• Anonym (Godhjärtad man)

Hur hanterar man avundsjuka?

Jag är avundsjuk på olika människor av min omgivning. Jag har svårt att låta bli att jämföra mig med andra människor.
    I min barndom och ungdom har jag haft riktigt tufft uppväxt, min styvpappa var dum och brydde sig bara om sig själv, och min styvmamma var tråkig och sträng. Under min skoltid var jag en riktig loser, jag var liksom inte stjärnan i olika ämnen i skolan + att jag var impopulär. Jag hade svårt att lära mig på skolan.

Avundsjuka gör mig mer och mer osäker och deppig

Jag är avundsjuka på människor som är t.ex.

* Framgångsrika.
    * En person som har haft en bra uppväxt.
    *  En person ser bättre ut än jag.
    *  En person som är modig, smart och social
    * En person som är populär och har många vänner
    * En person som har kommit in på "världens bästa skolan"
    * En person i min klass var populär och omtyckt, han vann t.o.m. stipendium pris på skolan.

De tankarna dyker upp lite då och då. Har ni någon bra tips på att hantera avundsjuka? Läs gärna mina punkter och fundera om det finns nån bra tips för att förstå och att hantera avundsjuka?

En riktigt seriös och bra svar snälla!❤️❤️🥺🥺

• Svar på tråden Hur hanterar man avundsjuka?
    Anonym (Linda) skrev 2024-10-26 09:04:19 följande:
    I det läget behöver man acceptera läget och släppa det spåret. Men det betyder också att man behöver välja ett nytt spår att jobba på. 
    Kan du utveckla för säkerhets skull?
    Ikaros12 skrev 2024-10-25 09:22:43 följande:

En sak du också skulle kunna göra är att träna hjärnan på att se andra saker än vad du ser. Jag är övertygad om att vi faktiskt kan påverka och träna våra hjärnor att tänka i nya banor och på så sätt känna andra saker än vad vi gör. Att träna på att se att glaset är halvfullt. väljer Jag att se en persons positiva sidor så mår jag även bättre när jag umgås med den. En väldigt viktig del för att få en uppleva En fin kärleksrelation, tror jag handlar mer om vad du själv väljer att se hos personen och hur du vårdar din egen kärlek. Inte vad den andra gör eller inte gör. En av de känslorna som har mest positiv effekt på hjärnan i form av välmående är faktiskt förundran. Kanske är det därför mor och farföräldrar ofta mår så otroligt bra när de ser sina barnbarn. allt de ser barnen göra är ett underverk. Testa att träna på att istället tänka på hur fint din vän bor, stolt över vad de åstadkommit o s v. Jag vet att det kan vara svårt och kanske känns löjligt. Men det är faktiskt du som själv väljer vad du ser och du kommer alltid att må efter det. Vi människor kan träna våra hjärnor att hitta nya tankebanor, även om det kanske känns omöjligt. 

Mer förslag?
    Anonym (???) skrev 2024-10-25 07:57:31 följande:

Jag brukar möta det genom att påminna mig om dom som har det sämre och hitta empatin för dom. Då är det lättare att se och känna tacksamhet över det man faktiskt har. Också lättare att ta sig framåt utifrån dom förutsättningarna man har.

Jag vill inte jämföra med de som har det sämre än mig, det är lika jobbigt.
    Anonym (Linda) skrev 2024-10-26 09:04:19 följande:
    I det läget behöver man acceptera läget och släppa det spåret. Men det betyder också att man behöver välja ett nytt spår att jobba på. 
    Vad menar du med nytt spår?
    Anonym (Godhjärtad man) skrev 2024-10-24 21:23:08 följande:

Jag är avundsjuk på olika människor av min omgivning. Jag har svårt att låta bli att jämföra mig med andra människor.
    I min barndom och ungdom har jag haft riktigt tufft uppväxt, min styvpappa var dum och brydde sig bara om sig själv, och min styvmamma var tråkig och sträng. Under min skoltid var jag en riktig loser, jag var liksom inte stjärnan i olika ämnen i skolan + att jag var impopulär. Jag hade svårt att lära mig på skolan.

* Framgångsrika.
    * En person i min klass var populär och omtyckt, han vann t.o.m. stipendium pris på skolan.

De tankarna dyker upp lite då och då. Har ni någon bra tips på att hantera avundsjuka? Läs gärna mina punkter och fundera om det finns nån bra tips för att förstå och att hantera avundsjuka?

Fler får gärna svara!❤️
  • Anonym (Linda)
    Anonym (Godhjärtad man) skrev 2024-10-26 18:32:34 följande:
    Vad menar du med nytt spår?
    Om du inte kan komma in på en viss utbildning, släpp då den och välj en annan väg i livet. Det kan vara att prata med en SYV för att få tips om mer passande utbildningar till exempel. Eller försöka få till praktik någonstans, eller volontärarbeta. Vad som helst som genast eller på sikt kan ge dig en inkomst och en sysselsättning. 
  • Livets goda

Ja tror att de bästa är å förstå sig själv å skapa din målbild dit du känner att du vill nå, å koppla bort störande moment runt som sociala medier, börja med att göra något för dig själv varje dag å ta små steg mot ditt mål :) 

• Anonym (God)
    Anonym (Godhjärtad man) skrev 2024-10-24 21:23:08 följande:

* Framgångsrika.

Sluta var avundsjuk helt enkelt.

Börja beröm de i din omgivning som gör något bra. Då genererar deras framgångar dig lycka då ni firar dessa tillsammans. Inspireras av det och gör själv bra saker så blir du själv mer framgångsrik.

I livet har man ett viktigt val att göra.
    1) Att berömma de som gör något bra, inspireras och göra bra saker själv. Fira tillsammans.
    2) Att klanka ner på de som gör något bra för att boosta sitt ego och tävlingsinstinkt att man är bättre och skapa glädje därigenom.

Rätt uppenbart vilken väg som ger bäst liv i alla avseenden.
  • Ikaros12

Tyvärr finns det nog inget annat du kan göra TS, även om det låter hårt som ?god? skriver. Hur du väljer att se på dig själv och andra formar hur du mår. Tänk på en person du pratar illa om eller pratar illa om. Även om det är år av ältande så har situationen och personen förmodligen inte blivit bättre. Snarare tvärt om. Du kan testa själv.

Ta en person som du är avundsjuk på och ta en dag och tänk bara dåliga tankar om den personen och dig själv. Överdriv massor och riktigt gotta in dig i offerkoftan. Känn hur det påverkar din kropp fysiskt och psykiskt. Känn hur lättirriterad du blir och hur mycket dessa tankar tynger dig. Ta sedan nästa dag och tänk bara positiva tankar om dig och den personen. Överdriv och säg även saker till dig själv som du faktiskt inte riktigt till hundra procent menar och le när du säger dig. Även om det känns lite löjligt. Känn sedan hur det påverkar ditt mående psykiskt och fysiskt. 

Om du hela tiden strävar efter att vara lyckad och se bra ut i andras ögon är risken stor att du aldrig blir nöjd. Det blir en jättejobbig kamp genom hela livet, hur lyckad och snygg du än blir. Ta hand om dig själv och de runt omkring dig.

• Anonym (???)
    Anonym (Godhjärtad man) skrev 2024-10-26 18:31:21 följande:
    Jag vill inte jämföra med de som har det sämre än mig, det är lika jobbigt.
    Går att fokusera på tacksamheten över det man faktiskt har ändå, men det är svårare. Känslan av tacksamhet väger upp känslor av avundsjuka.
Svar på tråden Hur hanterar man avundsjuka?