• Anonym (Nettan)

Vårdförbundet vill ta emot patienter från Gaza

Som rubriken lyder så vill vårdförbundet att regeringen ska låta svensk sjukvård ta emot patienter från Gaza.

Är det någon som kan förklara hur vårdförbundet resonerar?
    Jag ställer den frågan på grund av att Sverige har patienter som dör i vårdkön, vi har patienter som väntar i flera år på att få behandling samt att vården snålar på viktig behandling. Det är med nöd och näppe att skattebetalarna får vård.

Vårdförbundet påstår att vi är redo, tycker du att svensk sjukvård är redo att ta emot patienter från Gaza?

www.vardforbundet.se/press/debattartiklar/vi-ar-redo--lat-oss-ta-emot-skadade-fran-gaza/

• Svar på tråden Vårdförbundet vill ta emot patienter från Gaza
  • Anonym (fi)
    Tukt skrev 2024-11-21 14:32:56 följande:
    Åkej... vet du det? Och hur skulle de få uppehållstillstånd? En medföljande med tillfälligt sådant ja. Men folk knallar ju liksom inte bara in.
    En sjuk flicka från Gaza och hennes mamma kommer till Sverige för flickans vård. Jag känner inte till någon juridisk mekanism som förhindrar mamman att söka asyl i Sverige för henne och dottern i samma ögonblick som de kliver av planet. Sedan är cirkusen igång med anhöriginvandring och särskilt ömmande skäl och allt vad som brukar vara aktuellt.

Den formella förklaringen från regeringen är att det ger för dålig effekt på pengarna att vårda 45 barn i Sverige när man kan hjälpa 10-tals gånger fler på plats för samma summa.
  • Tukt
    Anonym (fi) skrev 2024-11-21 16:20:24 följande:
    En sjuk flicka från Gaza och hennes mamma kommer till Sverige för flickans vård. Jag känner inte till någon juridisk mekanism som förhindrar mamman att söka asyl i Sverige för henne och dottern i samma ögonblick som de kliver av planet. Sedan är cirkusen igång med anhöriginvandring och särskilt ömmande skäl och allt vad som brukar vara aktuellt.

Den formella förklaringen från regeringen är att det ger för dålig effekt på pengarna att vårda 45 barn i Sverige när man kan hjälpa 10-tals gånger fler på plats för samma summa.
    Asyl kan såklart alla söka. Men att få den är en annan sak, med de nya tongångarna i asylpolitiken.
    Jag vet inte vad för uttalande regeringen gjort. Men i de fall Sverige tagit emot patienter från Ukraina så är det ofta fall där sjukvården lokalt inte lyckats. Alltså svåra fall där kvantiteten varit mindre viktig.
    Sedan, som jag sagt tidigare, så blir det förmodligen inte samma kunskapsvinst att låna ut personal till utländska sjukhus.
    .
  • Anonym (Nettan)
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-11-21 15:38:24 följande:
    Läkarnas ed går ut på att hjälpa ALLA skadade och sjuka. Och det är det de gör. Deras resonrmang är "om vi hjälper ukrainare då har vi råd att även hjälpa palestinska barn". Läkarna fattar att politiker gör en tydlig rasistisk åtskillnad.

Läkarna har lagar att förhålla sig till.

Om det är så viktigt att en läkare känner att man vill hjälpa alla då är läkarna fria i att gå med i diverse organisationer och arbeta i en säker ort som tar emot barn från Gaza. 

Någonstans utgår jag ifrån att läkarna inte är handlingsförlamade och är kapabla till att åka till en säker ort. Läkarna kan följa sitt viktiga kall i livet och måste inte ha regeringens godkännande för att hjälpa andra.

• Tukt
    Anonym (Nettan) skrev 2024-11-21 17:13:03 följande:

Om det är så viktigt att en läkare känner att man vill hjälpa alla då är läkarna fria i att gå med i diverse organisationer och arbeta i en säker ort som tar emot barn från Gaza. 

Någonstans utgår jag ifrån att läkarna inte är handlingsförlamade och är kapabla till att åka till en säker ort. Läkarna kan följa sitt viktiga kall i livet och måste inte ha regeringens godkännande för att hjälpa andra.

En läkare och sjukvård är två olika saker.
  • Anonym (Nettan)
    Tukt skrev 2024-11-21 17:20:48 följande:
    En läkare och sjukvård är två olika saker.

Och? sjukvården följer lagar och om det inte passar en läkare att följa sjukvårdens direktiv så har personalen förmånen att ta tjänstledigt eller säga upp sig för att arbeta med någonting annat. 

Det är ingen som hindrar sjukvårdspersonalen att prioritera barnen i Gaza.

Ta tjänstledigt och åk till en ort som tar emot patienter från Gaza. Det lär finnas organisation som bidrar med uppehälle och andra omkostnader. Om man tycker att det är viktigare så tycker jag att man ska följa den känslan, men man måste inte utkräva att alla ska göra det Vårdförbundet förespråkar.

• Tukt
    Anonym (Nettan) skrev 2024-11-21 17:44:39 följande:

Och? sjukvården följer lagar och om det inte passar en läkare att följa sjukvårdens direktiv så har personalen förmånen att ta tjänstledigt eller säga upp sig för att arbeta med någonting annat. 

Ta tjänstledigt och åk till en ort som tar emot patienter från Gaza. Det lär finnas organisation som bidrar med uppehälle och andra omkostnader. Om man tycker att det är viktigare så tycker jag att man ska följa den känslan, men man måste inte utkräva att alla ska göra det Vårdförbundet förespråkar.

Förstår du inte, eller vill du inte förstå?
    .
  • Anonym (Nettan)
    Tukt skrev 2024-11-21 17:53:31 följande:
    Förstår du inte, eller vill du inte förstå?
    .
    Jag skrev ; och?

Med det sagt så antyder jag på att du saknar substans i dina argument. Du skriver innehållslösa meningar och ännu värre blir det när dina påståenden saknar substans, så ja, det är svårt att förstå vad du menar.

Jag är ingen tankeläsare om du tror det, du får gärna förklara så att jag förstår.
  • Anonym (Antiextremist)
    Anonym (fi) skrev 2024-11-21 16:20:24 följande:

På exskt samma sätt som ukrainare. Men du är så klart bara emot palestinier. Varför?
  • Anonym (Antiextremist)
    Anonym (Nettan) skrev 2024-11-21 17:13:03 följande:

Du har inte alls samma tankar gällande ukrainska soldater. Vad jag kan se handlar det om främlingsfientliga åsikter. 
  • Anonym (Antiextremist)
    Anonym (Nettan) skrev 2024-11-21 17:44:39 följande:

Precis på samma sätt borde de göra om de vill hjälpa ukrainare, eller?
Svar på tråden Vårdförbundet vill ta emot patienter från Gaza