• Anonym (Nettan)

Vårdförbundet vill ta emot patienter från Gaza

Som rubriken lyder så vill vårdförbundet att regeringen ska låta svensk sjukvård ta emot patienter från Gaza.

Är det någon som kan förklara hur vårdförbundet resonerar?
    Jag ställer den frågan på grund av att Sverige har patienter som dör i vårdkön, vi har patienter som väntar i flera år på att få behandling samt att vården snålar på viktig behandling. Det är med nöd och näppe att skattebetalarna får vård.

Vårdförbundet påstår att vi är redo, tycker du att svensk sjukvård är redo att ta emot patienter från Gaza?

www.vardforbundet.se/press/debattartiklar/vi-ar-redo--lat-oss-ta-emot-skadade-fran-gaza/

• Svar på tråden Vårdförbundet vill ta emot patienter från Gaza
  • Tukt
    Anonym (fi) skrev 2024-11-21 13:28:50 följande:
    För att då kommer snart hela tjocka släkten efter.
    Åkej... vet du det? Och hur skulle de få uppehållstillstånd? En medföljande med tillfälligt sådant ja. Men folk knallar ju liksom inte bara in.
  • Anonym (Nettan)
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-11-21 08:38:41 följande:
    Åsiktsregistrering anses generellt vara oförenligt med demokratiska principer och personlig integritet. Det betraktas som en metod som inte hör hemma i ett öppet och fritt samhälle som Sverige. Åsiktsregistrering påminner snarare om nazityskland.

Men om det gjordes hos oss och fick välja vem  som skulle vårda mig, då skulle jag i alla fall inte lita på någon som vägrar vårda skadade barn eftersom de är inte av rätt etnicitet.

Men nu var det inte åsiktsregistrering jag syftade på, det är när en läkare öppet tar ställning.

Jag tror att du missförstår mig, en läkare får såklart ha en åsikt, men frågan är om det är lämpligt att öppet visa vilken ställning man tar i en konflikt. Jag tycker att det krockar med deras uppdrag och Ed.

Läkare har lagar och regler att förhålla sig till, om en regering är av åsikten att vi måste få snurr på våran vård först innan vi kan hjälpa andra så handlar det inte om huruvida en läkare utesluter att rädda ett barn med rätt etnicitet. 

Det är ett faktum att vi har barn och vuxna som måste söka vård i utlandet och då ska man komma ihåg att det är familjer som betalar en avgift till en välfungerande vård. Människor kommer tappa tilltron till skattesystemet om man tvingas att betala för något som man inte kan ta del av.Om vården hade varit välfungerande så finner jag inga konstigheter med att vi skulle hjälpa barnen från Gaza, men nu har vi inte en välfungerande vård och det har Vårdförbundet faktiskt visar genom att uppmuntra vårdanställda till strejk.

• Egon den stora
    Anonym (fi) skrev 2024-11-21 13:31:14 följande:

Sedan kan du föra ett resonemang om att det är bättre för barnet att få vård i Kairo än i Kalmar för i Kairo så är barnet på sjukhuset bekant med kulturen, språket, maten osv. Kanske finns det släkt redan i Egypten osv.

Det vore ju mest logiskt, precis som vi skulle hjälpa våra grannländer om dom drabbades av någon katastrof så att sjukvården inte hinner med. 
  • Anonym (Antiextremist)
    Anonym (fi) skrev 2024-11-21 12:48:08 följande:
    Jag har alltså precis beskrivit hur Sverige skulle kunna använda biståndet till "Palestina" för att hjälpa de arabiska barnen från Gaza på plats i Turkiet eller Egypten.
    Men du föreslår inte samma "hjälp" till ukrainare genom "hjälp på plats" i tex Moldavien, Polen och Slovakien?

Du är välkänd för dina proisraeliska åsikter men borde inte ha något emot att palestinska skadade barn får samma hjälp i Sverige som tex de ukrainska.
  • Anonym (Antiextremist)
    Egon den stora skrev 2024-11-21 13:07:10 följande:
    Det finns ju väl fungerande vård i närområdet där man dessutom talar samma språk.  Varför skulle inte Egypten, Jordanien eller Saudi arabien funka?  Har det gällt Norge, Finland eller Danmark hade ju vi ställt upp utan att någon protesterat.
    På samma sätt finns Moldavien, Polen och Slovakien för ukrainare men flyger in tex skadade ukrainska soldater. Varför? Varför vägrar man palestinska barn?

Jag anar helt enkelt att det handlar om islamofobin och rasism.

• Anonym (Antiextremist)
    Tukt skrev 2024-11-21 13:02:52 följande:
    Ja? Eller hänger inte med, vart vill du komma?
    Inget mer än att berätta vilka patienter kommer från Ukraina och att de också tar sängplatser. Bara det.

"Men de som kommit från Ukraina är alla stabiliserade och fått den vård som fungerar på plats. Så när de kommer hit är det ganska få sängplatser som belastas. Då de i regel hamnar på rehabcenter större delen av tiden."
  • Anonym (Antiextremist)
    Egon den stora skrev 2024-11-21 13:07:10 följande:
    Det finns ju väl fungerande vård i närområdet där man dessutom talar samma språk.  Varför skulle inte Egypten, Jordanien eller Saudi arabien funka?  Har det gällt Norge, Finland eller Danmark hade ju vi ställt upp utan att någon protesterat.
    Skulle du tycka likadant om det handlade om judidka barn?
  • Anonym (fi)
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-11-21 15:19:49 följande:
    Men du föreslår inte samma "hjälp" till ukrainare genom "hjälp på plats" i tex Moldavien, Polen och Slovakien?

Du är välkänd för dina proisraeliska åsikter men borde inte ha något emot att palestinska skadade barn får samma hjälp i Sverige som tex de ukrainska.
    Du påstod att jag var "väldigt mycket emot" all hjälp till barnen från Gaza.
  • Anonym (Antiextremist)
    Anonym (Nettan) skrev 2024-11-21 14:37:26 följande:

Men nu var det inte åsiktsregistrering jag syftade på, det är när en läkare öppet tar ställning.

Jag tror att du missförstår mig, en läkare får såklart ha en åsikt, men frågan är om det är lämpligt att öppet visa vilken ställning man tar i en konflikt. Jag tycker att det krockar med deras uppdrag och Ed.

Läkare har lagar och regler att förhålla sig till, om en regering är av åsikten att vi måste få snurr på våran vård först innan vi kan hjälpa andra så handlar det inte om huruvida en läkare utesluter att rädda ett barn med rätt etnicitet. 

Det är ett faktum att vi har barn och vuxna som måste söka vård i utlandet och då ska man komma ihåg att det är familjer som betalar en avgift till en välfungerande vård. Människor kommer tappa tilltron till skattesystemet om man tvingas att betala för något som man inte kan ta del av.Om vården hade varit välfungerande så finner jag inga konstigheter med att vi skulle hjälpa barnen från Gaza, men nu har vi inte en välfungerande vård och det har Vårdförbundet faktiskt visar genom att uppmuntra vårdanställda till strejk.

Läkarnas ed går ut på att hjälpa ALLA skadade och sjuka. Och det är det de gör. Deras resonrmang är "om vi hjälper ukrainare då har vi råd att även hjälpa palestinska barn". Läkarna fattar att politiker gör en tydlig rasistisk åtskillnad.
  • Tukt
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-11-21 15:28:31 följande:
    Inget mer än att berätta vilka patienter kommer från Ukraina och att de också tar sängplatser. Bara det.

"Men de som kommit från Ukraina är alla stabiliserade och fått den vård som fungerar på plats. Så när de kommer hit är det ganska få sängplatser som belastas. Då de i regel hamnar på rehabcenter större delen av tiden."
    Ah, det verkade inte som om jag hade koll då alltså.
Svar på tråden Vårdförbundet vill ta emot patienter från Gaza