Anonym (Antiextremist) skrev 2024-11-21 08:38:41 följande:
Åsiktsregistrering anses generellt vara oförenligt med demokratiska principer och personlig integritet. Det betraktas som en metod som inte hör hemma i ett öppet och fritt samhälle som Sverige. Åsiktsregistrering påminner snarare om nazityskland.
Men om det gjordes hos oss och fick välja vem som skulle vårda mig, då skulle jag i alla fall inte lita på någon som vägrar vårda skadade barn eftersom de är inte av rätt etnicitet.
Men nu var det inte åsiktsregistrering jag syftade på, det är när en läkare öppet tar ställning.
Jag tror att du missförstår mig, en läkare får såklart ha en åsikt, men frågan är om det är lämpligt att öppet visa vilken ställning man tar i en konflikt. Jag tycker att det krockar med deras uppdrag och Ed.
Läkare har lagar och regler att förhålla sig till, om en regering är av åsikten att vi måste få snurr på våran vård först innan vi kan hjälpa andra så handlar det inte om huruvida en läkare utesluter att rädda ett barn med rätt etnicitet.
Det är ett faktum att vi har barn och vuxna som måste söka vård i utlandet och då ska man komma ihåg att det är familjer som betalar en avgift till en välfungerande vård. Människor kommer tappa tilltron till skattesystemet om man tvingas att betala för något som man inte kan ta del av.Om vården hade varit välfungerande så finner jag inga konstigheter med att vi skulle hjälpa barnen från Gaza, men nu har vi inte en välfungerande vård och det har Vårdförbundet faktiskt visar genom att uppmuntra vårdanställda till strejk.