Anonym (Anna) skrev 2024-11-20 18:50:24 följande:
Alltså jag blir så sjukt provocerad av detta! Vill vårdpersonal leka Moder Teresa får de göra det med egna pengar och på sin fritid. Vi har redan öst ofantligt mycket pengar över palestinier i åratal och deras ledare tar pengarna till vapen och terrortunnlar. Ska Gazabor skickas utomlands gör vård får det väl bli till sina stormrika muslimska vänner i Gulfstaterna. Ska ännu fler svenskar lida och dö i vårdköer?
Viktigt att komma ihåg en sak, den svenska sjukvården har präglats av att sjukvårdspersonal inte har tagit politiska ställningar i konflikter. Vården ska fullfölja sina plikter och ska hålla sig till Sveriges lagar och regler. Det är faktiskt Vårdförbundet som går ut med detta och några enstaka läkare vågar haka på när en stark organisation vågar visa sin politiska ställning.
Det är viktigt att skilja på Vårdförbund och vårdpersonal eftersom vården präglas av tysthetskultur. Jag tror inte att VF har en majoritet av medlemmar som håller med.Nu har det skett ett skifte inom vården, numera är det politiken som bestämmer huruvida en skattebetalande patient ska få vård eller ej. Politiker bestämmer om du ska få vård och vårdpersonalen lyder kommandon, om du ska överleva som vårdpersonal då är man tyst, om du öppnar din mun så kan du räkna med en odräglig arbetsmiljö.
Jag vill faktiskt inte veta vårdpersonalens ställning, inte heller Vårdförbundets. Ska en skattebetalande patient känna sig trygg med att veta vilken politisk ställning en Läkare tar?