Ser yngre ut?
Jag tycker väl eg att jag ser rätt normal ut för min ålder. Däremot tar många fel. Jag har också börjat inse att jag ibland blir förvånad över att jämnåriga är jämnåriga för jag tycker de ser så gamla ut.
Stod bakom en kvinna i kassan för nåt år sen som rabblade sitt personnummer för kassörskan och min reflex var typ - oj, det där kan inte ha blivit rätt, så gammal är ju jag och så smälte det in lite och jag insåg att kvinnan jag trodde var 10 år äldre verkligen var jämngammal med mig.
När jag var yngre alltså upp till 25 blev jag ofta tagen för att vara yngre och jag tänkte att det nog var att jag såg ganska barnslig ut för att jag inte sminkade mig.
Sen mellan typ 30 och 40 upplevde jag aldrig att folk tog fel. Men för all del så släpade man ju runt en hoper ungar då så det kanske gav en viss ledtråd.
Men nu, de senaste åren tar folk fel, och det är inte så att jag på nåt sätt lägger upp det för att folk ska gissa min ålder utan det är såna grejor som att jag i fikarummet på jobbet nämner att äldsta barnet flyttat hemifrån eller nummer två tagit körkort och någon tystnar och säger sen lite försynt - ursäkta men hur gammal är du egentligen? Fick du barn väldigt tidigt?
Och nej det fick jag inte, jag var 27 så åldern på mina barn är inte alls konstiga i förhållande till min ålder men folk tror att jag är yngre. I mitt fall tror jag det beror på att jag tränar väldigt mycket så kroppen har ju i princip inte förändrats alls sen jag var 20. Har kvar vissa kläder sen innan jag fick barn som jag fortfarande använder. Min klädstil och är också väldigt basic. Jeans och hoddie typ så den kanske inte för tankarna till snart 50. Sen färgar jag inte håret och är inte grå. Vissa gråa hårstrån ja men där vet jag att min mamma varit förundrad länge över hur lite gråa strån jag har - det är ju ren tur i det genetiska lotteriet. Sminkar mig fortfarande inte och vet inte om det påverkar. Det fick ju inte folk att gissa att jag var yngre mellan 30 och 40 så oklart.
För mig är det inget jag strävat efter, jag blir genuint förvånad varje gång folk frågar även om jag nu börjat vänja mig.