• Anonym (Mimmi)

Ser yngre ut?

Underhållande att så många (speciellt kvinnor) tror att de ser så unga ut.
    Högst sannolikt stämmer det inte på de flesta.

Om majoriteten skulle se yngre ut än sin faktiskt ålder så är det inte utseendet som är ungdomligt utan uppskattningsförmågan som är kass.

Eller vad tror ni?
  • Svar på tråden Ser yngre ut?
  • cosinus

Jag tycker väl eg att jag ser rätt normal ut för min ålder. Däremot tar många fel. Jag har också börjat inse att jag ibland blir förvånad över att jämnåriga är jämnåriga för jag tycker de ser så gamla ut.

Stod bakom en kvinna i kassan för nåt år sen som rabblade sitt personnummer för kassörskan och min reflex var typ - oj, det där kan inte ha blivit rätt, så gammal är ju jag och så smälte det in lite och jag insåg att kvinnan jag trodde var 10 år äldre verkligen var jämngammal med mig.

När jag var yngre alltså upp till 25 blev jag ofta tagen för att vara yngre och jag tänkte att det nog var att jag såg ganska barnslig ut för att jag inte sminkade mig.

Sen mellan typ 30 och 40 upplevde jag aldrig att folk tog fel. Men för all del så släpade man ju runt en hoper ungar då så det kanske gav en viss ledtråd. 

Men nu, de senaste åren tar folk fel, och det är inte så att jag på nåt sätt lägger upp det för att folk ska gissa min ålder utan det är såna grejor som att jag i fikarummet på jobbet nämner att äldsta barnet flyttat hemifrån eller nummer två tagit körkort och någon tystnar och säger sen lite försynt - ursäkta men hur gammal är du egentligen? Fick du barn väldigt tidigt?

Och nej det fick jag inte, jag var 27 så åldern på mina barn är inte alls konstiga i förhållande till min ålder men folk tror att jag är yngre. I mitt fall tror jag det beror på att jag tränar väldigt mycket så kroppen har ju i princip inte förändrats alls sen jag var 20. Har kvar vissa kläder sen innan jag fick barn som jag fortfarande använder. Min klädstil och är också väldigt basic. Jeans och hoddie typ så den kanske inte för tankarna till snart 50. Sen färgar jag inte håret och är inte grå. Vissa gråa hårstrån ja men där vet jag att min mamma varit förundrad länge över hur lite gråa strån jag har - det är ju ren tur i det genetiska lotteriet. Sminkar mig fortfarande inte och vet inte om det påverkar. Det fick ju inte folk att gissa att jag var yngre mellan 30 och 40 så oklart.

För mig är det inget jag strävat efter, jag blir genuint förvånad varje gång folk frågar även om jag nu börjat vänja mig.

• Anonym (Forever young...)

Enligt en amerikansk studie tycker de flesta 50 + att de ser yngre ut än andra män och kvinnor i samma ålder. 6 av 10 anser att de ser yngre ut, bara 6 procent att de ser äldre ut.

Studien analyserade data från 2 048 män och kvinnor 50 +.

Jag tror mycket handlar om hur vår bild av äldre ser ut. Titta på gamla foton på folk som är 40, 50, 60 år. De flesta ser ju väldigt mycket äldre ut än så sett med våra ögon i dag.

Jag är 60 men tycker 60 låter så extremt gammalt. För mig är det en tant och något jag inte alls identifierar mig med. Klädstil, frisyr och personlighet spelar så klart in för att inte glömma gener.  

Men jag garvar ibland åt mig själv när jag tycker det ser ut som en 14-åring kör bussen eller minns hur sur jag blev när äldre gissade att jag var mycket yngre på den tiden man ville se äldre ut

• Anonym (Kvinna36)
    Anonym (Kvinna36) skrev 2024-11-05 14:49:49 följande:
    Jag har inte hört så väldigt många säga det, däremot har jag sett väldigt många skriva det här haha. Det blir ju svårt att avgöra om det stämmer då eftersom man inte ser hur någon ser ut. Iförsej gäller det inte bara att se yngre ut utan allt möjligt ?skrytigt? och både män och kvinnor. 

Jag är också 36 och min äldsta fyller 18 och visst får jag höra att jag ser yngre ut men jag tror det är mycket så att det är svårt att avgöra ålder överhuvudtaget, både när det gäller män och kvinnor. 
    Sen kan jag ju tillägga att många tycker jag ser väldigt ung ut för att ha en 18-årig dotter och blir väldigt förvånade men det är ju inte bara att jag ser yngre ut utan för att jag faktiskt fick henne ovanligt med tidigt. Själv tycker jag väl att jag ser ut att vara ungefär så gammal som jag är men det beror lite på hur man klär sig för tillfället och sånt också. Tycker förresten att mina kompisar som inte har barn ser yngre ut för sin ålder än jag, har vänner som är 40 eller nästan 40 och ser ut som 30. Tycker jag åldrades flera år när jag fick yngsta och nu när jag är gravid igen, järnbrist osv gör ju inte att man ser piggare ut direkt. 
  • Anonym
    Anonym (Öh, tvärtom va?) skrev 2024-11-05 13:44:55 följande:

haha! Har bara hört två kvinnor säga att de ser yngre ut. Den ena är min mamma, och ja! hon ser yngre ut än vad hon är. 67 och har inga rynkor alls i ansiktet.

den andra är jag själv. eftersom alla blir chockade av att höra min riktiga ålder. Så ja jag ser uppenbarligen yngre ut. jag måste säga det i försvar när r ex en mycket yngre kille raggar på mig eller någon tror att jag har småbarn. Jag är 36 och mitt barn snart 13.

har däremot träffat på män som är 40+ som skrytsamt säger att de minsann också ser yngre ut. De har har varit precis lika tunnhåriga, har delar av opigmenoterat skägg och med allmänna ålderstecken i ansiktet som man kan förvänta sig hos en man i deras ålder..

min pappa och halvbror Som båda ser påtagligt mycket yngre ut än sina riktiga åldrar har aldrig sagt ett knyst om det själva. De har alltid att yngre ut och är idag 77 samt i 45-årsåldern.

Måste bara fråga, hur tar du hand om alla chockade människor?
  • Anonym (Kvinna36)
    Anonym (Öh, tvärtom va?) skrev 2024-11-05 13:44:55 följande:

haha! Har bara hört två kvinnor säga att de ser yngre ut. Den ena är min mamma, och ja! hon ser yngre ut än vad hon är. 67 och har inga rynkor alls i ansiktet.

den andra är jag själv. eftersom alla blir chockade av att höra min riktiga ålder. Så ja jag ser uppenbarligen yngre ut. jag måste säga det i försvar när r ex en mycket yngre kille raggar på mig eller någon tror att jag har småbarn. Jag är 36 och mitt barn snart 13.

har däremot träffat på män som är 40+ som skrytsamt säger att de minsann också ser yngre ut. De har har varit precis lika tunnhåriga, har delar av opigmenoterat skägg och med allmänna ålderstecken i ansiktet som man kan förvänta sig hos en man i deras ålder..

min pappa och halvbror Som båda ser påtagligt mycket yngre ut än sina riktiga åldrar har aldrig sagt ett knyst om det själva. De har alltid att yngre ut och är idag 77 samt i 45-årsåldern.

Att folk tror att du har småbarn när du är 36 är väl förresten inget konstigt alls? Jag är 36 och har tre barn mellan 18 och 2,5 och så är jag gravid nu. Det är många som får första barnet när de är 36 eller äldre också. 
  • Anonym (Faktisk ålder)

Min faktiska ålder och mitt utseende har aldrig stämt. När jag var 26 fick jag frågan om jag hade tillstånd hemifrån för att skaffa hund. Fram till förra året var det mer regel än undantag att jag fick visa leg på Systemet. Jag är 48. Det är mer än en gång folk har blivit genuint chockade över min faktiska ålder. Nej, de har inte varit artiga. 

• Livsnjutaren70

Jag tror mig veta att allt detta med ålder bla bla beror alldeles på kroppsformer,hur kvinnor sminkar sig,hur dom klär sig från topp till tå, osv.
    Vårdar man sig (då menar jag inte träningsnarkomaner) Utan bara vårda sig och klä sig bra.

• Anonym (Ser yngre ut :))

Jag tror mig se yngre ut förutsatt att jag får täcka ansiktet. Bara baserat på kroppen tror jag att jag ser 10 år yngre ut än jag är.

• Anonym (Yngre)
    Anonym (Ser yngre ut :)) skrev 2024-11-05 17:01:56 följande:

Jag tror mig se yngre ut förutsatt att jag får täcka ansiktet. Bara baserat på kroppen tror jag att jag ser 10 år yngre ut än jag är.

Har du jättesnygg kropp men ett sliter ansikte?
    Att täcka ansiktet känns ju spontant lite överdrivet:)
    Anonym (Yngre) skrev 2024-11-05 17:55:23 följande:
    Har du jättesnygg kropp men ett sliter ansikte?
    Att täcka ansiktet känns ju spontant lite överdrivet:)
    Jag vill hävda det ja. Jag tycker att bikini ihop med nån form av ansiktsmask/huva/slöja/burka (fast bara huvuddelen då) borde vara mode. 
  • Anonym (Yngre)
    Anonym (Ser yngre ut :)) skrev 2024-11-05 18:58:12 följande:
    Jag vill hävda det ja. Jag tycker att bikini ihop med nån form av ansiktsmask/huva/slöja/burka (fast bara huvuddelen då) borde vara mode. 
    Haha så illa kan det väl inte vara!?
    Men grattis till en snygg kropp iaf :)
  • Anonym (Rob)
    Såhär du ser ut ungefär?

www.instagram.com/p/DALg9K1Ndsd/
    Anonym (Rob) skrev 2024-11-05 19:55:10 följande:
    Såhär du ser ut ungefär?

www.instagram.com/p/DALg9K1Ndsd/
    Hmmm det var faktiskt inte helt olikt. Fast inte så gammal riktigt.
  • Anonym (Yngre)
    Anonym (Ser yngre ut :)) skrev 2024-11-05 20:05:40 följande:
    Man blir ju nyfiken. Du får posta en bild!
    Är säker på att det inte är så illa som du tror.
  • Anonym (Rob)
    Anonym (Ser yngre ut :)) skrev 2024-11-05 20:05:40 följande:
    Imponerande kropp i så fall !  😉
  • Anonym (Fjortis)
    En kvinna skulle aldrig skrIva något sådant här. Du är avslöjad 
  • Anonym (Öh, tvärtom va?)
    Anonym (Kvinna36) skrev 2024-11-05 16:28:25 följande:
    Att folk tror att du har småbarn när du är 36 är väl förresten inget konstigt alls? Jag är 36 och har tre barn mellan 18 och 2,5 och så är jag gravid nu. Det är många som får första barnet när de är 36 eller äldre också. 
    Exakt. De blir extra chockade när de får höra barnets ålder. jag ser 10 år yngre ut. mina kollegor trodde jag fick barn som tonåring och bodde hemma fortfarande.
  • Anonym (Öh, tvärtom va?)
    Anonym skrev 2024-11-05 16:22:01 följande:
    Måste bara fråga, hur tar du hand om alla chockade människor?
    de får låta chocken lägga sig själv. Sedan vill de gärna prata om det. det beror ju på om de känner mig eller inte. t ex kollegor kan ta upp det senare också. En kollega frågade en annan kollega hur gammal hon trodde jag är. Hon hade sett mitt barn och trodde det var min lillasyster. klassiker
Svar på tråden Ser yngre ut?