad på detta sätt. Alla uppskattar inte sånt här med noll framförhållning och att flera personer går in oväntat i ens privata zon.

Men hej tråd som lär bli jättelång utan någon orsak...
    Nej? Nej?
    Anonym (nejtack) skrev 2024-10-31 16:19:29 följande:

Hon kanske mådde skit och var jättetrött, kanske bara hade velat gå hem och lägga sig... Hatar överraskningar och hade också blivit sur. Men har ändå lite sociala skills och hade varit med på det en stund men sen bett folk att gå pga trött. Jävla otyg med överraskningsfester.

Hon brukar dock gilla överraskningar. 
    Lönnsirap skrev 2024-10-31 16:31:20 följande:

Så i praktiken bröt ni er in i er väns bostad och höll en fest utan henne! Å nu tycker du på allvar att hon är otacksam...

Vaddå bröt oss in? Vi hade nycklar, hallå.
Svar på tråden Födelsedagsbarnet vände i dörren