Inlägg från: Tukt |Visa alla inlägg
  • Tukt

Vårdförbundet vill ta emot patienter från Gaza

Utan att vara utbildad i sjuk och hälsovård så tänker jag att "vård" inte är en sak. Det kan vara kö till cancerbehandlingar men ha kapacitet med exempelvis ortopedi. Och innan man går från ett tämligen löst förslag så borde väl någon göra en analys om det ens går.
    Sedan ska man ju komma ihåg att de här patienterna med krigsskador lär sjukvården en hel del som vi kan komma behöva längre fram om världen fortsätter att gå åt helvete. Så de gör oss en tjänst också.
    Därmed inte sagt att det per automatik är en bra idé. Det får jag hoppas någon mer kvalificerad än jag själv och andra tyckare på Familjeliv analyserar innan.

• Tukt
    Anonym (Nettan) skrev 2024-11-17 12:02:41 följande:

Typiskt vänsterretorik som enbart går ut på att skuldbelägga skattebetalare som inte får ut ett skit av välfärden. Den endera fråga som dyker upp i din hjärna är att jag ska ta ställning till hur vi ska hantera Ukraina.

Ska vården upphöra med att ge vård till skattebetalande patienter? 

Antingen så har vi en vårdkris eller så har vi inte det. Strejken tycktes vara onödig den med. Vårdförbundet är ett skämt och borde klassas som ett säkerhetshot för våra demokratiska rättigheter. 

Det är väl det som är problemet i ditt resonemang. Att det är antingen eller. Svart eller vitt.
    Det går faktiskt ha problem inom vården, samtidigt som den fungerar.
  • Tukt
    Anonym (Nettan) skrev 2024-11-17 13:09:35 följande:
    Problemet är att du vill framstå mitt resonemang som svart eller vitt. 

Problem är till för att lösas men problem uppstår när det finns sabotörer som inte vill lösa problem och är ute efter att skapa mer problem genom att utmåla andras resonemang som problematiska.

Det är så uppenbart att du inte är ute efter en lösning och  du är en del av samhällsproblemet. Du har en aura som som vill göda på problem och konflikter och har aldrig varit intresserad av att vara nyfiken på andras resonemang. Du vill ha en svartvit debatt för att ge mer bränsle åt dina antaganden.
    Nu vet jag inte om det svaret var menat till mig, för i så fall var det en väldigt konstig retorik att befästa mig med dina egna resonemang...
  • Tukt
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-11-18 13:00:12 följande:
    Bara Karolinska tog emot ca 100 patienter från Ukraina. Det totala antalet för hela Sverige måste vara mycket större.
    Som jag minns det var just Karolinska som medvetet tog en större del av patienterna, även om de också skickades till andra större städers sjukhus. Lite utifrån specialitet. Linköping har ju sin brännskadeavdelning exempelvis. Men betydligt fler med kirurg och ortopediska skador.
  • Tukt

Nu behöver man ju inte fastna i ansvar för olika grupper. Man kan ju välja att se detta som en kompetenshöjning av den svenska vården, då det är skador vi annars har ganska få av.

• Tukt
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-11-20 17:36:19 följande:
    Absolut. Men när man börjar göra skillnad på barn och barn efter etnicitet då är man inne på mycket extrema åsikter och ideologier. 
    Tänker kanske att det finns saker att enas om, vare sig man har extrema åsikter eller ej. Och om man inte kan det, så kanske man kan konstatera att den extrema sätter sitt främlingshat framför egennyttan.
Svar på tråden Vårdförbundet vill ta emot patienter från Gaza