• Anonym (Godhjärtad man)

Hur hanterar man avundsjuka?

Jag är avundsjuk på olika människor av min omgivning. Jag har svårt att låta bli att jämföra mig med andra människor.
    I min barndom och ungdom har jag haft riktigt tufft uppväxt, min styvpappa var dum och brydde sig bara om sig själv, och min styvmamma var tråkig och sträng. Under min skoltid var jag en riktig loser, jag var liksom inte stjärnan i olika ämnen i skolan + att jag var impopulär. Jag hade svårt att lära mig på skolan.

Avundsjuka gör mig mer och mer osäker och deppig

Jag är avundsjuka på människor som är t.ex.

* Framgångsrika.
    * En person som har haft en bra uppväxt.
    *  En person ser bättre ut än jag.
    *  En person som är modig, smart och social
    * En person som är populär och har många vänner
    * En person som har kommit in på "världens bästa skolan"
    * En person i min klass var populär och omtyckt, han vann t.o.m. stipendium pris på skolan.

De tankarna dyker upp lite då och då. Har ni någon bra tips på att hantera avundsjuka? Läs gärna mina punkter och fundera om det finns nån bra tips för att förstå och att hantera avundsjuka?

En riktigt seriös och bra svar snälla!❤️❤️🥺🥺

• Svar på tråden Hur hanterar man avundsjuka?
    Anonym (Linda) skrev 2024-10-28 22:16:16 följande:
    Då får du skylla dig själv att du sitter där du sitter. 
    Men såg du inte vad jag skrev innan?

Fast det finns massa liknande kurser men som inte är "den bästa skolan"

Jag har studerat kursen som jag vill men inte den skolan som jag hade önskat. Utan en annan skolan. Och den skolan som jag studerade på blev inte som jag hade tänkt mig.

P.S Du är otrevlig Linda!
    Anonym (Godhjärtad man) skrev 2024-10-24 21:23:08 följande:

Jag är avundsjuk på olika människor av min omgivning. Jag har svårt att låta bli att jämföra mig med andra människor.
    I min barndom och ungdom har jag haft riktigt tufft uppväxt, min styvpappa var dum och brydde sig bara om sig själv, och min styvmamma var tråkig och sträng. Under min skoltid var jag en riktig loser, jag var liksom inte stjärnan i olika ämnen i skolan + att jag var impopulär. Jag hade svårt att lära mig på skolan.

* Framgångsrika.
    * En person i min klass var populär och omtyckt, han vann t.o.m. stipendium pris på skolan.

De tankarna dyker upp lite då och då. Har ni någon bra tips på att hantera avundsjuka? Läs gärna mina punkter och fundera om det finns nån bra tips för att förstå och att hantera avundsjuka?

Kan inte ni visa era stöd och empati! Snälla!!❤️❤️🥺🥺
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Linda)
    Anonym (Godhjärtad man) skrev 2024-10-28 22:41:56 följande:
    Men såg du inte vad jag skrev innan?

Fast det finns massa liknande kurser men som inte är "den bästa skolan"

Jag har studerat kursen som jag vill men inte den skolan som jag hade önskat. Utan en annan skolan. Och den skolan som jag studerade på blev inte som jag hade tänkt mig.

P.S Du är otrevlig Linda!

Jag vet att jag var hård. Jag känner att det du behöver inte är gulliga ord som bekräftar att det är synd om dig. Det spär bara på din avundsjuka och känslan av att vara ett offer. Du behöver tvärtom se att du själv kan påverka ditt liv och att det ansvaret vilar på dig. Man ska be om hjälp, precis som du har gjort, men i slutänden är det man själv som behöver göra jobbet och är man inte villig att göra det,  ja då fastnar man. 

Att hjälpa andra är ett toppensätt att känna sig glad. Gå till Stadsmissionen eller liknande och erbjud dem din hjälp. Du kan dela ut matkassar eller ta hand om disk vid deras gratisluncher till exempel. Det kanske finns någon Röda korset- eller Erikshjälpen-butik i närheten? Gå dit och säg att du gärna hjälper till med städning mm. 

Du behöver komma igång och göra något konkret, tror jag. 

• Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Linda)

Du frågade hur man blir av med avundsjuka och ville ha seriösa svar. Du har fått det. Du blir av med din avundsjuka genom att jobba med dig själv. 

• Ikaros12
    Anonym (Godhjärtad man) skrev 2024-10-28 22:57:56 följande:
    Kan inte ni visa era stöd och empati! Snälla!!❤️❤️🥺🥺
    jag ser empati och snällhet nu för tiden som en startmotor när jag mår dåligt i livet. Sedan är det jag som måste ta vara på den kraften för att förändra mitt liv eller syn på livet. Det är ingen annan som kan göra det. Det finns så mycket människor som kämpar dagligen med att nära och kära ska gå vidare med hjälp av omtänksamhet och empati. Tyvärr riskerar det bara att skapa medberoende och den som stöttar börjar snart själv att börja må dåligt. Det finns massor tips här på hur du kan tänka och göra för att må bättre. Med all vänlighet. Jag vet hur jobbigt det kan vara att må dåligt och ha svårt att ta sig vidare. Däremot tror jag att stråvan efter att någon annan ska lyfta dig bara kommer att få dig att må sämre. Träffa en livscoach, PT, professionell samtalspartner med målet att du ska kunna finnas där för dig själv. och då kommer du ha en helt annan glädje över andras omtanke. Ta hand om dig?
  • Ikaros12

Är det någonting i tråden du har läst som faktiskt Inspirerar  dig till förändring för dig själv? I sånt fall kanske du ska hitta en frågeställning som rör det och på så sätt få mer stöd kring det här i forumet. 

Ikaros12 skrev 2024-10-29 12:14:24 följande:

Är det någonting i tråden du har läst som faktiskt Inspirerar  dig till förändring för dig själv? I sånt fall kanske du ska hitta en frågeställning som rör det och på så sätt få mer stöd kring det här i forumet. 

Var hittar jag den då?
  • Anonym (God)
    Ikaros12 skrev 2024-10-29 11:40:39 följande:
    jag ser empati och snällhet nu för tiden som en startmotor när jag mår dåligt i livet. Sedan är det jag som måste ta vara på den kraften för att förändra mitt liv eller syn på livet. Det är ingen annan som kan göra det. Det finns så mycket människor som kämpar dagligen med att nära och kära ska gå vidare med hjälp av omtänksamhet och empati. Tyvärr riskerar det bara att skapa medberoende och den som stöttar börjar snart själv att börja må dåligt. Det finns massor tips här på hur du kan tänka och göra för att må bättre. Med all vänlighet. Jag vet hur jobbigt det kan vara att må dåligt och ha svårt att ta sig vidare. Däremot tror jag att stråvan efter att någon annan ska lyfta dig bara kommer att få dig att må sämre. Träffa en livscoach, PT, professionell samtalspartner med målet att du ska kunna finnas där för dig själv. och då kommer du ha en helt annan glädje över andras omtanke. Ta hand om dig?
    Tror det där med livscoach är bra. Tror det kan ge enorma förbättringar.

Problemet är att man ska gå någon som gör det gratis eller till förmånligt pris för att det ska vara värt det.

Själv coachar jag mina barn och ser enorma framsteg. Gällande i stort sett allt.
  • Anonym (Acceptera)

Det är en sak att vara avundsjuk, och en annan sak att missunna och vara otrevlig mot någon man är avundsjuk på. Om ditt problem bara är att du känner dig avundsjuk men inte agerar på känslan, så kanske du bara ska försöka acceptera känslan? 

Genom att acceptera känslan och inne i dig själv förstå varför du är avundsjuk, så kanske du kan arbeta med dig själv. Försök säga positiva saker till den som du är avundsjuk på. "Så kul att ni kunde köpa huset vid havet till ett så bra pris!" Låt förnuftet och handlingarna stå för det du vill vara och känna - och acceptera att känslan bara är en känsla. Med nya tankebanor och konkreta handlingar MOT din avundsjuka så kanske du kan förändra känslorna?

• Anonym (Bok)

Du ersätter känslan av avundsjuka med känslan av tacksamhet är mitt råd.

Slut ögonen och fundera över saker som gör dig tacksam.

Försök även känna en tacksamhet över saker som annars skulle göra dig svartsjuk, din bror kanske skaffat en bil eller annat, önska honom lycka. Föreställ dig honom glad och dela den lyckan (i ditt huvud) visualisera att ni tittar på bilen tillsammans och att han är stolt. 

• CaCo
    Anonym (Linda) skrev 2024-10-29 08:35:49 följande:

Jag vet att jag var hård. Jag känner att det du behöver inte är gulliga ord som bekräftar att det är synd om dig. Det spär bara på din avundsjuka och känslan av att vara ett offer. Du behöver tvärtom se att du själv kan påverka ditt liv och att det ansvaret vilar på dig. Man ska be om hjälp, precis som du har gjort, men i slutänden är det man själv som behöver göra jobbet och är man inte villig att göra det,  ja då fastnar man. 

Att hjälpa andra är ett toppensätt att känna sig glad. Gå till Stadsmissionen eller liknande och erbjud dem din hjälp. Du kan dela ut matkassar eller ta hand om disk vid deras gratisluncher till exempel. Det kanske finns någon Röda korset- eller Erikshjälpen-butik i närheten? Gå dit och säg att du gärna hjälper till med städning mm. 

Du behöver komma igång och göra något konkret, tror jag. 

Man kan köra samma spår fast en annan väg. När det gäller att sikta mot mål i livet.
  • CaCo
    Anonym (Godhjärtad man) skrev 2024-10-24 21:23:08 följande:

* Framgångsrika.

Hur hanterar man avundsjuka när det gäller att vara avundsjuk på en bekant till mig?

Han är omtyckt/populär och har många vänner. Och för mig är det tvärtom, trots att jag inte har en svart historia och att jag gjorde så gott jag kunde. Men jag har det svårt pga min blyghet och osocial.
  • S c h n a

Hej TS! Har egentligen inte tid att skriva men vill ändå svara att jag tycker att du kommit superlångt i din personliga utveckling när du faktiskt erkänner för dig själv att du känner så här, nu kan du faktiskt göra något åt det och det är precis vad du gör också genom att skriva det här inlägget. Nästa nästa steg nu tror jag är att försöka acceptera känslan när den dyker upp och se vad som händer. Därefter även försöka uppnå sånt du faktiskt kan göra något åt. Om du listar allt du känner avundsjuka om på ett papper så ser du lättare vad som absolut inte går att ändra på och vad som kan gå. 

Svar på tråden Hur hanterar man avundsjuka?