• Anonym (Nettan)

Vårdförbundet vill ta emot patienter från Gaza

Som rubriken lyder så vill vårdförbundet att regeringen ska låta svensk sjukvård ta emot patienter från Gaza.

Är det någon som kan förklara hur vårdförbundet resonerar?
    Jag ställer den frågan på grund av att Sverige har patienter som dör i vårdkön, vi har patienter som väntar i flera år på att få behandling samt att vården snålar på viktig behandling. Det är med nöd och näppe att skattebetalarna får vård.

Vårdförbundet påstår att vi är redo, tycker du att svensk sjukvård är redo att ta emot patienter från Gaza?

www.vardforbundet.se/press/debattartiklar/vi-ar-redo--lat-oss-ta-emot-skadade-fran-gaza/

• Svar på tråden Vårdförbundet vill ta emot patienter från Gaza
  • Anonym (Antiextremist)
    Anonym (fi) skrev 2024-11-21 12:02:44 följande:
    Ingen tror att ukrainarna ska flytta hela familjen till Sverige bara för att ett av deras barn vårdas inom svensk sjukvård.

Vilket de i och för sig redan har delvis rätt till via avtal med EU, men ändå ...

Vi tar inte emot sjuka barn från krigets Kongo heller men ingen på vänstersidan klagar på det.
    Jag har märkt att det är återkommande  samma "israelvänner" som verkar vara väldigt emot all hjälp för palestinska barn. Samtidigt som man inte har något emot att ukrainska skadade soldater transporteras med flyg och helikoper för vård i Sverige.
  • Anonym (Antiextremist)
    Tukt skrev 2024-11-21 12:17:04 följande:
    Vet inte vad för patienter som skulle kunna vara aktuella från Gaza. Men de som kommit från Ukraina är alla stabiliserade och fått den vård som fungerar på plats. Så när de kommer hit är det ganska få sängplatser som belastas. Då de i regel hamnar på rehabcenter större delen av tiden.
    Vad det gäller att hjälpa på plats, så borde det vara en möjlighet. Men det är samtidigt inte säkert det ger den kompetenshöjning som är en av två orsaker till att man tar emot krigsskadade patienter.
    De flesta ukrainare som kommer för vård till Sverige är skadade soldater och cancerpatienter.
  • Anonym (fi)
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-11-21 12:30:34 följande:
    Jag har märkt att det är återkommande  samma "israelvänner" som verkar vara väldigt emot all hjälp för palestinska barn. Samtidigt som man inte har något emot att ukrainska skadade soldater transporteras med flyg och helikoper för vård i Sverige.
    Jag har alltså precis beskrivit hur Sverige skulle kunna använda biståndet till "Palestina" för att hjälpa de arabiska barnen från Gaza på plats i Turkiet eller Egypten.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-11-21 12:22:04 följande:
    Frågan är varför tycker du att det är ok att ukrainska barn ska få hjälp men inte palestinska.

Ja, jag anser att vi ska hjälpa alls barn oavsett etnicitet eller religon. Vi kan inte hjälpa alla barn men många fler än vad vi gör idag. Det är avskyvärt att göra skillnad på barn och barn. Främlingsfienylighet på den mest extrema nivån som finns. 
    Jag har inte uttalat mig om ukrainska barn. 
  • Tukt
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-11-21 12:31:57 följande:
    De flesta ukrainare som kommer för vård till Sverige är skadade soldater och cancerpatienter.
    Ja? Eller hänger inte med, vart vill du komma?
  • Egon den stora
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-11-20 21:29:48 följande:
    Sverige är världens nionde rikaste land i världen. Vården är en av världens bästa. Men du tycker att vi skulle gå under av att ta emot ca 100 skadade palestinsks barn? Skulle du tycka likadant om det handlade om judidka barn?
    Det finns ju väl fungerande vård i närområdet där man dessutom talar samma språk.  Varför skulle inte Egypten, Jordanien eller Saudi arabien funka?  Har det gällt Norge, Finland eller Danmark hade ju vi ställt upp utan att någon protesterat.
  • Anonym (fi)
    Tukt skrev 2024-11-21 12:17:04 följande:
    Vet inte vad för patienter som skulle kunna vara aktuella från Gaza. Men de som kommit från Ukraina är alla stabiliserade och fått den vård som fungerar på plats. Så när de kommer hit är det ganska få sängplatser som belastas. Då de i regel hamnar på rehabcenter större delen av tiden.
    Vad det gäller att hjälpa på plats, så borde det vara en möjlighet. Men det är samtidigt inte säkert det ger den kompetenshöjning som är en av två orsaker till att man tar emot krigsskadade patienter.
    Ordet "vårdplatser" ska ses som en beskrivning av vården i största allmänhet. Det är köer till rehab också.

Om syftet är att träna personalen på krigsskadade så finns det ukrainare så det räcker och blir över.

Är syftet att vårda barn från Gaza så görs det bättre i närområdet
  • Tukt
    Anonym (fi) skrev 2024-11-21 13:13:16 följande:
    Ordet "vårdplatser" ska ses som en beskrivning av vården i största allmänhet. Det är köer till rehab också.

Om syftet är att träna personalen på krigsskadade så finns det ukrainare så det räcker och blir över.

Är syftet att vårda barn från Gaza så görs det bättre i närområdet
    Jag säger i sig inte att det är rätt att ta emot patienter alls. Det måste folk som kan betydligt mer i ämnet få avgöra.
    Det jag har svårt att förstå är det resonemangen en del för för att inte ta emot just palestinier. För vad är det som säger att barn vårdas bäst i närområdet? Speciellt med tanke på vad "närområdet" är.
    Sedan behöver ju inte det ena utesluta det andra. Och förmodligen finns det svensk sjukvårdspersonal på plats i olika former redan.
  • Anonym (fi)
    Tukt skrev 2024-11-21 13:22:46 följande:
    Det jag har svårt att förstå är det resonemangen en del för för att inte ta emot just palestinier. 
    För att då kommer snart hela tjocka släkten efter.
  • Anonym (fi)

Sedan kan du föra ett resonemang om att det är bättre för barnet att få vård i Kairo än i Kalmar för i Kairo så är barnet på sjukhuset bekant med kulturen, språket, maten osv. Kanske finns det släkt redan i Egypten osv.

Svar på tråden Vårdförbundet vill ta emot patienter från Gaza