Anonym (Jag tror ...) skrev 2024-11-03 19:56:12 följande:
Det har du alldeles rätt i - my bad. Slutresultatet är ju dock det samma: att någon olovligen tagit sig in någonstans, vilket torde vara det som de som nämnt inbrott i tråden menar. Men absolut - du har helt rätt när det gäller den exakta termen för det.
För mig är det stor skillnad mellan hemfridsbrott och inbrott i detta läget med "överraskningen".
I andra fall kan hemfridsbrott vara oerhört jobbigt att bli utsatt för, och pga det är någon som tvingar sig kvar i ditt hem och att det kan i sin tur vara en mycket obehaglig människa.
I detta fallet är ju det inte obehagliga människor som så, men förstår att hon vände i dörren för jag ogillar såna här överraskningar svårt och ska de göras så gör dom på annat ställe än hemmet.
För förstår känslan hon får när hon kliver in i sitt hem och kanske längtar efter lugnt och bara chilla, och sen har du en massa som ropar överraskning eller vad man nu ropar.
Det kan bli en rätt svår chock, där andra skrattar och bli glada istället.
Dock ska man inte kalla det för inbrott, för det är det inte.
Kalla för vad det kan vara istället och hemfridsbrott, för det är rätt allvarligt brott också, dock oftast mindre allvarligt än inbrott.(Dock tror jag inte polis och åklagare kommer se just denna som ett allvarligt brott, och kanske till och med be den anklagade att lägga ned anmälan.(Givetvis bara en gissning.))