• Anonym (otacksam syster)

Födelsedagsbarnet vände i dörren

I helgen som var fyllde min syster 25. Jag och några väninnor bestämde oss för att överraska henne. Jag lånde morsans nycklar, vi bjöd in ett gäng vänner, fixade mat och dryck och tårta, dekorationer i halloweentema, musik, hela slanten. Vi berättade ingenting för henne eller hennes sambo, eller mamma för den delen varför vi behövde nycklarna, och de flesta gästerna var inbjudna dagen före eller samma dag, för att verkligen kunna överraska och ingen kunde hinta något i förväg. Alla tyckte att det skulle bli jättkul, en del var klädda till maskerad.

Så hon kom hem till dukat bord och presenter och glada vänner, och så blev hon skitförbannad och vände i dörren! Bokstavligen. Hon stannade på dörrtröskeln, frågade "vad fan är det här?", och sen vände hon och gick! Hur jävla otacksam får man bli? Här fixar vi för hennes fördelsedag och hon bara tjurar och går? Så vi hade fest utan henne och lämnade disk och städ åt tjurskallen. 

Hon vägrar prata med mig nu och har tagit tillbaka nyckeln från morsan, som nu är sur på mig också för att jag har förstört deras relation på något sätt? Jag fattar inte varför de är sura på MIG när det var HON som förstörde kvällen, och de vägrar förklara. Kan ni förklara? Blir man knäpp när man är gravid eller något?

• Svar på tråden Födelsedagsbarnet vände i dörren
  • Anonym (Anonym)

Man behöver inte tycka om överraskningar, men man kan fortfarande behålla sinne för proportioner. Att svärande storma ut när andra har ansträngt sig för att göra en glad är bara ohyfsat och omoget. Att lämna kvar disk och städ hos nån annan är lika omoget. Och att gapa och gå på som kommentarerna här om hemfridsbrott och polisanmälan är bara galet. 
    Vad hände med vanlig hederlig kommunikation? och vad hände med att tycka olika, inte gilla nån annans idéer utan att bete sig som ett skadeskjutet djur? 

• Elin pelin
    Anonym (Anonym) skrev 2024-10-31 21:48:42 följande:

Man behöver inte tycka om överraskningar, men man kan fortfarande behålla sinne för proportioner. Att svärande storma ut när andra har ansträngt sig för att göra en glad är bara ohyfsat och omoget

Hade någon gjort så här mot mig hade jag inte kunnat hålla masken och ha en trevlig kväll. Jag har blivit överraskad och bröt ihop på toaletten för det var så jobbigt och stressande för mig. Man kan tycka att den som ordnar en överraskning borde veta att objektet i fråga inte kommer uppskatta det.

Den som gjort fel är inte födelsedagsbarnet utan de som ordnade festen. Att dessutom göra det hos den som fyller år utan godkännande är ännu värre!
  • Anonym (Kim)

Din egotrippade lilla snorunge. Du hade ingen tanke på din syster utan tig henne som förevändning att fixa fest. Ingen fingertOppskänsla alls. Å du verkar inte fatta vad som gick snett heller. Slabba ner och lämna eländet också. Vilken skitunge du är. 

• Anonym (H)

Om det är din syster så borde du ha vetat om att det kunde bli så här, att hon inte gillar överraskningar.  Ändå verkar du förvånad. 

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Kim) skrev 2024-10-31 22:20:37 följande:

Din egotrippade lilla snorunge. Du hade ingen tanke på din syster utan tig henne som förevändning att fixa fest. Ingen fingertOppskänsla alls. Å du verkar inte fatta vad som gick snett heller. Slabba ner och lämna eländet också. Vilken skitunge du är. 

Du själv låter inte så mogen heller. Shit, nästan alla här inne (ts också) verkar helt ha tappat det. Är ni civila vuxna människor eller några grottmänniskor som tänker och reagerar med reptilhjärnan? 
  • Anonym (?)
    Mitt ex fick mig verkligen att avsky födelsedagar. En ett-åring skulle firas en hel dag .. släkten var enorm så det var något jävla gig varje helg
    Någons guldfisk hade namnsdag eller en hamster fyllde år.
    Jag är totalt ointresserad av min födelsedag och hade och har tagit jävligt illa upp av att blivit "firad" när jag verkligen inte vill.Men- det blev jag ju ändå - ingen förståelse
    Förstår verkligen att hon vände i dörren.
    Visar verkligen att omgivningen inte alls lyssnat eller förstått.
  • Anonym (H)
    Anonym (Anonym) skrev 2024-10-31 22:26:56 följande:
    Du själv låter inte så mogen heller. Shit, nästan alla här inne (ts också) verkar helt ha tappat det. Är ni civila vuxna människor eller några grottmänniskor som tänker och reagerar med reptilhjärnan? 
    Förmodligen nån blandning. 
  • Anonym (Skumt)

Tycker reaktionerna här över festen är för stora. Jag hade personligen blivit glad! Däremot tycker jag det var riktigt fult att lämna disken. 

• glassgumman78
    Lönnsirap skrev 2024-10-31 16:31:20 följande:

Så i praktiken bröt ni er in i er väns bostad och höll en fest utan henne! Å nu tycker du på allvar att hon är otacksam...

Älskar detta svar.

Skrattade högt när jag läste det....
  • Anonym (Nn)

Ställde ni er själva frågan om hon är en person som uppskattar en överraskning på det sättet? Hade hon egna planer att bjuda in till nått firande? Hade det varit skillnad om ni hade ordnat det hemma hos någon annan? Brukar Hon gilla fester/ middagar och halloween?  

Jag tillhöt egentligen gruppen att har ens vänner ordnat nått så är man glad och tacksam. Man skärper till sig där och då men talar om fint i efterhand att man gärna är medveten om liknande saker i framtiden. Hon bör absolut be om ursäkt för sin reaktion, men ni borde verkligen ha återställt hennes hem. 

• Anonym

Som andra redan påpekat - Ni begår olaga intrång för att sedan lämna disk och städning hos offret men undrar varför hon är sur?

Fungerar du i samhället i övrigt? Finns det någon aspekt av det sociala samspelet som du klarar av, eller hur allvarligt är det här egentligen?

• Anonym (Jag tror ...)
    Anonym (Anonym) skrev 2024-10-31 22:26:56 följande:
    Jag tror att många här i tråden reagerar på exakt det sätt som de skulle ha reagerat i motsvarande verkliga situation, om de faktiskt hade visat vad de kände i den verkliga situationen, men att de flesta ändå hade reagerat något mer sansat i verkligheten. Personligen hade jag fullständigt brutit ihop om någon utsatte mig för detta, och min första impuls när jag läste ts var att skriva nåt ganska likt de hårdaste inläggen här i tråden - att skälla ut ts efter noter - eftersom det för mig (och uppenbarligen för många andra) är en riktigt vidrig situation som handlar om så mycket mer än att bara ställas inför oväntat ändrade kvällsplaner. Eftersom det är ok att skrika ut sin frustration här, så gör man det, men det innebär inte att man gör likadant i verkligheten (även om man hade velat och faktiskt egentligen borde ha gjort det). 

Bortsett från det faktum att ts verkar vara ett totalt ego-centrerat svin är ju det sjukaste i hela den här historien att ts inte verkar känna sin syster öht ...
  • Anonym (Betta)

Jag hade blivit jätteglad, även om jag inte önskat en fest, utan glad för ansträngningen. Orkar jag verkligen inte så får man väl försöka hantera det på något smidigt sätt. TaCIA, ta lite tårta sen gå och lägga sig eller nåt. Arg sådär, ska mycket till för att det ska kännas ok/förståeligt för mig. Men hon var nog inte beredd på detta och kände sig överkörd och kunde inte hantera sina känslor 

• Anonym (Jag tror ...)
    Anonym (Betta) skrev 2024-11-01 16:58:48 följande:

Jag hade blivit jätteglad, även om jag inte önskat en fest, utan glad för ansträngningen. Orkar jag verkligen inte så får man väl försöka hantera det på något smidigt sätt. TaCIA, ta lite tårta sen gå och lägga sig eller nåt. Arg sådär, ska mycket till för att det ska kännas ok/förståeligt för mig. Men hon var nog inte beredd på detta och kände sig överkörd och kunde inte hantera sina känslor 

Fast uppenbarligen hör ju systern till kategorin som verkligen inte uppskattar sånt, och då är det ju svårt att bli glad och tacksam ... alltså, man kan ju bli glad och tacksam även för saker som man inte egentligen vill ha om man förstår att det verkligen kom från hjärtat, av omtanke, men i en sån här situation är det ju uppenbart att ts inte öht gjorde det för systerns skull, utan för att hon själv tyckte det var kul, och då är det ju inget att uppskatta. Tvärtom är det ju raka motsatsen: ts skiter helt i vad systern kan tänkas bli glad för, och ger henne istället nånting som hon rimligtvis måste veta att systern avskyr ... så nej - inte konstigt alls att systern inte blev "glad för ansträngningen", eftersom ansträngningen helt uppenbart inte gjordes för hennes skull, utan ts i stället valde att totalt köra över henne. 
  • Anonym (Jag tror ...)
    Anonym (Betta) skrev 2024-11-01 16:58:48 följande:

Anonym (Jag tror ...) skrev 2024-11-01 21:04:23 följande:
    Fast uppenbarligen hör ju systern till kategorin som verkligen inte uppskattar sånt, och då är det ju svårt att bli glad och tacksam ... alltså, man kan ju bli glad och tacksam även för saker som man inte egentligen vill ha om man förstår att det verkligen kom från hjärtat, av omtanke, men i en sån här situation är det ju uppenbart att ts inte öht gjorde det för systerns skull, utan för att hon själv tyckte det var kul, och då är det ju inget att uppskatta. Tvärtom är det ju raka motsatsen: ts skiter helt i vad systern kan tänkas bli glad för, och ger henne istället nånting som hon rimligtvis måste veta att systern avskyr ... så nej - inte konstigt alls att systern inte blev "glad för ansträngningen", eftersom ansträngningen helt uppenbart inte gjordes för hennes skull, utan ts i stället valde att totalt köra över henne. 
    Dvs, det var inte bara en "present" som systern inte ville ha, utan det var dessutom en tydlig demonstration av att ts skiter fullständigt i systern och bara använder henne som förevändning för att göra nåt hon själv tycker är roligt. Detta märks ju inte minst på ts sätt att resonera kring det i efterhand + det sviniga beteendet med att lämna disk och städning som straff för att systern hade mage att bli upprörd.

• Anonym (Hmmm ...., ,)

Vad gjorde sambon? Lämnade med systern eller stannade och festade med de s.k "vännerna" (idioterna)  och dig ts?
    Om sambon valde att vara med på festen kan han gott städa och diska allt. Om inte är det du och enbart DU ts som ska fixa allt. 

Helt j*kla ofattbart att ni struntade totalt I hennes reaktion och valde att festa ensamma i HENNES hem. 

Hon är gravid och troligen trött, kanske även illamående,  har eventuellt värk och kan inte ens dricka alkohol. 

Hur gammal är du?

Svar på tråden Födelsedagsbarnet vände i dörren