Inlägg från: Anonym (Nettan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Nettan)

Vårdförbundet vill ta emot patienter från Gaza

Som rubriken lyder så vill vårdförbundet att regeringen ska låta svensk sjukvård ta emot patienter från Gaza.

Är det någon som kan förklara hur vårdförbundet resonerar?
    Jag ställer den frågan på grund av att Sverige har patienter som dör i vårdkön, vi har patienter som väntar i flera år på att få behandling samt att vården snålar på viktig behandling. Det är med nöd och näppe att skattebetalarna får vård.

Vårdförbundet påstår att vi är redo, tycker du att svensk sjukvård är redo att ta emot patienter från Gaza?

www.vardforbundet.se/press/debattartiklar/vi-ar-redo--lat-oss-ta-emot-skadade-fran-gaza/

• Svar på tråden Vårdförbundet vill ta emot patienter från Gaza
  • Anonym (Nettan)
    Rataxes skrev 2024-10-29 15:17:51 följande:

Så?vilka svenska patienter skall prioriteras bort menar de? Äldre? Cancersjuka? Barn med funktionshinder?
    Låt oss blunda för verkligheten och låtsas att inga prioriteringar behöver göras, det känns ju lite bättre då.

Jag vet inte vilka patienter som ska prioriteras bort, vårdförbundet kanske har en strategisk plan?

Mina tankar går till tvååriga Alma som nekades vård i Sverige. Flickan lider av en dödlig sjukdom och nu har föräldrarna  startade en insamling så att de kunde resa till Kina för att få behandling. Det är fruktansvärt när skattebetalande nekas offentlig vård och måste skrapa ihop pengar för att få behandling i Asien.

Vårdförbundet ska vara partipolitiskt obundet men tar ändå ställning till att svensk vårdpersonal ska behandla patienter från Gaza.

www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/efter-nekad-vard-i-sverige-alma-2-far-behandling-i-kina
  • Anonym (Nettan)
    Anonym (Inget nytt!) skrev 2024-10-29 15:30:40 följande:

Sverige sa först nej och nu ja till att emot skadade ifrån Gaza.

I maj kom en begäran från EU om att medlemsländers ska ta emot sjukvårdspatienter från Gaza. Den svenska regeringen har avslagit begäran, trots att Norge och flera EU-länder meddelat att de kommer att evakuera och vårda sjuka från området.

FN och EU har bett om vår hjälp och andra säger ja. Vårt grannland Norge ställer upp. Även Spanien som bland annat tagit emot skadade barn. Också Belgien, Italien och Rumänien har ställt upp på EU:s uppmaning och hjälper nu kritiskt sjuka patienter. I Sverige har både Karolinska universitetssjukhuset och vårdbolaget Aleris meddelat att de kan ta emot och ge vård och att det inte skulle ske på bekostnad av annan vård. 

Vårdförbundet vill här vara tydliga ? Sverige ska som del av FN och EU ta emot patienter från Gaza. Vi är redo.

Fast Norge har en välfungerande vård. Det är bra att andra länder hjälper till men nu behöver Sverige hjälpa sig själva.
  • Anonym (Nettan)
    Anonym (Inget nytt!) skrev 2024-10-29 18:15:17 följande:
    Jag vet inte hur välfungerande Norges sjukvård är även om den är bättre än Sveriges, jag vet inte mycket om deras köer osv. jag konstaterade att det inte är något nytt som då att vi hjälpt skadade och sjuka ifrån Ukraina i ett par år och vet att Sverige liksom många andra länder tagit emot patienter ifrån krigshärjade länder i flera år.
    Skadade ifrån Gaza är inte dom första Sverige skulle ta emot.
    Det svenska sjukvårdsystemet kan inte mäta sig med Norge och det blir missvisande när vårdförbundet jämför sig med Norge. Du kan börja med att ta reda på varför Norge kan hjälpa till eftersom svenska patienter söker vård i utlandet då vårdköerna är långa.

Sverige hjälper alltid till! Vi hjälper till den grad att vi urholkar vårat välfärdssystem. Det blir löjligt när du blandar in Ukraina eftersom landet utsattes för attentat, vilka förtryckta ryssar ska vi hjälpa? Det är ett säkerhetshot om Sverige skulle agera socialkontor för alla förtryckta ryssar.

Välfärdsystemet har infiltrerats av klaner som inte vill Sverige väl. Vi har ingen aning om vilka som är sjuka och om det finns sjukvårdspersonal som vill mörka.
  • Anonym (Nettan)
    Anonym (Anti sd) skrev 2024-10-29 18:38:48 följande:

Vad roligt  att se hur vissa hittar anledningar att inte ta emot sjuka muslimska barn , med däremot öppna portar för kristna ukrainare 
    Ingen skam i kroppen??

Nej jag har ingen skam i kroppen eftersom det inte var jag som startade ett raketangrepp mot Israel. Det är Hamas som ska ha skam.

Svensk sjukvård kan knappt hjälpa svenska barn. Vi har svenska barn som tar sitt liv för att man inte får vård i tid.  Vi har svenska familjer som måste samla pengar för att få vård i ett annat land.

FÖRÄLDRAR OCH BARN DÖR HÄR! Människor dör på akutenheten! Vi kan inte mer!

Vi betalar så mycket skatt så att vi som har tjänat landet inte kan ta del av det vi har betalat!

Ingen skam i kroppen?
  • Anonym (Nettan)
    Anonym (Pia) skrev 2024-10-29 18:07:29 följande:

Vilka är det som är redo? Inte är det vårdförbundets medlemmar iaf.

Det verkar som att vårdförbundet har glömt att  förankra sitt förslag med sina medlemmar. Det var inte så länge sedan som vårdförbundet strejkade för arbetstidsförkortning och högre lön.
  • Anonym (Nettan)
    Anonym (Inget nytt!) skrev 2024-10-29 19:27:29 följande:
    Men hallå!!!!!
    Varför hoppar du på mig och skriver att jag är löjlig när jag påpekade att vi hjälpt skadade ifrån Ukraina?
    Du skrev att Sverige skulle ta emot skadade ifrån Gaza och då skrev jag att vi tagit emot skadade tidigare ifrån andra länder. Du skrev inget om att vi gjort det tidigare och då skrev jag att det inte var något nytt att Sverige gör så.
    Du skriver att vi har långa köer, ja det stämmer och kommer det skadade utifrån 
    kan det bli så att dom går före även om dom kommer ifrån Ukraina. 
    Nu har jag tagit på mig mina läsglasögon.
    Tidigare läste jag " patienter från Gaza är dom första patienterna som Sverige ska ta emot" Med glasögon blev innebörden någonting annat. Det kan hända att du fick en oförtjänad irritation från min sida, jag ber om ursäkt.

Även om det inte är någonting nytt att Sverige hjälper till så kan vi inte fortsätta på det gamla. Vi har inte råd att vara bror duktig. Norge har en välfungerande vård men också en välfungerande demokrati, vi har det inte längre.
  • Anonym (Nettan)
    Anonym (Anti sd) skrev 2024-11-04 22:09:12 följande:
    Attack är utförd på territorium som tillhör palestina enligt svensk erkännandet i parlament. 
    Så attack var inte mot israel utan mot ockupation styrkor på palestinsk mark.

Oavsett hur du uppfattar attacken så är det otacksamt när Vårdförbundet prioriterar Gaza före framför skattebetalare.

Om våren inte kan omfördelas så att svenska patienter kan få vård på Karolinska då saknas det resurser att hjälpa Gaza. Vi har många patienter som väntar på att få att få en operation. Det är tydligt att vårförbundet vill hjälpa rätt sorts människor och inte människor som som gör rätt för sig och betalar för att vården ska vara välfungerande.

Jag har lite svårt för skenheliga fackförbund. Jag hoppas att fler lämnar Vårdförbundet för att bilda en egen organisation , jag tror vårdanställda skulle få en förändring på riktigt. 

• Anonym (Nettan)
    KillBill skrev 2024-11-17 09:16:50 följande:
    Frågan har ställts tidigare i tråden men du  lämnar inget svar. 

Sverige har tagit emot hundratals skadade patienter från krigets Ukraina. Anser du att Sverige ska upphöra med att ta emot patienter från Ukraina? 

Typiskt vänsterretorik som enbart går ut på att skuldbelägga skattebetalare som inte får ut ett skit av välfärden. Den endera fråga som dyker upp i din hjärna är att jag ska ta ställning till hur vi ska hantera Ukraina.

Ska vården upphöra med att ge vård till skattebetalande patienter? 

Antingen så har vi en vårdkris eller så har vi inte det. Strejken tycktes vara onödig den med. Vårdförbundet är ett skämt och borde klassas som ett säkerhetshot för våra demokratiska rättigheter. 

• Anonym (Nettan)
    Tukt skrev 2024-11-17 12:35:12 följande:
    Det är väl det som är problemet i ditt resonemang. Att det är antingen eller. Svart eller vitt.
    Det går faktiskt ha problem inom vården, samtidigt som den fungerar.
    Problemet är att du vill framstå mitt resonemang som svart eller vitt. 

Problem är till för att lösas men problem uppstår när det finns sabotörer som inte vill lösa problem och är ute efter att skapa mer problem genom att utmåla andras resonemang som problematiska.

Det är så uppenbart att du inte är ute efter en lösning och  du är en del av samhällsproblemet. Du har en aura som som vill göda på problem och konflikter och har aldrig varit intresserad av att vara nyfiken på andras resonemang. Du vill ha en svartvit debatt för att ge mer bränsle åt dina antaganden.
  • Anonym (Nettan)
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-11-17 23:21:25 följande:
    Att hjälpa palestinier i Sverige med vård är viktigt av flera skäl:

Humanitärt ansvar: Sverige har ett robust sjukvårdssystem och kan erbjuda livsnödvändig vård som inte är tillgänglig i Gaza på grund av det kollapsade sjukvårdssystemet där.

EU och internationella organisationer uppmanar Sverige att ta emot patienter från Gaza, särskilt de mest sårbara som barn, för att säkerställa att de får den vård de behöver.

Moraliskt och juridiskt ansvar: Sverige har både ett moraliskt och juridiskt ansvar enligt internationell humanitär rätt att bidra till att skydda mänskliga rättigheter och erbjuda hjälp till de i nöd.

Trådstartaren har ganska extrema åsikter. 
    Någon måste förklara för dig vad extrema åsikter har för innebörd. 
    Vilken värld lever du i? Du måste ha missat att patienter inte får nödvändig vård  i Sverige.

Om vården hade varit så robust att ingen fick vänta ihjäl sig i vårdkön då hade jag inte reagerat på vårdförbundets uttalande och deras dramatiska strejk har jag ännu mindre förståelse till.

Det är inte en extrem åsikt att kritisera ett förbund Och särskilt när förbundet utger sig för att inte ta politiska ställningar.
  • Anonym (Nettan)
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-11-18 09:03:19 följande:
    Det är viktigt att notera att det svenska sjukvårdssystemet prioriterar akuta fall och livshotande tillstånd. Patienter med akuta behov får vanligtvis snabb vård. Visst har vi problem med vården men den katastrofbilden som du försöker måla upp är inte helt sann. Vi är en av världens rikaste länder och och har råd att ta emot ett antal små barn som sårades svårt i Gaza utan att det nämnvärt försämrar vården för andra. Som jag skrev tidigare, vin har ett moraliskt ansvar att hjälpa barnen särskillt när de drabbas så hårt som i Gaza. Vår regering stödjer Israels "rätt att försvara sig" så vårt moraliska ansvar att hjälpa dessa barn är ännu större. 

Dina åsikter är extrema eftersom du verkar inte ha något emot att vi hjälper ukrainska barn men vill absolut inte ta emot palestinska barn. Att göra skillnad på barn utifrån etniskt tillhörighet är extremism.

Du svänger dig med begrepp som du inte förstår dig på, du är den sista som ska uttala dig om att jag har extrema åsikter och det är fult av dig att sätta den etiketten på mig. 

Om du testar att hålla dig till mitt ämne så kommer du att lära dig någonting nytt, nämligen; det är fullt möjligt att ha olika åsikter utan att åsikterna måste klassas som extrema. Det är liksom nyttigt att vara kritisk, för vem vet? - jag kanske ändrar min åsikt om Vårdförbundet? För det är Vårdförbundet jag kritiserar och inte dödsoffren i Gaza.

En sak behöver du lära dig, du har extrema tankar om människor som inte är av samma uppfattning som dig. I mina ögon är barn alltid barn och jag gör inte skillnad på färg eller etnicitet. Däremot ifrågasätter jag varför Vårdförbundet gör skillnad, för att vi skulle vara ett rikt land med bra vård stämmer ju inte när det är ett faktum att Vårdförbundet gick ut i strejk. 

Är det Vårdförbundet som ljuger eller är det du? 

Det är du som är extrem när du trattar mina funderingar om Vårdförbundet till att det ska handla om extrema åsikter. 

Sluta att förvränga allt du läser, du gör bort dig när du inte håller dig till ämnet.

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Nettan)
    Anonym (Anna) skrev 2024-11-20 18:50:24 följande:

Alltså jag blir så sjukt provocerad av detta! Vill vårdpersonal leka Moder Teresa får de göra det med egna pengar och på sin fritid. Vi har redan öst ofantligt mycket pengar över palestinier i åratal och deras ledare tar pengarna till vapen och terrortunnlar. Ska Gazabor skickas utomlands gör vård får det väl bli till sina stormrika muslimska vänner i Gulfstaterna. Ska ännu fler svenskar lida och dö i vårdköer?

Viktigt att komma ihåg en sak, den svenska sjukvården har präglats av att sjukvårdspersonal inte har tagit politiska ställningar i konflikter. Vården ska fullfölja sina plikter och ska hålla sig till Sveriges lagar och regler. Det är faktiskt Vårdförbundet som går ut med detta och några enstaka läkare vågar haka på när en stark organisation vågar visa sin politiska ställning. 

Det är viktigt att skilja på Vårdförbund och vårdpersonal eftersom vården präglas av tysthetskultur. Jag tror inte att VF har en majoritet av medlemmar som håller med.Nu har det skett ett skifte inom vården, numera är det politiken som bestämmer huruvida en skattebetalande patient ska få vård eller ej. Politiker bestämmer om du ska få vård och vårdpersonalen lyder kommandon, om du ska överleva som vårdpersonal då är man tyst, om du öppnar din mun så kan du räkna med en odräglig arbetsmiljö. 

Jag vill faktiskt inte veta vårdpersonalens ställning, inte heller Vårdförbundets. Ska en skattebetalande patient känna sig trygg med att veta vilken politisk ställning en Läkare tar? 

Svar på tråden Vårdförbundet vill ta emot patienter från Gaza