Inlägg från: Anonym (Jag tror ...) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jag tror ...)

Födelsedagsbarnet vände i dörren

Anonym (Anonym) skrev 2024-10-31 22:26:56 följande:
    Du själv låter inte så mogen heller. Shit, nästan alla här inne (ts också) verkar helt ha tappat det. Är ni civila vuxna människor eller några grottmänniskor som tänker och reagerar med reptilhjärnan? 
    Jag tror att många här i tråden reagerar på exakt det sätt som de skulle ha reagerat i motsvarande verkliga situation, om de faktiskt hade visat vad de kände i den verkliga situationen, men att de flesta ändå hade reagerat något mer sansat i verkligheten. Personligen hade jag fullständigt brutit ihop om någon utsatte mig för detta, och min första impuls när jag läste ts var att skriva nåt ganska likt de hårdaste inläggen här i tråden - att skälla ut ts efter noter - eftersom det för mig (och uppenbarligen för många andra) är en riktigt vidrig situation som handlar om så mycket mer än att bara ställas inför oväntat ändrade kvällsplaner. Eftersom det är ok att skrika ut sin frustration här, så gör man det, men det innebär inte att man gör likadant i verkligheten (även om man hade velat och faktiskt egentligen borde ha gjort det). 

Bortsett från det faktum att ts verkar vara ett totalt ego-centrerat svin är ju det sjukaste i hela den här historien att ts inte verkar känna sin syster öht ...
  • Anonym (Jag tror ...)
    Anonym (Betta) skrev 2024-11-01 16:58:48 följande:

Jag hade blivit jätteglad, även om jag inte önskat en fest, utan glad för ansträngningen. Orkar jag verkligen inte så får man väl försöka hantera det på något smidigt sätt. TaCIA, ta lite tårta sen gå och lägga sig eller nåt. Arg sådär, ska mycket till för att det ska kännas ok/förståeligt för mig. Men hon var nog inte beredd på detta och kände sig överkörd och kunde inte hantera sina känslor 

Fast uppenbarligen hör ju systern till kategorin som verkligen inte uppskattar sånt, och då är det ju svårt att bli glad och tacksam ... alltså, man kan ju bli glad och tacksam även för saker som man inte egentligen vill ha om man förstår att det verkligen kom från hjärtat, av omtanke, men i en sån här situation är det ju uppenbart att ts inte öht gjorde det för systerns skull, utan för att hon själv tyckte det var kul, och då är det ju inget att uppskatta. Tvärtom är det ju raka motsatsen: ts skiter helt i vad systern kan tänkas bli glad för, och ger henne istället nånting som hon rimligtvis måste veta att systern avskyr ... så nej - inte konstigt alls att systern inte blev "glad för ansträngningen", eftersom ansträngningen helt uppenbart inte gjordes för hennes skull, utan ts i stället valde att totalt köra över henne. 
  • Anonym (Jag tror ...)
    Anonym (Betta) skrev 2024-11-01 16:58:48 följande:

Jag hade blivit jätteglad, även om jag inte önskat en fest, utan glad för ansträngningen. Orkar jag verkligen inte så får man väl försöka hantera det på något smidigt sätt. TaCIA, ta lite tårta sen gå och lägga sig eller nåt. Arg sådär, ska mycket till för att det ska kännas ok/förståeligt för mig. Men hon var nog inte beredd på detta och kände sig överkörd och kunde inte hantera sina känslor 

Anonym (Jag tror ...) skrev 2024-11-01 21:04:23 följande:
    Fast uppenbarligen hör ju systern till kategorin som verkligen inte uppskattar sånt, och då är det ju svårt att bli glad och tacksam ... alltså, man kan ju bli glad och tacksam även för saker som man inte egentligen vill ha om man förstår att det verkligen kom från hjärtat, av omtanke, men i en sån här situation är det ju uppenbart att ts inte öht gjorde det för systerns skull, utan för att hon själv tyckte det var kul, och då är det ju inget att uppskatta. Tvärtom är det ju raka motsatsen: ts skiter helt i vad systern kan tänkas bli glad för, och ger henne istället nånting som hon rimligtvis måste veta att systern avskyr ... så nej - inte konstigt alls att systern inte blev "glad för ansträngningen", eftersom ansträngningen helt uppenbart inte gjordes för hennes skull, utan ts i stället valde att totalt köra över henne. 
    Dvs, det var inte bara en "present" som systern inte ville ha, utan det var dessutom en tydlig demonstration av att ts skiter fullständigt i systern och bara använder henne som förevändning för att göra nåt hon själv tycker är roligt. Detta märks ju inte minst på ts sätt att resonera kring det i efterhand + det sviniga beteendet med att lämna disk och städning som straff för att systern hade mage att bli upprörd.

• Anonym (Jag tror ...)
    Anonym (Betta) skrev 2024-11-03 12:56:34 följande:
    Det blir ju bara spekulationer när du tror du vet hur andra tänker

man kan inte utgå ifrån att alla tänker så långt och att TS betedde sig illa efter den oönskade reaktionen betyder inte att hon hade onda avsikter från början
    Nä, alla tänker inte så långt, men jag vågar påstå att de allra, allra flesta inte skulle reagera som ts gjorde när misstaget redan var ett faktum om deras avsikter från början var goda. De allra, allra flesta som menade det som nåt fint skulle inte bli sura, festa loss i personens hem, och sen lämna disk och städ med förklaringen att mottagaren bara var otacksam. Så ja, det är spekulationer, men ganska välgrundade sådana.
  • Anonym (Jag tror ...)
    klyban skrev 2024-11-03 17:10:24 följande:

Skulle också vänt i dörren, vill inte veta av såna där överraskningar.

Prata om hemfridsbrott sure, men också lite patetiskt här, och frågan om ens polis och åklagare skulle ta i det ens.

Och inbrott, hur tänker man där och vad stjäls säger man?

Inbrott innebär inte att man stjäl något; man kan göra inbrott utan att stjäla något eller ens röra något i huset/lägenheten man brutit sig in i. Det enda som möjligtvis skulle göra att just ts beteende inte kan klassas som inbrott är att ts hade nyckel. Å andra sidan var det inte ts som systern hade gett nyckeln till, så det är ju ett gränsfall.
  • Anonym (Jag tror ...)
    klyban skrev 2024-11-03 19:13:57 följande:

Hemfridsbrott och om det inte varit bostad hade det man kallat det för olaga inträng,
    Inte inbrott där som jag förstår det innefattar att man måste stjäla också för bli inbrott.

Det har du alldeles rätt i - my bad. Slutresultatet är ju dock det samma: att någon olovligen tagit sig in någonstans, vilket torde vara det som de som nämnt inbrott i tråden menar. Men absolut - du har helt rätt när det gäller den exakta termen för det.
Svar på tråden Födelsedagsbarnet vände i dörren